علاقه‌مندانِ مهاجرت به آلمان واژۀ آوسبیلدونگ را بارهاوبارها شنیده‌اند؛ اما ممکن است چندان با آن آشنا نباشند. در این مقاله، دربارۀ آوسبیلدنگ بیشتر سخن خواهیم گفت.

آوسبیلدونگ چیست؟

آوسبیلدونگ واژه‌ای آلمانی به‌معنای دورۀ کارآموزی در حوزه‌های مختلف یا آموزش فنی است و علاقه‌مندان از سراسر دنیا برای آن می‌توانند اقدام کنند. همان‌طورکه گفتیم، این واژه به آموزش فنی نیز اطلاق می‌شود و در‌واقع، نوعی آموزش فنی است که فرصت فعالیت در زمینه‌هایی مانند هنرهای دستی، نظافت، نجاری، پرستاری، قصابی، منشیگری و رانندگی قطار را به متقاضیان می‌دهد. با گذراندن آوسبیلدنگ، مدرک دولتی معتبری به‌عنوان کارگر یا کارمند ماهر دریافت می‌کنید و با گذراندن آوسبیلدنگ حتی اگر شهروند غیراروپایی باشید، از‌طریق آن آیندۀ کاری و زندگی‌تان را در آلمان می‌توانید تضمین کنید. هر آوسبیلدنگ آگوست یا سپتامبر هر سال آغاز می‌شود.

آموزش فنی در آلمان چیست؟

آموزش فنی اصطلاحی جایگزین برای آوسبیدونگ یا آوسبیلدنگ در آلمان است. این دورۀ آموزشی دو تا سه سال به‌طول می‌انجامد و با گذراندن‌ آن، شرکت‌کنندگان به نیروهای کار ماهر تبدیل خواهند شد. این دورۀ آموزشی در آلمان بسیار مشهور است و به دارندگان مدرک آن مشاغلی با درآمد رضایت‌بخش پیشنهاد می‌شود.

درآمد آوسبیلدنگ چقدر است؟

درآمد ناخالص دارندگان مدرک آوسبیلدنگ بین ۷۰۰ تا ۱،۲۰۰ یورو در ماه است که البته بسته به معیارهایی مثل منطقه و رشتۀ انتخابی متغیر خواهد بود. بعد از گذراندن آوسبیلدنگ، افراد به‌عنوان نیروی کا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر حرفه‌ای می‌توانند استخدام شوند. حداقل درآمد در آلمان به‌ازای هر ساعت کار حدود دَه یوروست که طبق زمان استاندارد کار (چهل ساعت در هفته)، حداقل دستمزد ناخالص به ۱،۶۰۰ یورو در ماه می‌رسد که برای گذراندن زندگی معمولی کفایت می‌کند. البته امروزه در آلمان، حقوق دریافتی بسیاری از کارمندان بیش از حداقل درآمد یادشده است. درمجموع، باید بگوییم شرکت‌کنندگان در آوسبیلدنگ ماهانه بین ۷۰۰ تا ۱،۲۰۰ یورو حقوق می‌گیرند و بعد از به‌پایان‌رساندن آن، حقوق ماهانه‌شان به ۱،۸۰۰ تا ۳،۸۰۰ یورو می‌رسد. ناگفته نماند شرکت در آوسبیلدنگ رایگان است.

چه مهارت‌هایی در آوسبیلدنگ آموزش داده می‌شود؟

همان‌طورکه گفتیم، آوسبیلدنگ امکان فعالیت در حوزه‌های مختلفی مانند فروشندگی و نقاشی و مکانیکی را دراختیار شرکت‌‌کنندگان قرار می‌دهد. آوسبیلدنگ مشاغل متنوعی را پوشش می‌دهد که تعدادشان به بیش از ۳۲۰ شغل می‌رسد. همچنین، مدرکی که بعد از گذراندن دورۀ آوسبیلدنگ به افراد اعطا می‌‌شود، فرصت بسیار مناسبی برای مهاجران فراهم می‌کند تا جایگاه شغلی باثباتی در آلمان پیدا کنند.

اقدام برای آوسبیلدنگ برای غیراروپاییان هم امکان‌پذیر است؟

تمامی افراد اعم از اروپایی و غیراروپایی برای شرکت در آوسبیلدنگ می‌توانند اقدام کنند. ازجمله شرایط لازم برای حضور در این دوره دانستن زبان آلمانی حداقل در سطح B1 و داشتن بیشتر از هجده سال است (افراد دورۀ نُه تا دَه‌سالۀ تحصیل در مدرسه را باید گذرانده باشند). گفتنی است برای شرکت در برخی دوره‌ها مانند پرستاری به دانستن زبان آلمانی در سطح B2 نیاز است. نکتۀ مهم دیگر اینکه افراد غیراروپایی برای شرکت در آوسبیلدنگ به ویزا احتیاج دارند.

برای شرکت در آوسبیلدنگ محدودیت سنی وجود دارد؟

برای شرکت در دوره‌های کارآموزی آوسبیلدنگ محدودیت سنی وجود ندارد و حتی در حوزه‌هایی نظیر پرستاری، متقاضیان مسن‌تر از چهل سال هم به‌چشم می‌‌خورند؛ اما به این موضوع باید توجه کنید که شما به‌عنوان فرد خارجی قرار است در مدرسه‌های فنی همراه آلمانی‌هایی آموزش ببینید که معمولاً سنشان بین ۱۶ تا ۲۵ سال است.

بعد از گذراندن آوسبیلدنگ چه مدرکی به افراد داده می‌شود؟

به‌طورقانونی مدرک Skilled Worker به افراد اعطا می‌شود و این مدرک فرصت‌های شغلی مطلوبی در آلمان و کل جهان دراختیار افراد قرار می‌دهد. افزون‌براین با داشتن مدرک مذکور، برای دریافت اجازۀ اقامت دائم در آلمان می‌توانید اقدام کنید.

بعد از آوسبیلدنگ چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

بعد از اینکه دورۀ آوسبیلدنگ را با موفقیت به‌پایان رساندید، به‌صورت قانونی در شرکت‌های آلمان می‌توانید کار کنید یا کسب‌وکار خودتان را راه بیندازید یا در حوزۀ مدنظرتان مدارک عالی‌تری کسب کنید. ناگفته نماند حتی تحصیل در دانشگاه‌ با پشتیبانی شرکت‌‌‌های آلمانی (Dual Studies) امکان‌پذیر است.

منبع: