شهر اوربینو (Urbino) در منطقۀ مارکۀ ایتالیا قرار دارد و به‌دلیل میزبانی از آثار به‌جا‌مانده از دوران رنسانس، نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر برفراز بلندی‌ای واقع و هنوز ظاهر شهری رنسانسی را حفظ کرده است و کاخ‌ها و کلیساهایش همچنان گردشگران را به خود جذب می‌کند. شهر اوربینو میزبان دانشجویان دانشگاه اوربینوست؛ دانشگاهی که قدمتش به قرن شانزدهم باز می‌گردد. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، شرایط زندگی در شهر اوربینو و تحصیل در دانشگاه اوربینو را توضیح می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر اوربینو

شهر اوربینو تابستان‌هایی گرم با هوایی صاف و زمستان‌هایی بسیار سرد و بادخیز و نیمه ابری دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۲ تا ۲۸ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است. همچنین، بیشینۀ و کمینۀ دمای هوا در آگوست به‌ترتیب به ۲۸ و ۱۹ درجۀ سانتی‌گراد و بیشینۀ و کمینۀ دمای هوا در ژانویه به‌ترتیب به ۷ و ۲ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند بیش از نُه ماه از سال در این شهر بارندگی است و در تمام طول سال احتمال بارش باران وجود دارد. افزون‌براین، حدود شش ماه از سال در این شهر بادهایی با میانگین سرعت ۱۳ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزند.

دانشگاه اوربینو

دانشگاه اوربینو سال ۱۵۰۶ شروع به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان بیش از چهارده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. این دانشگاه شش دپارتمان دارد: دپارتمان اقتصاد و جامعه و سیاست،‌ دپارتمان حقوق، دپارتمان علوم زیست‌مولکولی، دپارتمان علوم ارتباطات، دپارتمان علوم محض و کاربردی و ‌دپارتمان علوم انسانی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه اوربینو عبارت‌اند از: زمین‌شناسی، زبان‌های مدرن، علوم تغذیه، علوم سیاسی، علوم زیست‌شناسی،‌ زیست‌فناوری،‌ علوم ارتباطات، اقتصاد و مدیریت، علوم آموزش، روان‌شناسی، ‌جامعه‌شناسی و تربیت‌بدنی.

دانشگاه مذکور در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته‌های گوناگونی ارائه می‌کند؛ ازجمله زبان‌های مدرن، فلسفۀ اطلاعات، تاریخ هنر، روان‌شناسی بالینی، سیاست بین‌المللی، بازاریابی، ارتباطات و تبلیغات برای سازمان‌ها، اقتصاد و مدیریت، زمین‌شناسی و مدیریت زمین، علوم ورزشی و تربیت‌بدنی.

دانشگاه اوربینو

هزینۀ زندگی در شهر اوربینو

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر اوربینو حدود ۶۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمانی مشابه در خارج از مرکز شهر حدود ۴۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان در خارج از مرکز شهر ۸۵۰ یورو در ماه است. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به حدود ۱۲۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۳۰ یورو در ماه می‌رسد. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۱.۵ و ۱۷ یورو باید پرداخت کنید.

هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۷ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌ ۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت تعدادی از اقلام غذایی را نام می‌بریم: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۹ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۰.۸ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: