دانشگاه مک گیل سال ۱۸۲۱ در شهر مونترال تأسیس شد و در‌حال‌حاضر، یکی از دانشگاه‌های معتبر کانادا به‌حساب می‌آید. این دانشگاه سالانه از هزاران دانشجوی بین‌المللی از بیش از ۱۵۰ کشور جهان میزبانی می‌کند و بیشترین درصد دانشجویان مقطع دکتری را نیز ازآنِ خود کرده است. دانشگاه دولتی مک گیل شهرتش را مدیون پنجاه مرکز تحقیقاتی و مؤسسه‌های گوناگون و بیش از چهارصد دورۀ متنوع در رشته‌های مختلف و شبکۀ غنی فارغ‌التحصیلی ۲۵۰هزارنفری‌اش است.

رشته مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی ارائه می‌شود. ازجمله امکانات این دانشگاه برای دانشجویان مقطع کارشناسی چهار آزمایشگاه شامل استودیو طراحی، آزمایشگاه ماشین‌آلات، آزمایشگاه اندازه‌گیری و آزمایشگاه مکانیک است. آزمایشگاه‌های یادشده از امکانات فراوانی بهره می‌برند و با تأکید بر رعایت قوانین در‌اختیار دانشجویان کارشناسی قرار می‌گیرد. برای مشاهدۀ امکانات و قوانین یادشده، به لینک‌های هریک می‌توانید مراجعه کنید. در این مطلب، دربارۀ تحصیل رشتۀ مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل بیشتر سخن خواهیم گفت.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه مک گیل رتبۀ سی‌ویکم دانشگاه‌های معتبر جهان و سوم دانشگاه‌های‌ برتر کانادا را کسب کرده است. علاوه‌براین، در حوزۀ مهندسی مکانیک در جایگاه سی‌وچهارم دانشگاه‌های مطرح جهان جای دارد. رشتۀ مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مقطع کارشناسی

تحصیل رشتۀ مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی چهار سال طول می‌کشد و دانشجویان سیصد واحد درسی (ECTS) را باید بگذرانند. در این مقطع، دو گرایش «طراحی» و «هوانوردی» ارائه می‌شود که در پانزده واحد درسی باهم تفاوت دارند. گفتنی است رشتۀ مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل در مقطع کارشناسی به سه صورت ارائه می‌شود: ‍۱. متقاضیان سیژپ (CEGEP) یا افرادی که در استان کبک تحصیلات پیشینشان را گذرانده‌اند؛ ۲. متقاضیان ممتاز که نمرۀ معدل CGPA آنان حداقل ۳.۵ است و قصد دارند در دورۀ تحصیلات تکمیلی در رشتۀ مهندسی مکانیک ادامه‌تحصیل دهند؛ ۳. متقاضیانی که از خارج از استان کبک برای تحصیل این رشته اقدام می‌کنند.

جزئیات دروس ارائه‌شده در مقطع کارشناسی مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل برای متقاضیان خارج از استان کبک (غیرسیژپ) را از این لینک می‌توانید ببینید. علاوه‌بر سیصد واحد دروس ذکر‌شده، دانشجویان مهندسی مکانیک نُه ‌واحد درسی تکمیلی و فنی را باید بگذرانند. این نُه ‌واحد از تقویم دانشکدۀ مهندسی مکانیک سال جاری و دوره‌های طراحی مکانیک که از این لینک دسترس‌پذیر است و دانشکدۀ ریاضیات باید انتخاب شود.

مقاطع تحصیلات تکمیلی

مقاطع تحصیلات تکمیلی

مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز ارائه می‌شود. دوره‌های ارائه‌شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه مک گیل عبارت‌اند از: کارشناسی ارشد مکانیک، کارشناسی ارشد مکانیک (بدون پایان‌نامه)، کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا و دکتری مهندسی مکانیک. در‌حال‌حاضر، دوره‌های کارشناسی ارشد مکانیک و کارشناسی ارشد مکانیک (بدون پایان‌نامه) ارائه نمی‌شوند؛ اما درادامۀ مطلب، با کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا و دکتری مهندسی مکانیک می‌توانید بیشتر شوید.

کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا

صنعت هوافضا از صنایعی است که استان کبک تأکید زیادی بر پیشرفت آن می‌کند؛ بنابراین، پنج دانشگاه ارائه‌دهندۀ رشته‌های هوا‌فضا با‌هم رشتۀ کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا را در دانشگاه مک گیل تأسیس کرده‌اند. از ویژگی‌های مهم این دوره مشارکت در صنعت یاد شده است. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی فضا در دانشگاه مک گیل معمولاً هجده ‌ماه طول می‌کشد و محدودیت زمانی برای اتمام این دوره سه سال برای دانشجویان تمام‌وقت و پنج سال برای دانشجویان پاره‌وقت است. ناگفته نماند اگر متقاضیان قصد داشته باشند پایان‌نامه ارائه دهند، در دورۀ تمام‌وقت باید ثبت‌نام کنند. دانشجویان در این دوره حداقل ۴۵ واحد درسی (ECTS) را باید بگذرانند.

ازجمله شرایط لازم برای ثبت‌نام در دورۀ کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه مک گیل داشتن مدرک کارشناسی با معدل (CGPA) حداقل ۳.۳ از ۴ و تسلط به زبان فرانسه است. شرط تسلط به زبان فرانسه به‌منظور گذراندن مرحلۀ صنعتی این دوره در نظر گرفته شده است. علاقه‌مندان به تحصیل در دورۀ کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه مک گیل بسته به مدرک کارشناسی‌شان در یکی از گرایش‌های «هوانوردی و مهندسی فضا» یا «ساختارها و موادها» یا «ایویونیک (Avionics) و کنترل» تخصص کسب می‌کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این دوره، این لینک را بخوانید.

دکتری مهندسی مکانیک

دکتری مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل دو سال بیشتر از دورۀ کارشناسی ارشد این رشته به‌طول می‌انجامد؛ البته مدت تحصیل در این رشته به پروژۀ تحقیقاتی و توانایی‌های متقاضی بسیار وابسته است. دوازده‌ ماه پس از شروع دورۀ دکتری، دانشجویان برنامۀ تحقیقاتی پیشنهادی‌شان را برای بررسی در کمیتۀ هیئت‌علمی دانشگاه باید ارائه دهند. همچنین یک سال پس از شروع این دوره، در آزمون مقدماتی شفاهی باید شرکت کنند و آن را با موفقیت پشت‌سر بگذرانند‌. افزون‌بر‌این در انتهای دوره، پایان‌نامه باید ارائه دهند و از آن دفاع کنند.

ازجمله شرایط لازم برای ثبت‌نام در دورۀ دکتری مهندسی مکانیک در دانشگاه مک گیل داشتن مدرک کارشناسی ارشد در رشتۀ مهندسی یا علوم فیزیکی و حداقل معدل (CGPA) با نمرۀ ۳.۳ از ۴ اعلام شده است. دانشجویان مستقیماً از دورۀ کارشناسی نمی‌توانند وارد مقطع دکتری شوند. همچنین، دروس تحصیلی انتخاب‌شده برای دورۀ دکتری به توانایی علمی دانشجویان و دیگر شرایط مورد‌نیاز برای تحقیق و پژوهش آنان بستگی دارد. دروس یادشده با مشورت استاد راهنمای پایان‌نامۀ دانشجویان انتخاب می‌شوند. ناگفته نماند اگر دانشجویان به تحصیل در دورۀ پسادکتری علاقه‌مند باشند، با کمیتۀ علمی دانشکدۀ مهندسی مکانیک باید مکاتبه کنند.

مدارک موردنیاز

مدارک-موردنیاز.

علاوه‌بر مدارک ذکرشده در هر مقطع تحصیلی‌، مدارک دیگری نیز برای تحصیل در رشتۀ مهندسی مکانیک در دانشگاه مک‌گیل لازم است. برخی از این مدارک عبارت‌اند از: ۱. تکمیل فرم ثبت‌نام و پرداخت ۱۲۰ دلار هزینۀ آن؛ ۲. ارائۀ مدرک معتبر تحصیلی با حداقل معدل ۳.۳ از ۴ همراه با ریزنمره‌های رسمی؛ ۳. دو معرفی‌نامه از استادان؛ ۴. رزومه (CV)؛ ۵. انگیزه‌نامه؛ ۶. ارائۀ مدرک زبان معتبر انگلیسی (حداقل نمرۀ ۹۲ برای آزمون تافل یا نمرۀ ۷ برای آزمون آیلتس‌).

منبع: