با واکسیناسیون همگانی و بهبود اوضاع در استان کبک، مقام‌های این استان بازگشایی تدریجی منطقۀ اتاوه کانادا از ۳۱ می را نوید دادند. طبق آخرین خبرها از استان کبک، از ۳۱می (۱۰خرداد) محدودیت‌ها در منطقۀ اتاوه (Outaouais) کاهش خواهد یافت. فرانسوا لگالت، استاندار کبک، سه‌شنبه ۴خرداد اعلام کرد استان کبک آماده است تا به‌دلیل افزایش واکسیناسیون و بهبود اوضاع اپیدمیولوژیک، مطابق برنامه‌های از‌پیش‌تعیین‌شده برای کاهش محدودیت‌ها عمل کند.

اتاوه (Outaouais) منطقه‌ای سی‌هزارکیلومتر‌مربعی در غرب استان کبک کاناداست که شهرهای گاتینو (هال، ایلمر، گاتینو، ماسون‌آنگرز و باکینگهام) و منطقۀ پونتیاک و شهر مانیواکی را شامل می‌شود. ازنظر جغرافیایی منطقۀ اتاوه، در ضلع شمالی رودخانۀ اتاوه و روبه‌روی پایتخت کانادا، اتاوا، واقع شده است. درواقع، رودخانۀ اتاوه مرزی طبیعی بین استان‌های کبک و انتاریو کشور کانادا محسوب می‌شود.

به‌منظور کاهش محدودیت‌های کرونایی و بازگشایی تدریجی منطقۀ اتاوه کانادا از ۳۱ می، منع رفت‌وآمد سراسری (از ساعت ۲۱ تا ۵) تا روز جمعه برداشته خواهد شد. همچنین، امکان صرف غذا در پاسیو رستوران‌ها و تجمع‌های خانوادگی حداکثر هشت‌نفره در فضای باز وجود خواهد داشت و سالن‌های ورزشی منطقه نیز فعالیتشان را از سر خواهند گرفت.

افزون‌براین، دانش‌آموزان کلاس‌های نهم تا یازدهم که تا پیش‌از‌این یک‌‌روز‌درمیان در کلاس‌های حضوری شرکت می‌کردند، تمام‌وقت به مدرسه و تحصیل بازخواهند گشت و مراکز مذهبی نیز با رعایت فاصلۀ اجتماعی مجاز خواهند بود حداکثر صد نفر میهمان را بپذیرند؛ البته تعداد افراد برای شرکت در مراسم‌های عروسی و تشییع جنازه از ۲۵ نفر نباید بیشتر شود.

لگالت در کنفرانسی خبری به‌ زبان فرانسوی گفت روند واکسیناسیون امیدوارکننده و کاهش بستری‌ بیماران کرونایی را شاهد بوده است. علاوه‌براین، گروه واکسیناسیون بسیار عالی عمل می‌کنند و استان کبک توانسته است با این تعداد جمعیت در صدر تزریق دُز اول واکسن کرونا باشد.

گفتنی است ساکنان کبک از روز جمعه بین استان‌های کانادا می‌توانند سفر کنند و ورزشگاه‌ها نیز مجازند حداکثر از ۲،۵۰۰ نفر در بخش‌هایی با حداکثر جمعیت ۲۵۰ نفر میزبانی کنند. طبق برنامه‌ریزی، پیش‌بینی شده است تا ۱۱ژوئن کافه‌ها و بارهای نوشیدنی در فضای باز و تراس بازگشایی و فعالیت‌های ورزشی و تفریحی نیز در فضای باز با حداکثر ظرفیت ۲۵ نفر امکان‌پذیر شوند. لگالت افزود بیشتر مناطق Outaouais در استان کبک در محدودۀ زردرنگ قرار گرفته است و افراد مجاز خواهند بود برای حداکثر دو خانواده در منزل میهمانی برگزار کنند.

جالب است بدانید روند ابتلا به کرونا در استان کبک به‌شدت کاهش یافته و روز سه‌شنبه فقط ۳۴۶ مورد جدید ابتدا به کرونا شناسایی شده که از این تعداد ۱۶ مورد در منطقۀ اتاوه بوده است. کاهش محدودیت‌های کرونایی از ۳۱می در حالی اتفاق می‌افتد که ۵۳.۷درصد از جمعیت استان کبک حداقل دُز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.

منبع: