در دوره‌ای که کرونا زندگی افراد را تحت‌الشعاع خود قرار داده است و به‌سمت آنلاین‌شدن پیش رفته‌ایم، بعید است مصاحبه‌های تحصیلی دانشگاه‌ها نیز حضوری برگزار شود. بنابر‌این، در این مطلب به‌منظور آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین تحصیلی به نکته‌هایی اشاره خواهیم کرد تا در مصاحبه‌های آنلاین تحصیلی از آن‌ها بهره ببرید و احتمال موفقیتتان را افزایش دهید.

امسال روند پذیرش دانشگاه‌ها مانند گذشته نیست و روزهای مصاحبه‌های حضوری گذشته است. این ‌روزها فیلم‌های ازپیش‌ضبط‌شده و مکالمه‌های از‌طریق زوم و مصاحبه‌های اسکایپی بسیار اهمیت دارند. مصاحبه‌های آنلاین اتفاق جدیدی به‌حساب نمی‌آیند؛ چرا‌که قبل‌تر هم دانشجویان بین‌المللی فرصت داشته‌اند مصاحبه‌های دانشگاهی‌شان را  آنلاین پشت‌سر بگذرانند تا از سفر و هزینه‌های اضافی جلوگیری کنند. گفتنی است رواج و افزایش مصاحبه‌های آنلاین تأثیری بر سیاست‌های دانشگاه‌ها نگذاشته است و آن‌ها به‌دنبال داوطلبانی هستند که علاقه و اشتیاقشان را به تحصیل نشان می‌دهند. اگر تصمیم گرفته‌اید به‌شیوۀ آنلاین در مصاحبۀ تحصیلی شرکت کنید، کارکنان پذیرش دانشگاه‌ها نیز باور دارند که با‌توجه‌به سابقۀ تحصیلی، شما گزینۀ مناسبی برای ادامه‌تحصیل به‌شمار می‌روید. در مصاحبۀ آنلاین تحصیلی، کارکنان پذیرش ویژگی‌های شخصی و توانایی‌هایتان را با پرسش‌هایی ارزیابی می‌کنند و باید بگوییم از این منظر، اصلاً تفاوتی میان مصاحبه‌های حضوری و مجازی وجود ندارد.

تفاوت مصاحبۀ حضوری و آنلاین

شاید در ذهنتان این سؤال مطرح شود که تفاوت مصاحبۀ حضوری و آنلاین در چیست؟ مهم‌ترین تفاوت این دو در نبود تماس چشمی است. درواقع، از‌دست‌دادن ارتباط چشمی (Face-To-Face Contact) ممکن است برای برخی متقاضیان آزاردهنده باشد. مشکل احتمالی دیگر قطعی اتصال اینترنت حین مصاحبۀ آنلاین است که احتمال دارد اتفاق بیفتد و متقاضیان نتوانند آن‌گونه که انتظار دارند، ظاهر شوند و ویژگی‌ها و توانایی‌هایشان را از پشت صفحۀ مجازی توصیف کنند. البته این موضوع برای کارکنان پذیرش دانشگاه‌ها درک‌کردنی است که گاهی فناوری نمی‌تواند راهی مناسب برای ارتباط باشد. بنابراین، بهتر است درصورت امکان از اتصال سیمی به‌جای وای‌فای بهره ببرید و از پیش سرعت اینترنتتان را برای ارتباط تصویری و ارسال آنلاین تصویر بررسی کنید تا از مشکلات احتمالی و قطع و وصلی اینترنت آگاه باشید.

تفاوت مهم دیگر میان مصاحبۀ حضوری و آنلاین این است که در مصاحبۀ حضوری قبل از انجام مصاحبه سؤال‌های پرتکرار مصاحبه‌های دانشگاهی را باید بخوانید و برایشان آماده شوید. درمقابل، مزیت حضور در مصاحبۀ آنلاین استفاده از یادداشت‌هایتان است؛ یادداشت‌های کوتاهی که نوشته‌اید و حین مصاحبۀ آنلاین تحصیلی به آن‌ها می‌توانید رجوع کنید و خود و توانایی‌هایتان را بهتر توصیف کنید.

توجه به محیط و پوشش حین مصاحبه

توجه به محیط و پوشش حین مصاحبه

به‌منظور آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین تحصیلی، مکانی بسیار روشن و با پشت‌زمینه‌ای واضح در منزلتان انتخاب کنید که چیزی حواستان را پرت نکند. چند دقیقه‌ای را در مکان انتخابی‌تان می‌توانید سپری و به صداهایی توجه کنید که میکروفون می‌تواند منتقل کند و صداهای اضافی محیط را برطرف کنید که احتمال دارد در روند مصاحبه‌ خلل ایجاد کند‌.

پس از آنکه از مکان مصاحبه‌تان احساس رضایت کردید، بهتر است به پوششتان هنگام مصاحبه دقت کنید. بهتر است پوششتان هوشمندانه و راحت باشد. به پوشیدن کت‌و‌شلوار (آقایان) یا لباس اداری (‌بانوان) الزامی نیست؛ اما انتخاب پوشش مناسب و راحت را مدنظر قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم حتماً با این فرض پوششتان را انتخاب کنید که حین جلسۀ مصاحبه ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و تنها به پوشش بالاتنه و جایی بسنده نکنید که فقط در چهارچوب دوربین است. این نکته را نیز مدنظر قرار دهید که پوششتان تا وقتی برای دیگران توهین‌آمیز نباشد، در روند انتخابتان برای پذیرش در دانشگاه خللی ایجاد نمی‌کند.

نکتۀ دیگر اینکه حین مصاحبه با فرد یا افراد مصاحبه‌کننده کاملاً در تماس باشید. اگر از‌نظر فیزیکی در جلسۀ مصاحبه حضور ندارید، بدین‌معنا نیست که ارتباط چشمی برقرار نکنید یا روی مبل لم دهید. فرض را بر آن بگذارید که واقعاً شخص مصاحبه‌کننده مقابلتان نشسته است و تمام توجه‌تان را معطوف آن‌سوی دوربین کنید.

اهمیت آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین

اهمیت آمادگی برای مصاحبۀ آنلاین

آمادگی برای مصاحبه و تمرین آن قبل از مصاحبۀ اصلی بسیار مهم است. با کمک یکی از دوستانتان سؤال‌های احتمالی در مصاحبه‌ای آنلاین و ساختگی را تمرین کنید. برخی از سؤال‌های پرتکرار مصاحبه‌های آنلاین عبارت‌اند از: «چرا قصد دارید در این رشته تحصیل کنید؟»، «چه چیزی باعث شد دانشگاه ما را انتخاب کنید؟»، «سرگرمی‌ها و علایقتان را شرح دهید» و «آیا سرگرمی‌ها و علایقتان هم‌راستا با مطالعۀ رشتۀ مدنظرتان است؟»

جواب صحیح و واضحی برای سؤال‌های مطرح‌شده وجود ندارد؛ اما کارکنان پذیرش دانشگاه‌ها برخی نکته‌ها را حتماً باید بشنوند؛ بنابراین، حتماً مطمئن شوید این کارها را انجام می‌دهید: ۱. دربارۀ دانشگاه تحقیق کرده باشید و دلایل انتخاب دانشگاه را حین مصاحبه برشمارید؛ ۲. دربارۀ ایدئال شغلی‌تان صحبت کنید؛ ۳. دربارۀ موفقیت‌های تحصیلی و شخصی‌تان سخن بگویید و در‌صورت پرسش، ویژگی‌ها و توانایی‌هایتان را شرح دهید.

نکتۀ مهم دیگر اینکه پیش از انجام مصاحبه دربارۀ سؤال‌هایی فکر کنید که احتمال دارد مجبور شوید هنگام مصاحبۀ آنلاین تحصیلی به آن‌ها جواب دهید. این موضوع شما را حین مصاحبه آماده‌تر نشان و مصاحبه‌کننده را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. برای مثال، دربارۀ فرصت‌های تبادل بین‌المللی دانشگاه یا هر موضوع احتمالی دیگر می‌توانید سؤال کنید که حین تحقیق دربارۀ دانشگاه برایتان پیش‌ آمده باشد. ناگفته نماند در جلسه‌های مصاحبۀ آنلاین احتمال دارد همه‌چیز مطابق میلتان پیش نرود. ممکن است استرس داشته باشید یا حتی سکسکه‌تان بگیرد. اگر اتفاقی از این دست برایتان رخ داد، وحشت نکنید و بکوشید به‌سادگی مشکل را رفع کنید و پیش بروید.

منبع: