واژۀ فلسفه به‌معنای «عشق به خِرَد» است و فلاسفه از منطق و دلیل برای تحلیل تجربۀ انسانی در این دنیا استفاده می‌کنند. دانشجویان رشتۀ فلسفه تفکر نقادانه، خواندن با دقت، نوشتن دقیق و تحلیل منطقی را فرا‌می‌گیرند. گرایش‌های مختلف این رشته بسته به نوع پرسشی که مطرح می‌کنند، دسته‌بندی می‌شوند. برخلاف پرسش‌های نظری که در فلسفه مطرح می‌شود، مهارت‌هایی که این رشته به دانشجویان می‌آموزد، برای کارفرمایان حیاتی است. دانشجویان فلسفه یاد می‌گیرند که چگونه با دیدی نقادانه بخوانند و بنویسند و بسیاری از دانشجویان تحصیل در این رشته را با رشته‌های دیگر ترکیب می‌کنند. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فلسفه در فرانسه را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL پاریس بهترین دانشگاه برای تحصیل فلسفه در فرانسه است. این دانشگاه سال ۲۰۱۰ شروع به کار کرد و هم‌اکنون، میزبان بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است. در این دانشگاه، رشته‌های متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند که برخی از آن‌ها از‌این‌قرارند: کارشناسی ارشد حسابداری و حسابرسی، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی و بیمه، کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی، کارشناسی ارشد شیمی، کارشناسی ارشد علوم شناختی و کارشناسی ارشد علوم زمین.

دانشگاه پاریس ۱

دومین دانشگاه برتر برای تحصیل فلسفه در فرانسه و مهاجرت تحصیلی به فرانسه ، دانشگاه پاریس ۱ است. این دانشگاه از ادغام دو دانشکدۀ دانشگاه پاریس در سال ۱۹۷۱ تشکیل شد. دپارتمان‌های دانشگاه پاریس ۱ عبارت‌اند از: دپارتمان اقتصاد، دپارتمان ریاضی و علوم کامپیوتر، دپارتمان تاریخ هنر و باستان‌شناسی، دپارتمان هنر، دپارتمان جغرافیا، دپارتمان تاریخ، دپارتمان فلسفه، دپارتمان علوم سیاسی و دپارتمان حقوق. در این دانشگاه، رشته‌های گوناگونی به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ ازجمله کارشناسی ارشد مشاورۀ اطلاعات و استراتژی و سازمان، کارشناسی ارشد مدیریت بین‌المللی اجرایی کسب‌وکار، کارشناسی ارشد تحلیل و سیاست در اقتصاد، کارشناسی ارشد اقتصاد توسعه، کارشناسی ارشد اقتصاد و روان‌شناسی، کارشناسی ارشد اقتصاد، کارشناسی ارشد پیشرفت پایدار اراضی، کارشناسی ارشد مدل و متدهای اقتصاد کمّی، کارشناسی ارشد حقوق آمریکایی و حقوق فرانسوی، کارشناسی ارشد دولت و حقوق تجارت جهانی، کارشناسی ارشد حقوق بین‌الملل، کارشناسی ارشد سیاست‌های عمومی، کارشناسی ارشد ریاضیات برای اقتصاد و امورمالی، کارشناسی ارشد تاریخ هنر و کارشناسی ارشد گردشگری بین‌المللی.

دانشگاه سوربن

یکی دیگر از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل فلسفه در فرانسه دانشگاه سوربن است. این دانشگاه سال ۲۰۱۸ پس از ادغام با دانشگاه‌های پاریس‌ سوربن و پی‌یر و ماری کوری و چند مؤسسۀ دیگر به‌عنوان دانشگاه شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، دانشگاه سوربن از بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ خود میزبانی می‌کند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه یادشده از‌این‌قرارند: زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، تاریخ هنر و باستان‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، تاریخ و جغرافیا.

مدرسۀ عالی نرمال لیون

مدرسۀ عالی نرمال لیون

مدرسۀ عالی نرمال لیون حدوداً در سال ۱۸۸۰ بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، میزبان ۲،۳۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری و ۸۰۰ نفر استاد و پژوهشگر است. مدرسۀ نرمال یکی از دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل فلسفه در فرانسه است و یازده دپارتمان دارد‌: دپارتمان آموزش و علوم انسانی دیجیتال، دپارتمان زبان و ادبیات خارجی، دپارتمان علوم انسانی، دپارتمان هنر و ادبیات، ‌دپارتمان بیولوژی، دپارتمان شیمی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان علوم زمین، دپارتمان ریاضی، دپارتمان فیزیک و دپارتمان علوم اجتماعی. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در این مدرسه از‌این‌قرارند: شهرهای هوشمند، علوم زمین، تاریخ اندیشۀ سیاسی، تاریخ فلسفه، فلسفۀ معاصر، ادبیات مدرن‌ و علوم انسانی دیجیتال، مطالعات فیلم، تاریخ باستان، جغرافیای دیجیتال، ریاضی، آموزش و دانش در جامعه، تکامل جوامع، تحلیل جوامع معاصر، علوم و نوآوری، اقتصاد و علوم زیستی.

دانشگاه ساینس پو

دانشگاه ساینس پو آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فلسفه در فرانسه است. این دانشگاه سال ۱۸۷۲ تأسیس شد و درحال‌حاضر، از بیش از ۱۴هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری میزبانی می‌کند. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در دانشگاه ساینس پو بدین‌شرح‌اند: کارشناسی مطالعات اروپایی‌آمریکایی، کارشناسی مطالعات اروپایی‌آسیایی، کارشناسی مطالعات خاورمیانه و مدیترانه، کارشناسی ارشد توسعه بین‌الملل، کارشناسی ارشد سیاست زیست‌محیطی، کارشناسی ارشد انرژی بین‌الملل، کارشناسی ارشد ارتباطات، کارشناسی ارشد امنیت بین‌الملل، کارشناسی ارشد روزنامه‌نگاری و روابط بین‌الملل، کارشناسی ارشد مدیریت پایداری بین‌المللی، کارشناسی ارشد مدیریت دولتی بین‌المللی، کارشناسی ارشد سیاست اقتصادی بین‌الملل، کارشناسی ارشد حقوق اقتصادی و کارشناسی ارشد اقتصاد.

در صورت تمایل می توانید برای اخذ ویزای تحصیلی فرانسه با ما همراه باشید.

منبع: