لینکدین (LinkedIn) ازجمله ابزارهای کاربردی برای دانشجویان است؛ اما معمولاً افراد از تمامی کاربردهایش مطلع نیستند. بعضی افراد لینکدین را شبکه‌ای اجتماعی مانند فیس‌بوک و بعضی دیگر آن را پلتفرمی برای یافتن شغل می‌دانند. این دو کاربرد تا حدودی دربارۀ لینکدین صدق می‌کند؛ اما برخلاف فیس‌بوک، لینکدین برای جذب افراد حرفه‌ای طراحی شده و برخلاف پلتفرم‌های شغل‌یابی، تنها امکان جست‌وجو برای سِمَت‌های شغلی باز را فراهم نمی‌کند. لینکدین منبعی بسیار ارزشمند برای دانشجویان است. در این مقاله، تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای لینکدین برای دانشجویان را معرفی می‌کنیم تا با مزایای این ابزار ارزشمند آشنا شوید.

کاربردهای مهم لینکدین برای دانشجویان

همان‌طورکه گفتیم، لینکدین ابزاری کاربردی و ارزشمند برای ایجاد شبکه‌های حرفه‌ای و یافتن شغل است. درادامه، دربارۀ کاربردهای لینکدین برای دانشجویان بیشتر سخن خواهیم گفت.

ایجاد شبکه‌ای قدرتمند از مخاطبان حرفه‌ای

پیشرفت در هر شغلی به دانش در زمینۀ کاری خاص و افرادی بستگی دارد که در آن حوزه می‌شناسید. یکی از کاربردهای لینکدین برای دانشجویان ایجاد شبکه‌ای قدرتمند از افراد حرفه‌ای است. کار را با دنبال‌کردن هم‌سن‌وسالان و استادان دانشگاهتان شروع و سپس راهتان را به صنعتی باز کنید که می‌خواهید در آن مشغول کار شوید. افرادی که دنبال می‌کنید، روزی به کمکتان خواهند آمد و هرچه شبکۀ مخاطبانتان گسترده‌تر باشد، احتمال معرفی‌شدنتان به فرصت‌های شغلی جدید بیشتر می‌شود.

یافتن فرصت‌های شغلی

لینکدین فقط ابزاری برای یافتن شغل نیست؛ اما جست‌وجوی شغل از کاربردهای مهم لینکدین برای دانشجویان و افراد جویای فرصت‌های شغلی جدید است. لینکدین را طوری می‌توانید تنظیم کنید که فرصت‌های شغلی جدید در شرکت‌ها یا زمینه‌های کاری یا عنوان‌های شغلی مشخص را به شما اطلاع دهد تا هرگز فرصت‌های عالی و جدید را از دست ندهید.

کشف‌شدن به‌دست شرکت‌ها

امروزه، وقتی برای فرصت شغلی درخواست می‌فرستید، کارفرمایان بی‌تردید نامتان را در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. شاید دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی خیلی حرفه‌ای ظاهر نشوند؛ اما با داشتن پروفایل لینکدین جنبۀ حرفه‌ای‌تری از خودشان می‌توانند به‌نمایش بگذارند. داشتن پروفایل لینکدین باعث می‌شود شرکت‌ها به‌راحتی شما را بتوانند پیدا کنند و درباره‌تان اطلاعات دلخواهشان را به‌دست بیاورند.

آماده‌شدن برای مصاحبه

یکی دیگر از کاربردهای لینکدین برای دانشجویان آماده‌شدن برای مصاحبه‌های کاری است. مصاحبه‌ها معمولاً مضطرب‌کننده‌اند؛ اما با داشتن حسابی در لینکدین به‌راحتی دربارۀ شرکت و کارفرمای مدنظرتان می‌توانید تحقیق کنید و با آمادگی و اعتمادبه‌نفس بیشتری در مصاحبه‌ها حاضر شوید.

اثبات تعهد

اگر دانشجو هستید، با داشتن پروفایل لینکدین تعهدتان به دنبال‌کردن مسیر شغلی‌تان را می‌توانید اثبات کنید. افزون‌براین با نوشتن خلاصه‌ای دقیق در پروفایلتان، با افراد دیگر در زمینۀ کاری‌تان می‌توانید ارتباط برقرار و ثابت کنید برای موفقیت در مسیر شغلی انتخابی‌تان زمان زیادی صرف و بسیار تلاش کرده‌اید.

نکته‌های ساخت پروفایل لینکدین برای دانشجویان

برای ایجاد پروفایلی حرفه‌ای و کاربردی در لینکدین، بهتر است به این نکته‌ها توجه کنید:

  • از تصویری حرفه‌ای برای پروفایلتان استفاده کنید.
  • به گروه‌ها بپیوندید و شرکت‌های زمینۀ دلخواهتان را دنبال کنید.
  • پروفایلتان را تکمیل و جزئیات رزومه‌تان را به پروفایلتان اضافه کنید. تا‌حد‌ممکن اطلاعات مفید بیشتری دربارۀ خودتان دراختیار مخاطبان بگذارید تا به کارفرمایان ثابت کنید فردی بامهارت و حرفه‌ای هستید.
  • بهتر است در سال اول شروع دانشگاه به لینکدین بپیوندید تا پیشرفتتان در طول تحصیلات را بتوانید به‌خوبی به‌نمایش بگذارید.
  • به‌محض تکمیل پروفایلتان، ایجاد شبکه‌ای قدرتمند از مخاطبان را شروع کنید. حسابتان را غیرفعال رها نکنید و از آن نهایت بهره را ببرید.



منبع: