روانشناسی مطالعۀ علمی ذهن و مغز و رفتار است و گرایش‌های متنوع آن بر روش علمی و کاربرد آن در مطالعۀ رفتار و فرایندهای فکری در انسان و حیوان تأکید می‌کنند. روانشناسی زیرشاخه‌ای از علوم اجتماعی به‌حساب می‌آید و گرایش‌های زیادی را شامل می‌شود؛ از‌جمله روانشناسی بالینی، روانشناسی شناختی و ادراکی، روانشناسی رفتاری، روانشناسی اعصاب، روانشناسی رشد، روانشناسی تربیتی و روانشناسی تجربی. فارغ‌التحصیلان رشتۀ روانشناسی در موقعیت‌های شغلی متنوعی همچون روان‌درمانگر، مشاور روانشناسی، مشاور مدرسه، مسئول منابع انسانی، تراپیست بازی کودکان، روانشناسی حقوقی و روانشناسی سازمانی می‌توانند مشغول کار شوند. در کانادا، دانشگاه‌های بسیاری رشتۀ روانشناسی را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهند. یکی از این دانشگاه‌ها دانشگاه تورنتوست که دانشکدۀ روانشناسی‌اش ازجمله دانشکده‌های روانشناسی برتر کانادا به‌شمار می‌آید. در این مطلب برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا، دربارۀ تحصیل روانشناسی در دانشگاه تورنتو بیشتر سخن خواهیم گفت.

دانشگاه دولتی تورنتو بهترین دانشگاه کشور کاناداست که کارش را از سال ۱۸۲۷ آغاز کرد. این دانشگاه سه پردیس دانشگاهی در مناطق داون تاون و میسیساگا و اسکاربرو دارد. دپارتمان روانشناسی دانشگاه تورنتو در دانشکدۀ علوم و هنر این دانشگاه واقع شده است. در این دانشگاه، استادان برجسته‌ای گرایش‌های متنوع روانشناسی را تدریس می‌کنند و بسیاری از آنان پژوهش‌های گسترده و مفصلی در زمینه‌های گوناگونی چون رشد کودک، رفتار اجتماعی، شناخت و ادراک، شخصیت و مبانی بیولوژیکی رفتار کرده‌اند. علاقه‌مندان به تحصیل روانشناسی در دانشگاه تورنتو زیرنظر اعضای هیئت‌علمی به‌طورمداوم تحقیق می‌کنند یا کارهای میدانی و عملیاتی انجام می‌دهند. دانشگاه تورنتو به‌دلایل مهمی برای تحصیل رشتۀ روانشناسی مناسب است. برخی از این دلایل عبارت‌اند از‌: ۱. توسعۀ دانشی تخصصی؛ ۲. خودشناسی؛ ۳. شناخت بهتر افراد؛ ۴. بهبود مهارت‌های ارتباطی؛ ۵. پرورش تحقیق درزمینۀ روانشناسی‌؛ ۶. پرورش تفکر انتقادی؛ ۷. افزایش بخت اشتغال‌.

رتبه‌بندی

در تازه‌ترین رتبه‌بندی وبگاه QS در سال ۲۰۲۱، دانشگاه تورنتو رتبۀ بیست‌وپنجم دانشگاه‌های برتر جهان و نخست دانشگاه‌های برتر کانادا را کسب کرده است. افزون‌براین، در حوزۀ روانشناسی در جایگاه نوزدهم دانشگاه‌های مطرح جهان جای دارد. رشتۀ روانشناسی در دانشگاه تورنتو در مقاطع تحصیلی مختلفی ارائه می‌شود که درادامه، با هریک از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

مقطع کارشناسی

کارشناسی روانشناسی در دانشگاه تورنتو بر اصول اساسی روانشناسی و زمینه‌های مختلف و روش‌های به‌کاررفته در پژوهش‌های روانشناسی و رفتار افراد و حیوانات با تأکید ویژه بر فرد و نه گروهی از اشخاص متمرکز است.  دروس رشتۀ روانشناسی در مقطع کارشناسی این دانشگاه به‌صورت Minor، Major، تخصصی و پژوهشی ارائه می‌شود. علاقه‌مندان برای پذیرش در این رشته باید دیپلم دبیرستان معادل داشته باشند و دروس زیست و ریاضی و انگلیسی را با نمره‌های مطلوب (میانگین نمرۀ ۲ برای CGPA) گذرانده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ مدارک موردنیاز برای هرکدام از گرایش‌های روانشناسی در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو، به این لینک مراجعه کنید.

مقطع تحصیلات تکمیلی

اخیراً دانشگاه تورنتو در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو نمی‌پذیرد؛ ولی دانشجویان در مقطع دکتری این دانشگاه می‌توانند ثبت‌نام کنند. گفتنی است افراد با داشتن مدرک کارشناسی، مستقیماً برای پذیرش در دورۀ دکتری روانشناسی دانشگاه تورنتو می‌توانند درخواست دهند. تحصیل دورۀ دکتری روانشناسی در دانشگاه یادشده برای دانشجویان ورودی از مقطع کارشناسی ارشد چهار سال و برای دانشجویان ورودی از مقطع کارشناسی پنج سال به‌طول می‌انجامد. در این مقطع، دانشجویان موضوع‌های تخصصی علوم اعصاب رفتاری، علوم عصب‌شناختی، روانشناسی رشد و توسعه و روانشناسی اجتماعی و شخصیتی را مطالعه می‌کنند.

مدارک موردنیاز

مدارک موردنیاز برای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی رشتۀ روانشناسی ازاین‌قرارند: ۱. ارائۀ مدرک کارشناسی ارشد یا کارشناسی معتبر با معدل A- یا حداقل نمرۀ ۳.۷ از دانشگاهی معتبر؛ ۲. پرداخت هزینۀ ثبت‌نام (درصورت انصراف، این هزینه به‌هیچ‌وجه به متقاضیان بازگردانده نمی‌شود)؛ ۳. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی معتبر (نمرۀ ۷ برای آزمون آیلتس و نمرۀ ۹۳ برای آزمون تافل با این توضیح که نمره‌های بخش نوشتاری و گفتاری آن حداقل باید ۲۲ باشد)؛ ۴. ارائۀ دو توصیه‌نامه از استادان؛ ۵. ارائۀ انگیزه‌نامۀ متقاضی.

ناگفته نماند افرادی که در مقاطع پیشین دروسی نظیر روانشناسی، آمار و ریاضیات، علوم فیزیکی یا زیست‌شناسی، علوم اعصاب، علوم شناختی، مهندسی، زبان‌شناسی و علوم رایانه را گذرانده باشند، بخت بیشتری برای پذیرش در این دانشگاه خواهند داشت.

منبع: