محدودیت سفر به کانادا به‌منظور جلوگیری از شیوع بیشتر COVID-19 در این کشور باردیگر تا ۲۱ ژوئن ۲۰۲۱ از مبدأ تمام کشورها، ازجمله ایالات ‌متحدۀ آمریکا تمدید شد. مرزهای کانادا بیش از یک سال پیش به‌روی تمام مسافران غیرضروری بسته شد و حالا برای اولین‌بار امیدی برای بازگشایی مرزها وجود دارد. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، ۱۸می در نشستی خبری اعلام کرد که ممکن است مرز جنوبی کانادا با ایالات ‌متحدۀ آمریکا پس از واکسینه‌شدن سه‌چهارم کانادایی‌ها باز شود. او افزود: «همه می‌خواهیم به زندگی عادی بازگردیم؛ اما می‌دانیم پیش از بازگشتن به زندگی عادی باید اوضاع را زیرنظر بگیریم و بیش از ۷۵درصد از افراد واکسینه شده باشند.» براساس آمار وبگاه ردیاب COVID-19 که حاصل تلاش‌های یکی از دانشجویان دانشگاه ساسکاچوان است، تاکنون بیش از ۴۶درصد افراد کانادایی اولین دُز واکسنشان را دریافت کرده‌اند.

مذاکره برای بازگشایی مرز کانادا و آمریکا

به‌گزارش بلومبرگ، دولت کانادا مذاکره‌های ابتدایی دربارۀ بازگشایی مرز کانادا و آمریکا را آغاز کرده است. این مذاکره‌ها به‌تازگی شروع شده و ممکن است بازگشایی مرزها به‌سرعت اتفاق نیفتد. بازگشایی احتمالی مرزها به تعداد موارد ابتلا به COVID-19 در هر دو کشور و درصد واکسینه‌شدن جمعیت بستگی دارد. افزون‌براین، رسانۀ مذکور گزارش کرده است که احتمالاً این دو کشور سیستمی جدید راه‌اندازی خواهند کرد که به افراد واکسینه‌شده اجازه می‌دهد بدون نیاز به انجام آزمایش کرونا یا قرنطینۀ چهارده‌روزه بین کانادا و آمریکا سفر کنند.

چه کسانی می‌توانند به کانادا سفر کنند؟

کانادا همچنان سفرهای تجاری و شخصی ضروری را مجاز می‌داند. محدودیت‌های سفر به کانادا فقط برای سفرهای غیرضروری با هدف سرگرمی و خرید و گردشگری وضع شده‌اند. درحال‌حاضر، افرادی خاص از محدودیت‌های سفر به کانادا معاف‌اند؛ ازجمله شهروندان و دارندگان اقامت دائم کانادا و اعضای خانواده‌شان، برخی از کارکنان خارجی موقت، دانشجویان بین‌المللی مشغول تحصیل در مؤسسه‌های آموزشی با برنامۀ مقابله با شیوع ویروس کرونا، افراد تحت‌حفاظت و کسانی با داشتن دلایل عاطفی برای سفر‌.

اقدامات لازم مسافران

از مسافران کانادا درخواست می‌شود نتیجۀ منفی آزمایش COVID-19 که ۷۲ ساعت پیش از پرواز انجام داده‌اند، همراه داشته باشند. این افراد پس از رسیدن به کانادا نیز باید آزمایش دهند و سه روز در هتلی تأییدشده قرنطینه شوند تا نتیجۀ آزمایش را دریافت کنند. تمام افرادی که به کانادا وارد می‌شوند، چهارده روز در قرنطینه باید بمانند و اقامت سه‌روزه در هتل نیز بخشی از این چهارده روز در نظر گرفته می‌شود. در‌این‌میان، افراد با دلایل عاطفی برای سفر مانند شرکت در مراسم خاک‌سپاری یا مراقبت از عزیزان ممکن است از قرنطینه بتوانند زودتر خارج شوند.



منبع: