امروزه، دانشجویان بسیاری هم‌زمان با تحصیل پاره‌وقت نیز کار می‌کنند‌. از یک سو، آنان قصد دارند نمرات مطلوبی در کلاس کسب کنند و از سوی دیگر، کار‌های شخصی‌شان را انجام دهند و دوستانشان وقت بگذرانند. در چنین وضعیتی، تمرکز کاهش و حواس‌پرتی و استرس در زندگی افزایش می‌یابد. بسیاری از ما با اعلان‌های گوشی و پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی حواسمان پرت می‌شود که پیامد آن سخت‌ترشدن مطالعه است. در پژوهشی مشخص شد دانشجویان از هر پانزده دقیقه زمان مطالعه، پنج دقیقه را به حواس‌پرتی می‌گذرانند. اگر شما نیز هنگام مطالعه تمرکز ندارید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای جلوگیری از حواس‌پرتی و افزایش تمرکز را بخوانید.

برنامه‌ریزی

انجام هم‌زمان چند کار یا پروژه بسیار سخت و فراموش‌کردن یکی از آن‌ها بسیار آسان است. با برنامه‌ریزی و ساخت To-Do List کارهایتان را می‌توانید سازمان‌دهی کنید. برنامه‌ریزی باعث می‌شود زمان خود را با کارایی بیشتری مدیریت کنید و بدانید چه زمان‌هایی بازدهی‌تان بیشتر است. برنامه‌ریزی روی کاغذ یا با تقویم‌های دیجیتالی می‌تواند انجام شود. توجه کنید نوشتن مطالب به تقویت تمرکز و حافظه‌تان کمک و برنامه‌ریزی روی کاغذ ذهنتان را آرام و منسجم می‌کند. البته این بدان‌معنا نیست که برنامه‌ریزی با تقویم‌های دیجیتالی مفید نیست؛ بلکه برنامۀ مطالعه‌تان را با کمک تقویم دیجیتالی و تنظیم یادآورهایی در زمان‌های مشخص می‌توانید سامان دهید.

خاموش‌کردن اعلان‌ها

خاموش‌کردن اعلان‌ها یکی از راهکارهای جلوگیری از حواس‌پرتی و افزایش تمرکز است. شاید باور نکنید اعلان‌ها و پیامک‌های موبایلی دشمن دانشجویان است. بهتر است هنگام مطالعه، گوشی تلفن‌همراهتان را خاموش کنید یا در حالت «مزاحم نشوید» (Do Not Disturb) قرار دهید و صفحه‌های غیرضروری کامپیوترتان را ببندید. با مسدودکردن یا پنهان‌کردن وبگاه‌هایی که باعث اتلاف وقت می‌شوند، حواس‌پرتی‌های آنلاین را رفع کنید.

تقسیم کارها

با تقسیم پروژه‌ای بزرگ به قسمت‌های کوچک‌تر، از عقب‌انداختن کارها می‌توانید جلوگیری کنید. انجام کارهای کوچک راحت‌تر است و به شما برای ادامۀ کار انگیزه می‌دهد. اگر موقع مطالعه یا انجام کار حواستان پرت می‌شود، زمانتان را به بخش‌های کوچک تقسیم و به‌ازای هر ۴۵ تا ۵۰ دقیقه، ۱۰ دقیقه استراحت کنید. مطالعات نشان داده است استراحت برای حفظ اطلاعات و افزایش بهره‌وری می‌تواند به ذهن کمک کند. پس، فراموش نکنید تقسیم کارها نیز ازجمله راهکارهای جلوگیری از حواس‌پرتی و افزایش تمرکز به‌حساب می‌آید.

استفاده از هدفون

یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از حواس‌پرتی و افزایش تمرکز استفاده از هدفون است. اگر در محیطی پر‌سر‌و‌صدا کار می‌کنید، از هدفون‌های حذف‌کنندۀ صداهای اضافه (نویز‌گیر) بهره ببرید. همچنین، گوش‌دادن به موسیقی با هدفون می‌تواند برخی صداها را حذف کند؛ مانند صداهای ناشی از تعمیرات ساختمانی یا صداهای افرادی که بلند صحبت می‌کنند. به این نکته نیز باید توجه کنید که موسیقی باکلام شاید باعث حواس‌پرتی شود. محققان برای رفع این مشکل توصیه می‌کنند به موسیقی‌های کلاسیک یا جَز گوش دهید که بی‌کلام هستند.

مکان مناسب مطالعه یا کار

برخی از دانشجویان با صدای پس‌زمینه به‌راحتی می‌توانند تمرکز کنند؛ درحالی‌که برخی دیگر به سکوت کامل نیاز دارند. بهتر است با سبک محیطی آشنا شوید که برای مطالعه یا کار می‌پسندید. ممکن است در سکوت کتابخانه متمرکزتر باشد یا در کافی‌شاپ دانشگاه که صدای محیط را دارد. فضاهای مختلف را امتحان کنید و بهره‌وری کارتان را بسنجید تا بفهمید در کدام محیط بهتر می‌توانید مطالعه کنید.

تمیزبودن میزکار

تمیزبودن میزکار نیز از راهکارهای جلوگیری از حواس‌پرتی و افزایش تمرکز محسوب می‌شود. اگر میزتان با انبوهی از کاغذ پوشیده شده یا روی صفحۀ نمایش کامپیوترتان تعداد زیادی یادداشت چسبانده‌اید، باید به فکر سامان‌دهی و تمیزکردن میزکار و کامپیوترتان باشید. نامرتب‌بودن فضای مطالعه یا کار باعث حواس‌پرتی می‌شود. بهتر است فقط وسایل ضروری را روی میز نگه دارید و وسایل غیرضروری را از دید پنهان کنید.

جایزه‌دادن به خودتان

از انگیزه‌دادن به‌عنوان یکی از راهکارهای مهم برای افزایش تمرکز یاد شده است. استفاده از سیستم پاداش و جایزه راهی بسیار عالی برای تشویق خودتان به‌منظور پیشبرد و انجام کارهاست. برای مثال، می‌توانید هدف‌گذاری کنید که اگر بدون حواس‌پرتی مقاله‌ای مطالعه کردید، برای خودتان جایزه‌ای در نظر بگیرد.

فراموش نکنید حواس‌پرتی جزء جدانشدنی زندگی امروزی است و با تلاش برای افزایش تمرکزتان، به هدف‌های عالی می‌توانید دست پیدا کنید. یادتان باشد با به‌کار‌گیری راهکارهای یادشده و افزایش بهره‌وری، در کمترین زمان نتیجۀ دلخواهتان را خواهید گرفت.

منبع: