مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو (Ontario Institute for Studies in Education) یکی از مدرسه‌های برتر کانادا برای آموزش معلمان و دبیران است. این مؤسسه به‌اختصار OISE نامیده می‌شود و مدرسۀ آموزش معلمان در مقطع تحصیلات تکمیلی است که زیر‌نظر دانشگاه تورنتو فعالیت می‌کند. مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو به آموزش معلمان مربیان برای تربیت نسل آینده مشهور است. در این مطلب، دربارۀ مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو (OISE) بیشتر سخن خواهیم گفت.

اگر قصد دارید در کانادا و به‌خصوص در استان انتاریو معلم شوید، یکی از مؤسسه‌های برتر OISE است. البته در این مؤسسه دوره‌های دیگری چون روان‌شناسی و آموزش عدالت اجتماعی نیز ارائه می‌شود؛ اما در این مقاله، بخش آموزش و یادگیری در نظر گرفته شده که ویژۀ آموزش و معلمی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی است.

کارشناسی ارشد تدریس (MT)

مقطع کارشناسی ارشد تدریس (Master of Teaching) در OISE دوساله و تمام‌وقت است و دانشجویان را برای معلمی آماده می‌کند. برای پذیرش در این مقطع، داشتن مدرک کارشناسی با حداقل نمرات ۷۵درصد ضروری و تجربۀ کار تدریس و تجربۀ کار داوطلبانه نیز برای دریافت امتیاز بیشتر و افزایش بخت متقاضیان برای پذیرش در این رشته مفید است.

دانشجویان هنگام تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تدریس در OISE، درکنار دوره‌های دانشگاهی چهار دورۀ تدریس عملی را باید بگذرانند‌ و در دوره‌های Observation شرکت کنند. در دوره‌های Observation، آنان از نزدیک با نحوۀ تدریس معلمان و استادان باتجربه آشنا خواهند شد. همچنین، با همراهی یکی از معلمان باتجربه چهار هفته تمام‌وقت در کلاس باید تدریس کنند.

گفتنی است دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد رشتۀ تدریس در مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو روی برخی از مقاطع تحصیلی می‌توانند بیشتر تمرکز کنند تا در آینده، در آن مقطع مشغول تدریس شوند. مقاطع تحصیلی آموزشی در کانادا از قرار زیر است:

خردسال تا ابتدایی

مقطع خردسال تا ابتدایی جوان‌ترین سطح گروه آموزشی را شامل می‌شود و متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تدریس کودکان خردسال تا ابتدایی در پایۀ ششم را آموزش خواهند داد.

ابتدایی تا متوسط

مقطع ابتدایی تا متوسط کودکان پایۀ چهارم تا دهم را دربر می‌گیرد و متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تدریس باید یک موضوع آموزشی مناسب برای تدریس انتخاب کنند تا واجد شرایط معلمی در مدرسه باشند.

متوسط تا بزرگ‌سال

مقطع متوسط تا بزرگ‌سال دانش‌آموزانی را شامل می‌شود که به دبیرستان می‌روند؛ یعنی از پایۀ هفتم تا دوازدهم. متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تدریس باید دو موضوع آموزشی مناسب برای تدریس انتخاب کنند تا واجد شرایط معلمی در دبیرستان باشند.

شایان ذکر است موضوع‌های آموزشی ذکر‌شده برای دو مقطع خردسال تا متوسط و متوسط تا بزرگ‌سال در همان زمینۀ تخصصی متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد تدریس مانند رشته‌های ریاضی، تاریخ، موسیقی و علوم است و از پیش‌شرط‌های تدریس در این دو مقطع آموزشی، داشتن تخصص در رشته‌های مذکور محسوب می‌شود.

کارشناسی ارشد آموزش (MEd)

مقطع کارشناسی ارشد آموزش (Master of Education) در OISE دانشجویان را برای مطالعات پیشرفته در زمینه‌های آموزش و یادگیری آماده می‌کند. گفتنی است این مقطع فقط مختص تربیت معلمان علاقه‌مند به تحصیل نیست و علاقه‌مندان به شغل‌هایی نظیر مدیر مدرسه، پژوهشگر، مشاوره و حمایت از کودکان و رهبری سیاست‌گذاری آموزش در سازمان‌ها نیز در این رشته می‌توانند تحصیل کنند.

ناگفته نماند هنوز برای تحصیل در تعدادی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد در مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو فرصت وجود دارد. اگر می‌خواهید در یکی از رشته‌های حوزۀ تدریس یا آموزش تحصیل کنید، پیشنهاد می‌کنیم به این لینک مراجعه کنید. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو عبارت‌اند از: آموزش بزرگ‌سالان و توسعه جامعه، روان‌شناسی مشاوره، برنامه‌ریزی تحصیلی و تربیتی، روان‌شناسی رشد و آموزش، آموزش زبان و سوادآموزی، آموزش عدالت اجتماعی و تدریس.

مدارک عمومی موردنیاز

تمامی علاقه‌مندان به تحصیل در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مؤسسۀ تحصیلاتی انتاریو براساس شایستگی‌هایشان انتخاب می‌شوند. حداقل مدارک لازم برای ثبت‌نام در مؤسسۀ مذکور ازاین‌قرارند: ۱. مدرک کارشناسی متناسب با رشتۀ تحصیلی انتخابی؛ ۲. حداقل نمرۀ B برای مقطع کارشناسی؛ ۳. ارائۀ دو توصیه‌نامه از استادان؛ ۴. ارائۀ مدارک احتمالی دیگر بسته به رشتۀ مدنظر متقاضیان‌؛ ۵. ارائۀ مدرک زبان انگلیسی (حداقل نمرۀ ۹۳ برای آزمون تافل و نمرۀ ۷ برای آزمون آیلتس).

منبع: