کانادا یکی از کشورهای پرطرفدار جهان است که بسیاری از دانشجویان دنیا، به‌ویژه ایرانیان، تمایل دارند برای مهاجرت و تحصیل در کانادا اقدام کنند؛ اما ممکن است شهریۀ هنگفت دانشگاه‌های این کشور از عملی‌شدن تصمیمشان مانع شود. خبر خوشحال‌کننده برای دانشجویان این است که کانادا تعدادی کمک‌هزینۀ تحصیلی به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند که تا حدود زیادی هزینه‌های زندگی و تحصیل را پوشش می‌دهد. در این مطلب، با انواع کمک هزینه تحصیلی کانادا آشنا خواهیم شد.

بورسیۀ مؤسسه‌ها

همان‌طورکه از نام این نوع بورسیه‌ها پیداست، یکی از نهادها یا مؤسسه‌ها آن‌ها را اعطا می‌کنند. برای بهره‌مندی از این بورسیه‌ها، دانشجویان خارج از سیستم دانشگاهی با مؤسسۀ مرتبط باید ارتباط برقرار کند و اگر شرایط لازم برای گرفتن آن را داشته باشد، مؤسسه بخش یا کل هزینه‌های دانشجو را پرداخت خواهد کرد.

بورسیۀ دانشگاهی

برخی دانشگاه‌ها نیز به دانشجویان ممتاز بورسیه اعطا می‌کنند که با  آن بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی‌شان تأمین خواهد شد. گفتنی است این دانشگاه‌ها معمولاً فرم‌هایی مخصوص بورسیه دارند که دانشجویان آن‌ها را حین ‌اپلای‌کردن یا زمان اعلامی مدنظر دانشگاه باید پر کنند.

فاندها

یکی دیگر از انواع کمک هزینه تحصیلی کانادا فاندها هستند که افرادی که به‌دنبال مهاجرت تحصیلی به کانادا هستند، حتماً تاکنون واژۀ فاند را زیاد شنیده‌اند و تا حدودی نیز با آن آشنا هستند. به‌طورکلی، فاند نوعی کمک‌هزینۀ تحصیلی است که دانشگاه به صلاح‌دید خود به دانشجویان واجدشرایط اعطا می‌کند. هرچه مقطع تحصیلی دانشجو عالی‌تر و شرایطش بهتر باشد، امکان دریافت فاند نیز افزایش خواهد یافت. گفتنی است عوامل دیگری نظیر اقدام سریع‌تر برای فاند در افزایش بخت دانشجو تأثیرگذار خواهد بود؛ البته در‌این‌زمینه تضمینی وجود ندارد.

نکتۀ مهم دیگر آن است که این کمک‌هزینه بیشتر به دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌شود. برای دریافت فاند، دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری با استادان مرتبط دانشگاه مدنظرشان باید مکاتبه کنند. داشتن شرایط موردنیاز، نظیر معدل و نمرۀ زبان عالی و مقاله‌های ISI در افزایش بخت دانشجو برای دریافت فاند مؤثر است. افزون‌براین، هرچه پیشینیۀ دانشجو قوی‌تر و از دانشگاه‌های برجسته‌ای فارغ‌التحصیل شده باشد، دریافت فاند برای او محتمل‌تر است.

اگر شما هم به کانادا علاقه دارید، برای بورسیه‌های مختلف این کشور می‌توانید اقدام کنید و با دریافت بورسیه و پوشش بخشی یا تمام هزینه‌هایتان، در این کشور تحصیل و زندگی کنید.