دانشکدۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا یکی از مؤسسه‌های بزرگ آموزش پرستاری کانادا و ازجمله دانشکده‌های این کشور است که طیف کاملی از دوره‌ها را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌دهد. دانشکدۀ پرستاری دانشگاه آلبرتا اولین دورۀ کارشناسی ارشد رشتۀ پرستاری‌اش را سال ۱۹۷۵ و دورۀ دکتری‌اش را سال ۱۹۹۱ ارائه کرد. گفتنی است در‌حال‌حاضر دورۀ دکتری این دانشگاه آنلاین و تقریباً رایگان برگزار می‌شود. در این مطلب، با دوره‌های متنوع پرستاری در دانشگاه آلبرتا بیشتر آشنا خواهیم شد.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه آلبرتا صدونوزدهمین دانشگاه‌ معتبر جهان و پنجمین دانشگاه‌‌ برتر کانادا شناخته شده است. علاوه‌براین، این دانشگاه در رشتۀ پرستاری در جایگاه چهاردهم دانشگاه‌های مطرح جهان جای دارد. رشتۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهید شد.

مقطع کارشناسی

دانشکدۀ پرستاری دانشگاه آلبرتا دورۀ کارشناسی منجر به کسب مدرک علوم پرستاری (BScN) را ارائه می‌دهد و دانشجویان پس از گذراندن دورۀ کارشناسی علوم پرستاری، در آزمون NCLEX می‌توانند شرکت کنند و به پرستاری واجد‌شرایط اشتغال در کانادا تبدیل شوند. کارشناسی پرستاری در دانشگاه آلبرتا در قالب «دورۀ مشارکتی پرستاری»، «دورۀ دوزبانۀ پرستاری»، «برنامۀ After-Degree» و «دورۀ ممتاز پرستاری» ارائه می‌شود‌. ناگفته نماند برای ثبت‌نام در دوره‌های مختلف کارشناسی پرستاری در دانشگاه یادشده، از متقاضیان خواسته می‌شود در آزمون کسپر شرکت کنند.

دورۀ مشارکتی پرستاری

دورۀ مشارکتی (Collaborative Program) رشتۀ پرستاری دانشگاه آلبرتا مشترک با کالج‌ رد دیر (Red Deer College) و کالج‌ کیانو (Keyano College) و کالج‌ Grande Prairie برگزار می‌شود. تحصیل دورۀ مشارکتی پرستاری چهارساله و تمام‌وقت و مختص کسانی است که دورۀ دبیرستانشان را به‌پایان رسانده‌اند و قصد دارند در دورۀ کارشناسی تحصیل کنند. علاقه‌مندان این رشته را در هریک از این کالج‌ها یا خودِ دانشگاه‌ آلبرتا می‌توانند بگذرانند. دانشجویان پس از گذراندن سال سوم در کالج‌های یادشده، سال آخرشان را در دانشگاه آلبرتا پشت‌سر می‌گذرانند؛ مگر آنکه دوست داشته باشند از ابتدا در کالج‌های نام‌برده تحصیل کنند. بدین‌منظور، از ابتدا در کالج مدنظرشان باید ثبت‌نام کرده باشند. افزون‌براین، دانشجویان اگر مدرک کارشناسی در هر حوزه‌ای داشته باشند، در برنامۀ مشارکتی پرستاری نمی‌توانند شرکت کنند و برنامۀ تحصیلات تکمیلی پرستاری را باید مدنظر قرار دهند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در دورۀ مشارکتی پرستاری عبارت‌اند از: ۱. ارائۀ مدرک معتبر زبان انگلسی (حداقل نمرۀ ۹۰ برای آزمون تافل یا نمرۀ ۶.۵ برای آزمون آیلتس)؛ ۲. گذراندن واحدهای درسی زبان انگلیسی، زیست‌شناسی، شیمی، محاسبات یا ریاضی، هنرهای زیبا یا علوم انسانی یا تربیت‌بدنی در دورۀ دبیرستان. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ دورۀ مشارکتی رشتۀ پرستاری، این لینک را ببینید.

دورۀ دوزبانۀ پرستاری

دورۀ دوزبانۀ (Bilingual Program) پرستاری دانشگاه آلبرتا مشترک با دانشکدۀ سنت‌ژان به دو زبان انگلیسی و فرانسوی برگزار می‌شود و هدف از آن تأمین نیروی پرستار هم در مناطق انگلیسی‌زبان و هم در مناطق فرانسوی‌زبان کاناداست. متقاضیان حضور در دورۀ دوزبانۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا واحدهایشان را در هر دو دانشکده می‌گذرانند و حدود ۲۷ تا ۴۷ واحد آن‌ها به زبان فرانسوی تدریس می‌شود. زبان دوره‌های ارائه‌شده را دانشکدۀ پرستاری تعیین می‌کند و متقاضیان برای تحصیل دوره‌ها به زبان فرانسه باید آمادگی داشته باشند. همچنین به صلاح‌دید دانشکدۀ پرستاری، ممکن است افراد برای گذراندن دورۀ عملی پرستاری‌شان به محیطی فرانسوی‌زبان فرستاده شوند.

مدارک موردنیاز برای تحصیل در برنامۀ دوزبانۀ پرستاری ازاین‌قرارند: ۱. ارائۀ مدرک معتبر زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ ۹۰ برای آزمون تافل یا نمرۀ ۶.۵ برای آزمون آیلتس)؛ ۲. گذراندن واحدهای درسی زبان انگلیسی و فرانسوی، زیست‌شناسی، شیمی و محاسبات یا ریاضی در دورۀ دبیرستان؛ ۳. داشتن دانش کافی از زبان فرانسه خصوصاً در گفتار و نوشتار. جزئیات بیشتر دربارۀ دورۀ مشارکتی رشتۀ پرستاری را از این لینک بخوانید.

دورۀ After-Degree

دورۀ After-Degree رشتۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا ویژۀ دانشجویانی است که با مدرک دانشگاهی به دانشگاه ‌آلبرتا مراجعه می‌کنند و قصد دارند در رشتۀ پرستاری تحصیل کنند. با صلاح‌دید دانشکدۀ پرستاری، متقاضیان دارای مدرک کارشناسی و با مهارت‌های تفکر انتقادی و تحلیلی در دورۀ After-Degree پرستاری می‌توانند شرکت کنند. شایان ذکر است این دوره در نیمسال‌های پاییزه تدریس می‌شود.

دارندگان مدرک کارشناسی پرستاری با ارائۀ این مدارک برای پذیرش در دورۀ After-Degree می‌توانند درخواست دهند: ۱. مدرک کارشناسی پرستاری از دانشگاهی معتبر با حداقل معدل ۳؛ ۲. تکمیل دوره‌های پیش‌نیاز دروس زبان انگلیسی، آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، میکروبیولوژی پزشکی، روان‌شناسی و آمار. برای آشنایی بیشتر با دورۀ After-Degree، به این لینک مراجعه کنید.

دورۀ ممتاز پرستاری

متقاضیان دورۀ ممتاز پرستاری (Honors Program) دانشگاه آلبرتا گروهی موفق از دانشجویان ممتاز دوره‌های مشارکتی و After-Degree هستند که در همان محیط‌های آموزشی تحصیل می‌کنند؛ ولی با راهنمایی دانشکدۀ پرستاری دانشگاه آلبرتا، روی پروژه‌های ممتاز فعالیت می‌کنند. دورۀ ممتاز پرستاری کمی با برنامۀ مشارکتی متفاوت است و دانشجویان زیرنظر استادان دانشکدۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا در زمینه‌ای خاص تحقیق می‌کنند و پروژه ارائه می‌دهند. دانشجویان دورۀ مشارکتی کارشناسی پرستاری پس از پایان سال اول یا دوم با کسب معدل حداقل ۳.۳ از ۴ در ۲۱ واحد درسی آخرشان، برای پذیرش در دورۀ ممتاز پرستاری می‌توانند اقدام کنند.

دارندگان مدرک کارشناسی پرستاری با ارائۀ این مدارک برای پذیرش در دورۀ ممتاز پرستاری می‌توانند درخواست دهند: ۱. ارائۀ مدرک کارشناسی پرستاری از دانشگاهی معتبر با حداقل معدل ۳.۵؛ ۲. گذراندن پیش‌نیازهای دروس زبان انگلیسی، آناتومی انسانی، فیزیولوژی انسانی، میکروبیولوژی پزشکی، روان‌شناسی و آمار. جزئیات بیشتر دربارۀ دورۀ ممتاز رشتۀ پرستاری را از این لینک می‌توانید بخوانید.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

مقاطع تحصیلات تکمیلی

دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشکدۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا متقاضیان را پرستارانی رهبر و نوآور و متخصص تربیت می‌کنند که آمادۀ پیشرفت در‌ حوزۀ پرستاری هستند. علاقه‌مندان به تحصیل رشتۀ پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آلبرتا در آزمون کسپر باید شرکت کنند. دوره‌های تحصیلات تکمیلی ارائه‌شده در دانشکدۀ پرستاری دانشگاه آلبرتا «کارشناسی ارشد پرستاری» و «کارشناسی ارشد پرستاری بالینی پیشرفته» و «دکتری پرستاری» را شامل می‌شود.

کارشناسی ارشد پرستاری

دورۀ کارشناسی ارشد پرستاری (MN) سال ۱۹۷۵ در دانشکدۀ پرستاری دانشگاه آلبرتا تأسیس شد و متقاضیان در این دوره به‌صورت حضوری یا آنلاین، تمام‌وقت یا پاره‌وقت، روزانه یا عصرانه و مبتنی‌بر پایان‌نامه یا دوره می‌توانند شرکت کنند. مدت زمان تحصیل برای دانشجویان تمام‌وقت دو سال (بیست ماه) و دانشجویان پاره‌وقت سه ‌سال (سی ماه) است. افزون‌بر‌این، حداکثر زمان لازم برای گذراندن دورۀ پرستاری مبتنی‌بر پایان‌نامه (Thesis-Based) چهار سال و حداکثر زمان لازم برای گذراندن دورۀ پرستاری مبتنی‌بر دوره (Course-Based) شش سال است. تحصیل در دورۀ تمام‌وقت کارشناسی ارشد پرستاری در دانشگاه آلبرتا امکان استفاده از بورسیه‌ها و وام‌های تحصیلی را افزایش می‌دهد. از‌جمله مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری ارائۀ مدرک زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ ۹۷ برای آزمون تافل یا نمرۀ ۷ برای آزمون آیلتس‌) و مدرک کارشناسی پرستاری با معدل ۳ از ۴ است. افزون‌براین، متقاضیان شرکت در دورۀ کارشناسی ارشد پرستاری در دورۀ کارشناسی‌شان واحدهای درسی کمّی و کیفی (مانند آمار و روش تحقیق) را با نمرۀ B یا بیشتر باید گذرانده باشند. متقاضیان بین‌المللی که ممکن است به‌عنوان پرستار دارای مجوز (RN) نتوانند ۴،۵۰۰ ساعت تجربۀ کاری بالینی لازم را پر کنند، روی آموزش و تحقیقات و رهبری‌شان می‌توانند تمرکز کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر از دورۀ یادشده، به این لینک مراجعه کنید.

کارشناسی ارشد پرستاری بالینی پیشرفته

کارشناسی ارشد پرستاری بالینی پیشرفته در دانشکدۀ پرستاری در دانشگاه آلبرتا نیز همانند کارشناسی ارشد پرستاری در دوره‌های تمام‌وقت یا پاره‌وقت و مبتنی‌بر پایان‌نامه یا دوره برگزار می‌شود. دوره‌های بالینی پیشرفته بیش از هشتصد ساعت کار بالینی دارد و با‌توجه‌به سمینارهای موجود در طول دورۀ کارشناسی ارشد، دانشجویان توانایی‌شان را برای ادامۀ ساعت‌های اشتغال در‌کنار تعهد زمانی لازم برای تحصیل باید نشان دهند. مدارک عمومی لازم برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بالینی پیشرفته مانند مقطع کارشناسی ارشد پرستاری است که پیش‌تر ذکر شد. علاوه‌براین، متقاضیان کارشناسی ارشد پرستاری بالینی پیشرفته مدارک دیگری باید ارائه دهند که با مراجعه به این لینک، با چندوچون آن‌ها می‌توانید آشنا شوید.

دکتری پرستاری

دورۀ دکتری پرستاری در دانشگاه آلبرتا چهارچوبی تحقیقاتی دارد و تحصیل آن شش سال به‌طول می‌انجامد. زبان تحصیل در این مقطع انگلیسی است و دانشجویان در طول آن در سه آزمون باید شرکت کنند: ۱. آزمون جامع کتبی که در پایان سال دوم برگزار می‌شود؛ ۲. آزمون کاندیداتوری (کتبی و شفاهی) که در پایان سال سوم برگزار می‌شود؛ ۳. آزمون نهایی شفاهی که براساس پایان‌نامۀ متقاضیان برگزار می‌شود. از‌جمله مدارک عمومی موردنیاز برای تحصیل در مقطع دکتری پرستاری عبارت‌اند از: ۱. ارائۀ مدرک کارشناسی ارشد پرستاری با معدل ۳.۵ از ۴؛ ۲. رزومۀ کاری و تحصیلی؛ ۳. توصیه‌نامه‌هایی از استادان؛ ۴. گذراندن واحدهای درسی کمّی و کیفی (مانند آمار و روش تحقیق) با نمرۀ B یا بیشتر در دورۀ کارشناسی ارشد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این دوره، این لینک را بخوانید.

منبع: