همان‌طورکه می‌دانید، از زمان شیوع کرونا یکی از اخبار مهم‌ و خوشحال‌کننده دربارۀ این ویروس، کاهش شیوع آن و واکسیناسیون است. خوشبختانه مقام‌های برلین، پایتخت آلمان، اعلام کرده‌اند که در هفت روز گذشته، تعداد مبتلایان در هر صدهزار نفر روی عدد کمتر از صد نفر ثابت مانده و هیچ مرگ کرونایی جدیدی ثبت نشده است.

با کاهش شیوع کرونا در برلین از ۱۹می، ممنوعیت رفت‌و‌آمد شبانه (از ساعت ۲۲ تا ۵) برای همه برداشته و انجام ورزش‌های گروهی با حداکثر دَه نفر ظرفیت امکان‌پذیر شد و سالن‌های سینما و تئاتر و اپرا و نیز موزه‌ها بازگشایی شدند. دراین‌میان، به این نکتۀ مهم نیز باید توجه شود که همچنان محدودیت‌هایی وجود دارد و کسانی که واکسن نزده‌اند،‌ به ارائۀ نتیجۀ منفی آزمایش کرونا نیاز دارند یا کسانی که هنوز از شرّ کرونا رهایی نیافته‌اند، از انجام ورزش‌های گروهی و حضور در سالن‌های مذکور و رفت‌وآمد شبانه محروم‌اند.

ناگفته نماند از جمعه، ۲۱می، دستور بازگشایی کافه‌ها و رستوران‌ها در فضای باز داده خواهد شد و مردم اجازه خواهند داشت در یازده استخر تابستانی برلین حضور یابند. افزون‌براین، مردم بدون تعیین وقت قبلی خواهند توانست به فروشگاه بروند و خرید کنند؛ اما به‌شرط ارائۀ نتیجۀ منفی آزمایش کرونا.

دیلک کالایچی، وزیر بهداشت آلمان، اظهار کرد اگر تعداد مبتلایان کاملاً کمتر از پنجاه نفر و ۵۰درصد مردم برلین واکسینه شده باشند، موفقیت حاصل شده است. شایان ذکر است اگر تعداد مبتلایان در هر صدهزار نفر به پنجاه نفر برسد، محدودیت‌های بیشتری برداشته می‌شود.

خبر خوشحال‌کننده برای کودکان و خانواده‌های دارای کودک نیز این است که مهدکودک‌ها در نتیجۀ کاهش شیوع کرونا در برلین دوباره برای همه باز هستند و مراکز مراقبت روزانه برلین ارائۀ خدمات مراقبتی از کودکان را از سر می‌گیرند. گفتنی است دیگر مهم نیست والدین در کدام شغل مشغول کار هستند‌؛ اما آنان با مهدکودک مدنظر باید به‌توافق برسند که کودکشان چقدر به خدمات مراقبتی نیاز دارد.

درانتها، به این نکته نیز باید اشاره کنیم هتل‌ها و سالن‌های ورزشی ممکن است از ۴ژوئن بازگشایی شوند و شرکت در باشگاه‌های زیبایی اندام و رقص با تعداد محدودی از افراد و رزرو وقت ملاقات میسر باشد. از‌آنجا‌که برلین پایتخت آلمان است، بدون شک با کاهش میزان شیوع در این شهر، در آیندۀ نزدیک کل کشور تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.