بعد از کسب مدرک مهندسی هوانوردی، فارغ‌التحصیلان اطلاعات زیادی دربارۀ چگونگی طراحی و ساخت و ایمن‌کردن کارکرد هواپیماها به‌دست خواهند آورد. رشتۀ مهندسی هوانوردی ترکیبی از دروس تئوری و عملی است و فارغ‌التحصیلان پس از گذراندن دورۀ کارشناسی، در مشاغل متنوعی در حوزۀ هوانوردی می‌توانند مشغول ‌کار شوند یا در مقاطع تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری ادامه‌تحصیل دهند.

شاید خلبانی یکی از آرزوهای بزرگ دوران کودکی شما نیز بوده باشد؛ البته به‌جز خلبانی، حوزه‌های کاری گوناگونی برای مدرک مهندسی هوانوردی وجود دارد. در این مطلب، حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی را معرفی خواهیم کرد. درصورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ هوانوردی، پیشنهاد می‌کنیم مطالب «مهندسی هوافضا در آلمان» و «تحصیل خلبانی در کانادا» را نیز مطالعه کنید.

مهندسی آیرودینامیک

مهندسی آیروداینامیک (Aerodynamics engineering) یکی از حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی است که بر برنامه‌ریزی آزمایش‌های هواپیمایی، تجزیه‌وتحلیل فیزیک هوا، بررسی سازگاری مواد مختلف در صنعت هواپیمایی، طراحی آزمایش‌ها و ارائۀ پژوهش‌ها تمرکز دارد. مهندسان آیروداینامیک برای اطمینان از پیوستگی در کارشان با تیم‌های ایمنی، حقوقی، مارکتینگ و خدمات مشتری همکاری تنگاتنگی می‌کنند. گفتنی است کارفرمایان از فارغ‌التحصیلان مهندسی آیروداینامیک انتظار دارند در حوزۀ تجزیه‌وتحلیل آیروداینامیکی باتجربه باشند. کسب تجربه در مبحث یادشده نه‌تنها با گذراندن دروس در دانشگاه، بلکه با گذراندن دورۀ کارآموزی در صنعت به‌دست می‌آید.

مهندسی طراحی

اگر به ترکیب دانش مهندسی با خلاقیتتان علاقه‌مندید، مهندسی طراحی، یکی از حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی، مناسب شماست. در مقام مهندس طراح، ایده‌ها و پژوهش‌هایتان را دربارۀ محصولات جدید باید توسعه دهید و برای تولید محصولاتی مقرون‌به‌صرفه و بسیار ایمن تلاش کنید و از محصولات موجود و بهبود کارایی‌شان نباید غافل شوید. مهندسان طراحی روی محصولات حوزۀ هوایی کشورهای دیگر فعالیت می‌کنند؛ اما بیشترشان ترجیح می‌دهند روی ساخت هواپیماها متمرکز باشند.

مهندس هوانوردی

مهندسان هوانوردی محصولاتی برای هواپیماها، فضاپیماها، ماهواره‌ها و موشک‌ها طراحی و آزمایش می‌کنند. آنان آزمایش‌هایشان را با استفاده از ابزارهای طراحی نرم‌افزار انجام و به گروه‌های هماهنگ نتایجشان را آموزش می‌دهند. در این حوزۀ کاری، افراد با دیگر گروه‌ها باید به‌خوبی ارتباط برقرار و مشکلات موجود را حل و در کار گروهی موفق عمل کنند. مهندسان هوانوردی نقشی پیچیده دارند؛ ازاین‌رو، در دورۀ تحصیل وظایفشان را به‌درستی باید آموزش ببینند.

مشاور مهندسی

از دیگر حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی به مشاور مهندسی باید اشاره کنیم. مشاوران مهندسی دربارۀ پروژه‌های مختلف به مشتریان سراسر جهان مشاورۀ مهندسی می‌دهند. آنان مشتریان جدید را ملاقات و تیم‌ها را هماهنگ و برنامه‌های پروژه را تهیه می‌کنند. فعالان این حوزه به دانش مهندسی قوی و مهارت‌های سازمانی و حل مسئله نیاز دارند.

مهندس برق

مهندسی برق یکی از مشاغل بسیار پرکاربرد در حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی به‌شمار می‌آید. مهندسان برق محصولات الکتریکی را متناسب با نیاز مشتری و اطمینان از سازگاری‌شان با آخرین مقررات طراحی و تولید می‌کنند‌. در حوزۀ هوانوردی، آنان با انجام آزمایش‌های کامل برای سیستم‌های الکتریکی و ماشین‌آلات مختلف از کیفیت محصول مطمئن می‌شوند و معمولاً در تمامی مراحل انجام پروژه‌ها، از اولین طراحی‌ها تا مراحل آزمایش و تحویل محصول به صنعت حضور دارند. گفتنی است مهندسان برق برای ایفای نقششان از توانایی‌های فنی عالی باید برخوردار باشند.

خریداران و مأموران تدارکات

خریداران و مأموران تدارکات کالاها و خدمات را از تولیدکنندگان، واردکنندگان، عمده‌فروشان و سایر منابع دریافت می‌کنند. همچنین، آنان وظیفۀ مذاکره با تأمین‌کنندگان و تنظیم قرارداد را برعهده دارند و باید سعی کنند بهترین قیمت را برای محصول و خدمت مدنظر به‌دست آورند. مأموران تدارکات باید منظم باشند و بتوانند ارتباط قوی برقرار کنند و از مهارت حل مسئله بهره‌مند باشند.

برنامه‌نویسی CNC

برنامه‌نویسی CNC (Computer Numerically Controlled) نیز یکی دیگر از حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی محسوب می‌شود. برنامه‌نویسان CNC با استفاده از CNC (کنترل عددی کامپیوتری) محصولات مدنظر را برای تبدیل به اجزای اجرایی برنامه‌ریزی و با خواندن نقشه‌های فنی و واردکردن طرح محصول در نرم افزار مدل‌سازی کامپیوتری، تنظیمات دستگاه را برای مطابقت با مشخصات مدنظر محصول صنعت هوایی اعمال خواهند کرد. از ویژگی‌های مهم برنامه‌نویسان CNC به کارکردن زیر فشار، مهارت‌های ارتباطی مؤثر، توانایی کار گروهی و مدیریت زمان باید اشاره کرد.

تکنسین CAD

تکنسین CAD (Computer-Aided Design) نیز در فهرست حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی جای دارد. تکنسین‌های این حوزه از نرم‌افزار CAD (طراحی به‌کمک کامپیوتر) برای ترسیم نقشه‌های فنی محصولات در صنایع مهندسی بهره می‌برند و در‌کنار معماران و مهندسان طراح کار می‌کنند تا طرح‌های اولیه‌شان را به نقشه‌های دقیق فنی تبدیل کنند. تکنسین‌های CAD برای طراحی ماشین‌آلات و محصولات و قطعات، به مهندسی و فناوری اطلاعات و دانش ریاضی قوی باید مسلط باشند.

فارغ‌التحصیلان امورمالی

شاید انجام کارهای مربوط به امورمالی یا حسابداری و بانکی یا بیمه را نتوان از حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی به‌حساب آورد؛ اما فارغ‌التحصیلان این رشتۀ مهندسی به‌‌دلیل جزئی‌نگر‌بودن و تسلط بر مهارت‌های عددی و تحلیلی، در مشاغل امورمالی یا حسابداری و بانکی یا بیمه نیز می‌توانند مشغول ‌کار شوند. علاوه‌براین، متخصصان این حوزه به‌دلیل آشنایی با صنعت هوایی مشکلات را به‌خوبی می‌شناسند و درصدد حل آن‌ها برمی‌آیند.

از دیگر حوزه‌های کاری مهندسی هوانوردی می‌توان به مهندسی تعمیر و نگه‌داری، مهندسی سیستم‌های خاص، مهندسی مواد، مهندسی مکانیک و تدریس دروس مهندسی هوانوردی اشاره کرد. همچنین با داشتن مدارکی چون مهندسی خودرو، مهندسی کنترل و ابزار دقیق، وکالت ثبت اختراع، مدیر کیفیت، مجری فروش و مهندسی فنی فروش، در صنعت هوانوردی می‌توانید فعالیت کنید.

منبع: