شهر وارزه ایتالیا (Varese) شهری در ناحیۀ لمباردی و شمال‌غربی ایتالیا و مرکز استان وارزه است. این شهر ۵۵ کیلومتر با میلان فاصله دارد. شهر وارزه به‌دلیل نزدیکی به رشته‌کوه کامپو دی فیوری (Campo dei Fiori) از مناظر چشم‌نوازی بهره می‌برد؛ ازاین‌رو، به مقصد محبوب گردشگران تبدیل شده است. علاوه‌براین، این شهر از یکی از پردیس‌های اصلی دانشگاه اینسوبریا، ازجمله دانشگاه‌های مشهور و معتبر ایتالیا، میزبانی می‌کند. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دربارۀ شهر وارزه اطلاعات بیشتری بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر وارزه

مساحت شهر وارزه ایتالیا تقریباً ۵۴ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۷، تقریباً ۸۰،۶۰۰ نفر در این شهر ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر کوچک ۱،۵۰۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر وارزه ایتالیا

وضعیت آب‌وهوایی شهر وارزه ایتالیا

آب‌وهوای شهر وارزه ایتالیا در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها بسیار سرد و نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از منفی ۲ تا ۲۷ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۶ یا بیشتر از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به وارزه و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواسط ژوئن تا اواسط سپتامبر است. فصل گرم شهر وارزه ۳.۱ ماه، یعنی از ۷ژوئن تا ۱۰سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۳ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۵ ماه، یعنی از ۱۹نوامبر تا ۱مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر وارزه

وارزه شهری بسیار زیباست. یکی از مزایای زندگی در وارزه یا شهرهای نزدیک به آن، امکان زندگی در میان مناظر زیبا و آرامش‌بخش و استفاده از امکانات شهری به‌شمار می‌آید. همچنین همان‌طورکه گفتیم، فاصلۀ این شهر با میلان تنها حدود ۵۵ کیلومتر است. به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر وارزه در سطح مطلوبی قرار دارد. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در مارس۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص قدرت خرید: پایین
  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص خدمات بهداشتی: متوسط
  • شاخص اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص هزینه‌های زندگی: متوسط
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: پایین
  • شاخص زمان ترافیک: پایین
  • شاخص آلودگی هوا: متوسط

دانشگاه‌های شهر وارزه ایتالیا

دانشگاه‌های شهر وارزه ایتالیا

دانشگاه اینسوبریا دانشگاه اصلی شهر وارزه محسوب می‌شود که در منطقۀ لمباردی و شمال‌غربی ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۹۹۸ کارش را آغاز کرد؛ اما مؤسسه‌ای که بعدها به این دانشگاه تبدیل شد، قدمت بسیاری دارد؛ ازاین‌رو، یکی از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر ایتالیا محسوب می‌شود.

دانشگاه اینسوبریا

یکی از پردیس‌های اصلی دانشگاه اینسوبریا (University of Insubria) در شهر کوچک وارزه واقع است. پردیس بیتزوزرو ‌(Campus Bizzozero) این دانشگاه در منطقۀ Garden City شهر وارزه قرار دارد و از دانشکده‌هایی همچون دانشکدۀ پزشکی و اقتصاد و علوم تجربی میزبانی می‌کند‌. هم‌اکنون، این دانشگاه ۲۳ دورۀ کارشناسی و ۱۲ دورۀ کارشناسی ارشد و ۸ دورۀ دکتری ارائه می‌دهد و بیش از یازده‌هزار نفر دانشجو در آن به تحصیل مشغول‌اند. ناگفته نماند دانشگاه اینسوبریا در پنج حوزۀ اقتصاد و حقوق، علوم انسانی و اجتماعی، سلامت، علوم و فناوری و ورزش فعالیت می‌کند.

هزینه زندگی در شهر وارزه ایتالیا

همان‌طورکه می‌دانید، هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر وارزه درمقایسه‌با دیگر شهرهای کوچک ایتالیا کمی گران است؛ اما برخی از هزینه‌های اصلی مانند هزینۀ مسکن در آن از شهرهای بزرگ ایتالیا، مانند میلان ارزان‌تر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر وارزه در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در می۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر وارزه، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۶۵ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، قیمت خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱.۱۸، ۲.۱۰، ۲.۳۰، ۳.۸۸، ۱۶، ۹.۲۶ و ۱۷.۸۳ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۱.۸۵ و ۲ و ۱.۸۱ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۲.۵۰ و ۱.۵۰ و ۱.۶۷ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. در شهر وارزه، قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی به‌ترتیب ۱.۵۰ و ۳۵ یوروست. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۴.۳۵ یورو و کرایه ۲ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی ۴۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در وارزه ۱.۵۱ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ مربوط به زندگی به‌حساب می‌آید که بسته به محل زندگی و متراژ خانه متغیر است. به‌طورکلی، هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر وارزه در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ ایتالیا، مانند میلان مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۹۲.۸۶ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۳۸.۵۷ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۱۳۱.۶۷ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۸۳.۳۳ یورو تخمین زده می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض هم به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان بستگی دارد. در شهر وارزه ایتالیا، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری ۱۷۱.۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۲۹.۵۶ یورو در ماه است.



منابع: