دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا (University of Santiago de Compostela – USC) دانشگاهی دولتی است که پردیس اصلی آن در شهر سانتیاگو د کمپوستلا در منطقۀ خودمختار گالیسیا اسپانیا قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۴۹۵م تأسیس شد؛ ازاین‌رو، یکی از دانشگاه‌های قدیمی فعال در دنیا به‌شمار می‌رود. براساس رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا رتبۀ بیستم دانشگاه‌های برتر اسپانیا و ردۀ هفتصدویکم تا هفتصد‌وپنجاهم دانشگاه‌های معتبر دنیا را ازآنِ خود کرده است. دوره‌های تحصیلی این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری اغلب به زبان اسپانیایی برگزار می‌شود. اگر به تحصیل در اسپانیا علاقه‌مندید، تحصیل در دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا گزینۀ مناسبی برایتان می‌تواند باشد.

پردیس‌های دانشگاه

دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا دو پردیس در شهرهای سانتیاگو د کمپوستلا و لوگو دارد که هر دو شهر در منطقۀ خودمختار گالیسیا و شمال‌غربی اسپانیا قرار گرفته‌اند و این منطقه به‌خاطر جاذبه‌های کم‌نظیرش در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. بیش از پنجاه دپارتمان در این دو پردیس به ارائۀ دوره‌های آموزشی در پنج حوزۀ اصلی علوم اجتماعی و حقوقی، مهندسی و معماری، هنر و علوم انسانی، علوم بهداشتی و علوم پایه مشغول‌اند.

دانشکده‌های دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا

دانشکده‌های دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا

دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا ۲۳ دانشکده، ۲ کالج فنی، ۳ مدرسۀ دانشگاهی و ۲ مرکز تحقیقاتی تخصصی در زمینه‌های مختلف دارد و امروزه، بیش از ۲۵هزار نفر دانشجو در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف در آن تحصیل می‌کنند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، مدیریت و مدیریت بازرگانی (BA)، شیمی، علوم ارتباطات، اقتصاد و مطالعات بازرگانی، علوم آموزشی، جغرافیا و تاریخ، علوم انسانی، روابط سازمانی، حقوق، ریاضیات، پزشکی و دندان‌پزشکی، پرستاری، نورشناسی و اپتومتری، داروسازی، لغت‌شناسی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی و اجتماعی، روان‌شناسی، علوم، تربیت معلم، دام‌پزشکی، مهندسی، پلی‌تکنیک و کار اجتماعی.

شهریه و هزینه تحصیل در دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا

به‌گفتۀ وبگاه دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا، هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در منطقۀ خودمختار گالیسیا بسیار ارزان است و کمتر از منطقه‌های خودمختار دیگر برآورد می‌شود. دولت منطقۀ خودمختار وظیفۀ تعیین هزینۀ تحصیل در دانشگاه‌های دولتی در مقاطع رسمی را به‌عهده دارد و این هزینه‌ها در منطقۀ گالیسیا از سال تحصیلی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ تاکنون افزایشی نیافته است. هزینه‌های تحصیل در دوره‌های مقاطع مختلف دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا متفاوت است. به‌طورکلی، شهریۀ سالانه در این دانشگاه برای دانشجویان اروپایی از ۱،۳۰۰ تا ۱،۹۰۰ یورو و برای دانشجویان کشورهای دیگر از ۳،۷۰۰ تا ۵،۲۰۰ یورو تخمین زده می‌شود.

بورسیه‌ها

دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا، وزارت آموزش اسپانیا، دولت گالیسیا و مؤسسه‌ها و سازمان‌های مختلف با اعطای اسکالرشیپ‌ها و کمک‌هزینه‌ها و بورسیه‌های مختلف، دسترسی به تحصیلات دانشگاهی و شرکت در دوره‌های آموزشی تکمیلی و کارآموزی را برای دانشجویان تسهیل می‌کنند و بابت کارهای پژوهشی و نوآوری‌های آموزشی به آن‌ها جایزه می‌دهند. شرایط ثبت‌نام و استفاده از بورسیه‌های مختلف در این دانشگاه متفاوت است؛ بنابراین، برای اطلاع از این شرایط به بخش بورسیه‌ها در وبگاه دانشگاه باید مراجعه کنید.

مدارک لازم برای پذیرش

مدارک لازم برای پذیرش در دوره‌های مقاطع مختلف دانشگاه‌های اسپانیا متغیر است و به دوره و مقطع مدنظر و شرایط دوره‌های تحصیلی قبلی دانشجویان بستگی دارد. به‌طورکلی، می‌توان گفت برای تحصیل در دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا به مدارک آموزشی مقاطع تحصیلی قبلی، فرم درخواست پذیرش آنلاین، مدرک اثبات پرداخت شهریه، بیمۀ درمانی، پروپوزال پژوهشی (برای دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری)، فرم تأیید استاد راهنما (برای دانشجویان دکتری)، مدرک زبان و ویزای دانشجویی نیاز خواهید داشت. برای اطلاع از مدارک لازم برای پذیرش در دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا، به صفحۀ دورۀ مدنظر در وبگاه این دانشگاه سر بزنید.

مدرک زبان

بیشترِ دوره‌های دانشگاه سانتیاگو کمپوستلا به زبان اسپانیایی برگزار می‌شوند؛ بنابراین، به‌طورکلی دانشجویان باید به سطح B1 زبان اسپانیایی یا سطح Celga II زبان گالیسی مسلط باشند. توجه کنید ممکن است بعضی از دوره‌های خاص این دانشگاه به سطح متفاوتی از تسلط به زبان اسپانیایی نیاز داشته باشند. به‌عنوان مثال، برای تحصیل در دورۀ کارشناسی زبان و ادبیات اسپانیایی و بعضی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی تسلط به سطح B2 زبان اسپانیایی الزامی است. مدارک معتبر برای اثبات میزان تسلط به زبان‌های اسپانیایی یا گالیسی در این دانشگاه عبارت‌اند از: Celga و DELE و SIELE. درصورتی‌که هیچ‌کدام از این مدارک را نداشته باشید، دانشگاه از شما آزمون دانش زبان اسپانیایی یا گالیسی می‌گیرد.

دربارۀ شهر سانتیاگو د کمپوستلا

دربارۀ شهر سانتیاگو د کمپوستلا

شهر سانتیاگو د کمپوستلا (Santiago de Compostela) در استان لاکرونیا و شمال‌غربی اسپانیا قرار دارد. این شهر مرکز منطقۀ خودمختار گالیسیا محسوب می‌شود و به‌دلیل زیبایی و اهمیت فرهنگی‌اش، از سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است. شهر سانتیاگو کمپوستلا علاوه‌بر زیبایی بکر و مجذوب‌کننده‌اش، کیفیت زندگی مطلوبی دارد و هزینۀ زندگی در آن از دیگر شهرهای بزرگ اسپانیا بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. میانگین اجارۀ ماهانۀ آپارتمان در این شهر در ژانویۀ۲۰۲۱ بدین‌شرح است:

  • آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر: ۴۳۱.۸۸ یورو
  • آپارتمان یک‌خوابه خارج از مرکز شهر: ۳۲۳.۷۵ یورو
  • آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر: ۶۸۱.۴۳ یورو
  • آپارتمان سه‌خوابه خارج از مرکز شهر: ۵۰۶.۲۵ یورو



منابع: