رشتۀ فیزیک جهان را از بزرگ‌ترین کهکشان‌ها تا ریزترین ذرات اتمی مطالعه می‌کند؛ به‌همین‌دلیل، این علم اساس بسیاری از علوم دیگر، مانند شیمی و نجوم به‌شمار می‌آید. فیزیک‌دانان به‌دنبال پیداکردن پاسخ پرسش‌های مهم جهانی هستند و به‌خاطر قدرت تحلیلشان، در بسیاری از صنایع و مشاغل جا دارند. فرصت‌های شغلی زیادی برای فیزیک‌دانان وجود دارد و شما آن‌ها را در آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی، پردیس دانشگاه‌ها، مؤسسه‌های فضایی و روزنامه و مجله‌ها می‌توانید ببینید. ناگفته نماند درآمد متخصصان فیزیک نیز به‌دلیل مهارت و تخصصشان به رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر نزدیک است. در این مقاله برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، می‌خواهیم پنج دانشگاه برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه را معرفی کنیم.

دانشگاه PSL

دانشگاه PSL یا دانشگاه علوم و ادبیات پاریس (Paris Sciences et Lettres University) برترین دانشگاه برای تحصیل فیزیک در فرانسه شناخته شده است. امروزه، این دانشگاه میزبان بیش از ۱۷هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری است و رشته‌های متنوعی در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی ارائه می‌کند. برخی از این رشته‌های انگلیسی‌زبان عبارت‌اند از‌: تجزیه‌وتحلیل و سیاست‌گذاری در اقتصاد، مدیریت ریسک و حسابرسی بین‌الملل، توسعه و سیاست‌گذاری عمومی، تحلیل کمّی اقتصادی، اقتصاد دیجیتال، پژوهش در امورمالی، بازارمالی، کسب‌وکارهای بین‌الملل،‌ کلان‌داده و اقتصاد دیجیتال، شیمی و علوم زیستی، علوم شناختی، زیست‌شناسی و نوروساینس.

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک

دانشگاه اکول پلی‌تکنیک دومین دانشگاه برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه به‌حساب می‌آید. این دانشگاه سال ۱۷۹۴ و در کوران انقلاب فرانسه شروع به کار کرد. سه برندۀ جایزۀ نوبل و سه رئیس‌جمهور فرانسه از‌جمله فارغ‌التحصیلان اکول پلی‌تکنیک هستند. در‌حال‌حاضر، بیش از ۳‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دپارتمان‌های دانشگاه اکول پلی‌تکنیک عبارت‌اند از: دپارتمان زیست‌شناسی، دپارتمان شیمی، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان علوم انسانی و علوم اجتماعی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان زبان، دپارتمان ریاضیات محض، دپارتمان ریاضیات کاربردی، دپارتمان مکانیک، ‌دپارتمان فیزیک و دپارتمان مدیریت. برخی از زمینه‌های تحصیلی در این دانشگاه از‌این‌قرارند: اقتصاد، کسب‌وکار، زبان و زبان‌شناسی، تاریخ، فلسفه، مهندسی، فیزیک و نجوم، شیمی، ریاضیات و آمار، زمین‌شناسی، ‌آموزش، علوم کامپیوتر و علوم زیست‌شناسی.

دانشگاه سوربن

دانشگاه سوربن (Sorbonne Université) سومین دانشگاه برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه است. این دانشگاه سال ۱۲۵۷م به‌عنوان کالج سوربن تأسیس شد و درحال‌حاضر، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در سه دانشکدۀ آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های تحصیلی دانشگاه سوربن بدین‌شرح‌اند: تاریخ هنر و باستان‌شناسی، ادبیات کلاسیک و مدرن، زبان و ادبیات خارجی، زبان‌شناسی، فلسفه، جامعه‌شناسی، موسیقی‌شناسی، علوم اطلاعات و ارتباطات، علوم آموزش، زیست‌شناسی، شیمی، مهندسی، ریاضیات، فیزیک، علوم زمین، محیط‌زیست، تاریخ و جغرافیا.

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی

دانشگاه پاریس ساکلی یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل فیزیک در فرانسه است. این دانشگاه سال ۲۰۱۹ جانشین دانشگاه پاریس ساد (Université Paris-Sud) شد که خود یکی از جانشینان دانشگاه پاریس بود و تاریخ تأسیسش به سال ۱۹۷۱ باز می‌گردد. هم‌اکنون، دانشگاه پاریس ساکلی از بیش از ۶۰هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند و برخی از رشته‌های ارائه‌شده در آن از‌این‌قرارند: زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، بوم‌شناسی، محیط‌زیست، سیستم‌های تغذیه و کشاورزی و منابع غذایی، شیمی، علوم کامپیوتری، علوم انسانی، علوم زیستی و بهداشت، ریاضی، فیزیک، بهداشت عمومی، علوم سیاسی، علوم ورزشی، حقوق، اقتصاد و مدیریت، آموزش، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، علوم دارویی و بهداشت.

دانشگاه گرونوبل آلپ

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه و تحصیل فیزیک در فرانسه دانشگاه گرونوبل است. این دانشگاه سال ۱۳۳۹م در شهر گرونوبل فرانسه بنیان نهاده شد و امروزه، با میزبانی از ۶۰هزار نفر دانشجو و ۳هزار نفر پژوهشگر، سومین دانشگاه بزرگ فرانسه محسوب می‌شود. دپارتمان‌های دانشگاه گرونوبل آلپ بدین‌شرح‌اند: دپارتمان شیمی و زیست‌شناسی، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی، دپارتمان علم و فناوری، دپارتمان علوم پایه، دپارتمان زبان‌های خارجی، دپارتمان آموزش و دپارتمان تربیت‌بدنی. برخی از رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه عبارت‌اند از: علوم شناختی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، ژئوفیزیک، مهندسی برق، مهندسی پزشکی، علوم مواد، الکتروشیمی، ریاضی، نانوشیمی، نانوفیزیک، نورشناسی و مدیریت.

برای کسب اطلاعات درباره ی شرایط اخذ ویزای تحصیلی فرانسه می توانید با مشاوران ما تماس بگیرید.

منبع: