گپ تحصیلی معمولاً به فاصلۀ بین دبیرستان تا مقطع کارشناسی یا فاصلۀ بین مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد گفته می‌شود. این وقفۀ یک یا چندساله اغلب با هدف کسب مهارت‌های جدید و مفید برای کار یا تصمیم‌گیری برای ادامه‌تحصیل ایجاد می‌شود. داده‌های جدید وبگاه QS نشان می‌دهد که ۵۶درصد از دانشجویان بین‌المللی، ازجمله دانشجویان علاقه‌مند به تحصیل در کانادا در سال جاری به‌‌علت پاندمی COVID-19 تحصیلشان را به‌تأخیر انداخته‌اند و فعالیت های مفید در گپ تحصیلی بیش‌ازپیش اهمیت پیدا کرده‌اند. گپ تحصیلی فرصتی بسیار مناسب برای یادگیری مهارت‌های جدید و بهبود رزومۀ کاری و تحصیلی به‌شمار می‌رود. در این مقاله، تعدادی از فعالیت های مفید در گپ تحصیلی را پیشنهاد خواهیم کرد.

یادگیری زبان‌های جدید

یکی از فعالیت های مفید در گپ تحصیلی یادگیری زبان‌های جدید است. در دنیای امروز، کارفرمایان اغلب به‌دنبال متقاضیانی هستند که به بیش از یک زبان تسلط دارند. این موضوع در شرکت‌های بین‌المللی اهمیت بسیار بیشتری پیدا می‌کند. اگر در روند تحصیلتان تأخیری رخ داده است، پیشنهاد می‌کنیم از این فرصت استفاده کنید و زبانی جدید یاد بگیرید. برای این کار از اپلیکیشن‌هایی مانند دولینگو و ممرایز و ماندلی یا محتوای آموزشی آنلاین موجود می‌توانید استفاده کنید.

کسب مهارت‌های مفید

کسب مهارت‌های مفید

با انجام کارهای داوطلبانه، کار پاره‌وقت، کارآموزی و سفر به مکان‌های مختلف مهارت‌های مفیدی می‌توانید کسب کنید که در رزومۀ شما نکاتی مثبت و مؤثر محسوب می‌شوند. افزون‌براین، با انجام کارهای پاره‌وقت و داوطلبانه تجربۀ بسیار ارزشمندی کسب خواهید کرد و مهارت‌هایی مانند توانایی کار در فشار زیاد، مدیریت زمان، کار گروهی و سازمان‌دهی کارها را خواهید آموخت.

تصمیم‌گیری دربارۀ قدم‌های بعدی

گاهی ممکن است به‌دلیل مصمم‌نبودن دربارۀ مسیر تحصیل و آینده‌، در روند تحصیلتان وقفه بیندازید. بسیاری از دانشجویان از این وقفه برای پیداکردن زمینۀ تحصیلی و دانشگاه‌های دلخواهشان استفاده می‌کنند. گپ تحصیلی می‌تواند کمک کند دربارۀ رشته و دانشگاه مدنظرتان بهتر تصمیم‌گیری و دربارۀ برنامه‌های آینده‌تان فکر کنید. این تصمیم‌گیری شاید کمی دشوار باشد؛ بنابراین، بهتر است برای روشن‌ترشدن مسیر از ابزارهای آنلاین موجود و افراد باتجربه در این زمینه کمک بگیرید.

شرکت در دوره‌های آنلاین

در زمان شروع همه‌گیری ویروس کرونا، دوره‌های آموزشی آنلاین بیشتری دردسترس افراد قرار گرفته و شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین به یکی از فعالیت های مفید در گپ تحصیلی تبدیل شده است. استادان دانشگاه‌های بزرگ دنیا، مانند دانشگاه هاروارد و دانشگاه آکسفورد برخی از این دوره‌ها را برگزار می‌کنند و در هر زمینه‌ای، از مطالعۀ دربارۀ شکسپیر گرفته تا تحلیل داده، محتوای آموزشی دراختیارتان می‌گذارند. با استفاده از این فرصت به‌سادگی در مبحث دلخواهتان می‌توانید تحصیل و خود را برای دورۀ دانشگاهی پیش رویتان آماده کنید. همچنین، شرکت در دوره‌های آنلاین می‌تواند نکته‌ای مثبت در رزومه‌تان باشد و نشان دهد که فردی باانگیزه و مصمم برای تحصیل در دورۀ مدنظرتان هستید.

انجام کارهای داوطلبانه در حوزه‌های دلخواه

اگر می‌دانید پس از فراغت از تحصیل دوست دارید به چه ‌کاری مشغول شوید، بهتر است در آن زمینه کمی تجربه کسب کنید. با انجام کارهای داوطلبانۀ مرتبط تجربۀ مدنظرتان را می‌توانید پیدا کنید و رزومۀ بهتری بسازید. تجربه‌ای که از کار داوطلبانه کسب خواهید کرد، تجربه‌ای بسیار ارزشمند خواهد بود و به شما در یافتن مسیرتان کمک زیادی می‌کند.

اگر مانند بسیاری از دانشجویان نمی‌دانید چه شغلی را دوست دارید، با انجام کارهای داوطلبانه دربارۀ علایقتان می‌توانید بیشتر تحقیق کنید و به‌صورت تجربی ببینید که به کار در صنعت مدنظرتان علاقه دارید یا خیر. بهترین مهارت‌ها، مهارت‌هایی هستند که حین کار کسب می‌کنید.



منبع: