اگر علاقه‌مند‌ید دربارۀ موجودات زنده و موضوع‌های مرتبط به آن بیشتر بدانید، تحصیل رشتۀ زیست‌شناسی انتخاب مناسبی برایتان است. رشتۀ زیست‌شناسی درکی عمیق از دنیای طبیعی به شما می‌دهد و با کمک آن می‌آموزید چگونه پژوهشی را اجرا و مسئله‌ای را حل کنید و تفکر نقادانه داشته باشید. فارغ‌التحصیلی از رشتۀ زیست‌شناسی موقعیت‌های شغلی فراوانی به‌روی شما باز می‌کند. برای مثال، در زمینۀ محیط‌زیست، کشاورزی، حیات‌وحش، گیاه‌شناسی، آزمایشگاه زیست و بسیاری دیگر از رشته‌های مرتبط با علم زیست‌شناسی می‌توانید فعالیت کنید. در این مقاله‌ برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زیست شناسی در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne Université) برترین دانشگاه برای تحصیل زیست شناسی در فرانسه به‌شمار می‌آید. تاریخ تأسیس این دانشگاه به قرن سیزدهم میلادی باز می‌گردد و درحال‌حاضر، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ آن تحصیل می‌کنند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه سوربن عبارت‌اند از: ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ و جغرافیا، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، تاریخ هنر و باستان‌شناسی.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL دومین دانشگاه برتر برای تحصیل زیست شناسی در فرانسه محسوب می‌شود. نام کامل این دانشگاه علوم و ادبیات پاریس است که از سال ۲۰۱۰ کارش را آغاز کرد. دانشگاه PSL مجموعه‌ای از کالج‌های مختلف در خود دارد که قدمت قدیمی‌ترین کالج آن به قرن شانزدهم می‌رسد. هم‌اکنون، این دانشگاه میزبان بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. دانشگاه PSL رشته‌های انگلیسی‌زبان متنوعی ارائه می‌دهد؛ ازجمله کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی و بیمه، کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم شناختی و کارشناسی ارشد علوم زمین.

دانشگاه پاریس

دانشگاه پاریس یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زیست شناسی در فرانسه است. سال ۲۰۱۹، دو دانشگاه پاریس دکارت (پاریس ۵) و پاریس دیدرو (پاریس ۷) با‌هم ادغام شدند و دانشگاه پاریس را تشکیل دادند. در‌حال‌حاضر، بیش از ۶۴هزار نفر دانشجو در سه دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. این سه دانشکده از‌این‌قرارند: دانشکدۀ سلامت و بهداشت و دانشکدۀ علوم پایه و دانشکدۀ علوم انسانی و علوم اجتماعی. در دانشگاه پاریس، رشته‌های انگلیسی‌زبان متنوعی ارائه می‌شود. برخی از این رشته‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد علوم دیجیتال، کارشناسی ارشد علوم اعصاب،‌ کارشناسی ارشد علوم زمین، کارشناسی ارشد زیست‌مهندسی، کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم زیستی، کارشناسی ارشد علوم آموزش، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی، کارشناسی ارشد حقوق و کارشناسی ارشد بهداشت عمومی.

دانشگاه پاریس

دانشگاه مون‌پلیه

دانشگاه مون‌پلیه سال ۱۲۲۰م در شهر مون‌پلیه شروع به کار کرد و یکی از دانشگاه‌های قدیمی فرانسه محسوب می‌شود. تا سال ۲۰۱۵، دانشگاه مون‌پلیه به سه دانشگاه مون‌پلیه ۱ و مون‌پلیه ۲ و مون‌پلیه ۳ تقسیم شده بود؛ اما از سال ۲۰۱۵، دانشگاه‌های مون‌پلیه ۱ و ۲ مجدداً باهم یک دانشگاه را تشکیل دادند و دانشگاه مون‌پلیه ۳ به «دانشگاه پل والری» تغییر نام داد. هم‌اکنون، بیش از ۱۵هزار نفر دانشجو در پانزده دانشکده و مدرسۀ این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه مون‌پلیه، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زیست شناسی در فرانسه، از‌این‌قرارند: زیست‌شناسی گیاهی، زیست‌فناوری، بوم‌شناسی، پزشکی، داروشناسی، فیزیولوژی، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی، دندان‌پزشکی، الکترونیک، ریزالکترونیک و نانوالکترونیک و رباتیک، ریاضی، انفورماتیک، فیزیک و اختر فیزیک، مکانیک و مهندسی عمران و علوم آموزشی.

دانشگاه استراسبورگ

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل زیست شناسی در فرانسه دانشگاه استراسبورگ است. این دانشگاه سال ۱۵۳۸ بنیان نهاده شد و در دهۀ ۱۹۷۰، به سه دانشگاه تقسیم شد؛ اما از سال ۲۰۰۹، مجدداً با ادغام سه دانشگاه، کارش را شروع کرد. امروزه، این دانشگاه میزبان بیش از ۵۰هزار نفر دانشجو در ۲۸ دانشکده و دپارتمان و مرکز است. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه استراسبورگ عبارت‌اند از: کارشناسی مهندسی مکانیک و صنایع، کارشناسی مهندسی مکاترونیک، کارشناسی مهندسی سیستم‌های الکترونیک، کارشناسی جامعه‌شناسی، کارشناسی ارشد مدیریت، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی حسابداری، کارشناسی مدیریت، کارشناسی شیمی، کارشناسی حقوق، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ریاضی، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی علوم آموزش، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد حسابداری، کارشناسی ارشد حقوق، کارشناسی ارشد امورمالی، کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد علوم مواد، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و کارشناسی ارشد شهرسازی.

بیشتر بخوانید : ویزای تحصیلی فرانسه

منبع: