افراد علاقه‌مند به کار و تحصیل در کانادا یا کشورهای دیگر برای نشان‌دادن سابقۀ کار و تحصیلشان به رزومه نیاز دارند. نوشتن رزومه، اعم از رزومۀ تحصیلی (CV) یا رزومۀ کاری، برای همه بسیار مهم و در آیندۀ شغلی و تحصیلی مستقیماً تأثیرگذار است. اگر برای مکان‌های زیادی رزومه می‌فرستید و پاسخی دریافت نمی‌کنید، بهتر است کمی در نحوۀ نوشتن رزومه‌تان بازنگری و آن را اصلاح کنید. گاهی افراد در نوشتن رزومه اشتباه‌های زیادی مرتکب می‌شوند و شاید این موضوع در ابتدا مهم به‌نظر نرسد؛ اما درنهایت ممکن است بر بخت شما برای یافتن شغل مدنظر یا گرفتن پذیرش تأثیرگذار باشد. در این مقاله، تعداد از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه ازنظر کارفرمایان را شرح می‌دهیم تا با اصلاح آن‌ها، رزومه‌ای مؤثر و حرفه‌ای بنویسید.

غلط املایی یا دستوری

داشتن غلط‌های املایی و دستوری از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه است و بازخوانی رزومه و اصلاح غلط‌های املایی و دستوری در پذیرشتان نقش پررنگی ایفا می‌کند. بهترین کار برای اصلاح این اشتباهات متداول آن است که رزومه‌تان را چاپ کنید و پیش از ارسال آن به سازمان‌های مختلف، آن را به‌دقت بخوانید. اشتباه‌های املایی و دستوری در نسخه‌های چاپی معمولاً راحت‌تر تشخیص داده می‌شود. همچنین، برای اصلاح اشتباه‌هایی ازاین‌دست از ابزارهای بررسی نوشته‌ها مانند گرامرلی (Grammarly) می‌توانید استفاده کنید.

مبالغه دربارۀ واقعیت‌ها

مبالغه دربارۀ واقعیت‌ها

دروغ‌گفتن و مبالغه‌کردن دربارۀ مهارت‌ها نیز جزو اشتباهات رایج در نوشتن رزومه است. در زمان نوشتن رزومه، ممکن است درج مهارت تخصصی در کار با ابزارهای مختلف، مانند مایکروسافت اکسل ایدۀ هوشمندانه‌ای به‌نظر برسد؛ اما زمانی‌که از شما خواسته می‌شود با ابزار کار کنید، به‌دردسر می‌افتید. مهم است اعتماد‌به‌نفس داشته باشید و دربارۀ مهارت‌هایتان به‌روشنی صحبت کنید؛ اما دروغ نگویید و دربارۀ مهارت‌هایتان مبالغه نکنید. واقع‌بین باشید و به مهارت‌هایی اشاره کنید که می‌دانید یا قصد دارید آن‌ها را یاد بگیرید. فراموش نکنید همیشه مهارت‌های جدید می‌توانید یاد بگیرید و نیازی نیست برای بهتر به‌نظر‌رسیدن رزومه، دربارۀ مهارت‌هایتان دروغ بگویید؛ چراکه هنگام مصاحبه، به‌خوبی تمام دانشتان را می‌توانید نمایش دهید.

فرمت اشتباه

فرمت اشتباه و نامناسب رزومه یکی از اولین نکته‌هایی است که توجه کارفرمایان را جلب می‌کند. این موضوع ممکن است تأثیر منفی مستقیمی بر وجهۀ شما بگذارد و نشان دهد به‌اندازۀ کافی به جزئیات دقت نمی‌کنید. سعی کنید بهترین فرمت را برای رزومه‌تان انتخاب کنید و غلط‌های تایپی نداشته باشید و از فونت‌های عجیب استفاده نکنید. اگر فرمت رزومه نامناسب باشد یا در چند جملۀ ابتدایی آن خودتان را به‌خوبی نتوانید معرفی کنید، ممکن است کارفرما حتی خواندن رزومه‌تان را متوقف کند.

پروفایل شخصی کلیشه‌ای

اگر پروفایل و مشخصات شخصی‌تان پر از کلیشه باشد، به‌نظر می‌رسد خودتان ایده‌های جذاب و منحصربه‌فردی ندارید. نمی‌توانید تصور کنید چه تعدادی از افراد در رزومه‌شان از واژه‌های «باپشتکار و باانگیزه و توانمند در انجام کار مستقل و گروهی» استفاده می‌کنند. این ویژگی‌ها بسیار عالی و مهم‌اند؛ اما کارفرمایان می‌خواهند دربارۀ این ویژگی‌هایتان توضیح بیشتری بدهید. برای مثال، بگویید چطور این ویژگی‌ها و مهارت‌ها را کسب کرده‌اید و آن‌ها با فرصت شغلی مدنظرتان چه ارتباطی دارند. نوشتن بیوگرافی کوتاه و شخصی در ابتدای رزومه می‌تواند نشان‌دهندۀ شخصیت، معیارهای اخلاقی، ارزش‌ها و انگیزه‌تان باشد.

تمرکزنکردن روی دستاوردها

هنگام نوشتن رزومه، ممکن است روی وظایفتان در سِمَت‌های مختلف تمرکز کنید و از دستاوردهایتان غافل شوید. این نیز یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه است. مهم است دربارۀ سِمَت‌های قبلی‌تان صحبت کنید؛ اما روی دستاوردهایتان از کار در سِمَت‌های مختلف تمرکز کنید و بگویید چه ارزش‌هایی به محیط کاری جدید می‌توانید اضافه کنید.

نوشتن رزومۀ طولانی

هنگام نوشتن رزومه، به‌ویژه رزومۀ کاری، از توضیح طولانی بپرهیزید. به‌یاد بسپارید تعداد متقاضیان کار یا تحصیل در سازمان و مؤسسۀ مدنظرتان احتمالاً بسیار زیاد است و هیچ‌کس نمی‌خواهد دربارۀ مهارت‌هایتان یک کتاب بخواند. سعی کنید رزومۀ کاری‌تان حداکثر یک صفحه باشد یا اگر گنجاندن تمام رزومه در یک صفحه ممکن نیست، نکات مهم را در صفحۀ اول رزومه ذکر کنید.

اطلاعات تماس اشتباه

اطلاعات تماس اشتباه

غلط نوشتن اطلاعات تماس از دیگر اشتباهات رایج در نوشتن رزومه به‌شمار می‌آید و در آیندۀ کاری‌تان ممکن است تأثیر منفی بگذارد. گاهی اوقات متقاضیان بامهارت به‌دلیل نوشتن اطلاعات تماس اشتباه، فرصت کار در شغل مدنظرشان را از دست می‌دهند. ازآنجاکه بیشتر افراد به محتوای اصلی رزومه دقت می‌کنند، ممکن است به جزئیات کوچک توجه کافی نکنند.

مرتبط‌نبودن رزومه با نقش یا سمت مدنظر

به‌جای نوشتن رزومۀ عمومی مبهم برای تعداد زیادی از کارفرمایان، رزومه‌هایی خاص و مرتبط با سِمَت‌های مدنظرتان بنویسید. نوشتن رزومۀ مرتبط نشان می‌دهد دربارۀ سازمانی که می‌خواهید به آن وارد شوید، تحقیق کرده‌اید و این موضوع تأثیری مثبت بر وجهه‌تان خواهد گذاشت. مهم است شرح وظایف را به‌دقت بخوانید و در رزومه‌تان به واژه‌ها و عبارت‌های اصلی آن اشاره کنید.

نوشتن نام معرف‌ها

این موضوع همیشه اشتباه نیست؛ اما بهتر است تا وقتی از شما خواسته نشده، دربارۀ معرف‌هایتان در رزومه چیزی ننویسید؛ چراکه در گام‌های بعدی استخدام، معمولاً به این مرحله خواهید رسید. معرف‌ها در رزومه فقط یک نام هستند و ممکن است تأثیری بر روند گزینش نگذارند؛ ولی بعداً از متقاضیان موفق درخواست می‌شود که دربارۀ معرف‌هایشان صحبت کنند.

ذکرنکردن سرگرمی‌ها و علاقه‌های شخصی

مهم است تعداد زیادی از سرگرمی‌ها و علایقتان را در رزومه نام نبرید؛ اما ذکر تعداد اندکی از سرگرمی‌ها در نشان‌دادن شخصیت و ارزش‌ها و مهارت‌هایتان می‌تواند مفید باشد. به کارهایی فکر کنید که برای انجامشان شوق دارید و تصور می‌کنید رزومه‌تان را بهبود می‌بخشد. سرگرمی‌ها نشان‌دهندۀ توانایی کار گروهی، رهبری، مدیریت زمان، مهارت‌های ارتباطی و تعهد هستند.

استفاده از آدرس ایمیل نامناسب

یکی دیگر از اشتباهات رایج در نوشتن رزومه که تأثیر منفی زیادی می‌گذارد، استفاده از آدرس ایمیل نامناسب است. نوشتن آدرس ایمیل مناسب در اطلاعات تماس می‌تواند تأثیری فوری و مثبت بگذارد و شما را به‌عنوان فردی حرفه‌ای به بررسی‌کنندۀ رزومه معرفی کند؛ اما استفاده از آدرس ایمیل نامناسب بسیار غیرحرفه‌ای است و تمام درخواستتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. فرقی ندارد رزومه‌تان چقدر قوی و متناسب با شغل مدنظرتان است، اگر آدرس و اطلاعات تماس مناسبی نداشته باشید، ممکن است فرایند استخدام و پذیرشتان را به‌خطر بیندازید.



منبع: