زبان شناسی مطالعۀ علمی زبان است و بسیاری از موضوع‌های مختلف همچون دانش ناخودآگاه انسان‌ها از زبان، چگونگی یادگیری زبان در کودکان، ‌ساختار کلی زبان و در زبان‌های مختلف، تنوع زبانی و تأثیر زبان در تعامل با دیگران و تفکر دربارۀ دنیا را شامل می‌شود. فارغ‌التحصیلان این رشته مهارت‌های پژوهشی مهمی پیدا می‌کنند و نظریه‌های دقیق و شفاف و آزمودنی مطرح و پیش‌بینی‌شان را می‌توانند بیان و نتیجه‌گیری کنند؛ به‌همین‌سبب، برای بسیاری از جایگاه‌های شغلی و پژوهشی دانش کافی را دارند. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زبان شناسی در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن برترین دانشگاه برای تحصیل زبان شناسی در فرانسه و یکی از هشتاد دانشگاه برتر این رشته در دنیاست. این دانشگاه در قرن سیزدهم میلادی کارش را به‌عنوان کالج سوربن آغاز کرد؛ اما از سال ۲۰۱۸ و پس از ادغام با چند دانشگاه دیگر، به‌عنوان دانشگاه شناخته شد. درحال‌حاضر، این دانشگاه از بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ خود میزبانی می‌کند. در سال ۲۰۲۱، برخی از رشته‌های تحصیلی این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: علوم آموزش، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه پاریس

دومین دانشگاه مطرح برای تحصیل زبان شناسی در فرانسه دانشگاه پاریس است که سال ۲۰۱۹ با ادغام دو دانشگاه پاریس دکارت (پاریس ۵) و پاریس دیدرو (پاریس ۷) تشکیل شد. هم‌اکنون، بیش از ۶۴هزار نفر دانشجو در سه دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این سه دانشکده از‌این‌قرارند: دانشکدۀ سلامت و بهداشت و دانشکدۀ علوم پایه و دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی. برخی از رشته‌هایی انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه پاریس عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد علوم زیستی، کارشناسی ارشد علوم آموزش، کارشناسی ارشد علوم دیجیتال، کارشناسی ارشد زیست‌مهندسی، کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم اعصاب،‌ کارشناسی ارشد علوم زمین، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی، کارشناسی ارشد حقوق و کارشناسی ارشد بهداشت عمومی.

دانشگاه گرونوبل آلپ

دانشگاه گرونوبل آلپ یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل زبان شناسی در فرانسه است. این دانشگاه در قرن چهاردهم میلادی در شهر گرونوبل فرانسه تأسیس شد و امروزه، با میزبانی از ۶۰هزار نفر دانشجو و ۳هزار نفر پژوهشگر، سومین دانشگاه بزرگ فرانسه به‌شمار می‌آید. دپارتمان‌های دانشگاه گرونوبل آلپ عبارت‌اند از: دپارتمان زبان‌های خارجی، دپارتمان آموزش، دپارتمان تربیت‌بدنی، دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی، دپارتمان علم و فناوری و دپارتمان علوم پایه. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه از‌این‌قرارند: علوم مواد، الکتروشیمی، ریاضی، نانوشیمی، نانوفیزیک، نورشناسی، علوم شناختی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی و مدیریت.

دانشگاه گرونوبل آلپ 1

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس در سال ۲۰۱۰ بنیان نهاده شد. ناگفته نماند قدمت کالج Collge de France که قدیمی‌ترین کالج این دانشگاه‌ به‌شمار می‌آید، به قرن شانزدهم بازمی‌گردد. هم‌اکنون، بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه PSL مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زبان شناسی در فرانسه است و در آن رشته‌های متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود؛ ازجمله شیمی، علوم شناختی، علوم زمین، مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، بانکداری و امورمالی و بیمه.

دانشگاه لیون ۲

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زبان شناسی در فرانسه دانشگاه لیون ۲ است. این دانشگاه از سال ۱۸۳۵ شروع به کار کرد و درحال‌حاضر، میزبان حدود ۳۰‌هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و موسسۀ خود است. دانشکده‌ و مؤسسه‌های دانشگاه لیون ۲ از‌این‌قرارند: دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشکدۀ جغرافیا و تاریخ و گردشگری، دانشکدۀ مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، دانشکدۀ هنر و ادبیات، مؤسسۀ روان‌شناسی، مؤسسۀ فناوری و مرکز مطالعات فرانسوی، مؤسسۀ ارتباطات، مؤسسۀ مطالعات کار و مؤسسۀ آموزش. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این دانشگاه نیز عبارت‌اند از: موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما، علوم رسانه، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، علوم ریاضی و کامپیوتر در علوم انسانی و اجتماعی، حقوق، مطالعات انگلیسی، عربی، آلمانی و اسپانیایی، تاریخ، باستان‌شناسی، گردشگری، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر و آمار، ادبیات کلاسیک و مدرن، نوشتن خلاق، مدیریت، اقتصاد، بانکد‌اری، امورمالی، جغرافیا، روزنامه‌نگاری، آموزش و روان‌شناسی.

برای کسب اطلاعات در زمینه شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

منبع: