متقاضیان مهاجرت تحصیلی به کانادا در این مسیر با پرسش‌های مختلفی مواجه می‌شوند که بسیاری از این پرسش‌ها در میان آنان مشترک است؛ بنابراین، در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم آن‌ها را بررسی کنیم و از‌طریق مصاحبه با دپارتمان کانادا با پرسش‌های پرتکرار و پاسخ‌هایشان آشنا شویم. شایان ذکر است برای سهولت کار‌، این مقاله را در قالب پرسش و پاسخ تهیه کرده‌ایم.

۱. پذیرش مشروط چیست؟ تمامی دانشگاه‌های کانادا پذیرش مشروط می‌دهند؟

یکی از پرسش‌های پرتکرار در روند دریافت پذیرش تحصیلی، دربارۀ پذیرش مشروط در‌صورت نمرۀ زبان کم است. پیش از هر موضوعی، بهتر است با مفهوم «پذیرش مشروط» آشنا شویم. برخی از دانشگاه‌های کانادا در مواقعی خاص، در‌صورت کم‌بودن نمرۀ زبان پذیرشی می‌دهند که از‌طریق آن داوطلب پس از ورود به کانادا، در کالج زبان دانشگاه باید شرکت یا زبانش را برای دریافت نمرۀ بهتر تقویت کند. هزینۀ شرکت در این دوره‌ها معمولاً هفت تا دَه‌هزار دلار کانادا خواهد بود. ناگفته نماند حداقل نمرۀ آیلتس موردنیاز دانشگاه‌های کانادا ۶.۵ است؛ البته برای رشته‌های دیگر، مانند روان‌شناسی و معماری و گروه‌های زبان بیشتر خواهد بود.

بسیاری از علاقه‌مندان تحصیل در کانادا تمایل دارند زودتر به این کشور وارد شوند؛ به‌همین‌دلیل، گاهی اوقات کمی باعجله پیش می‌روند. همان‌طورکه می‌دانید، دانشگاه‌های کانادا برای پذیرش داوطلبان به نمرۀ زبان نیاز دارند. این روزها یکی از باورهای نادرست آن است که تمامی دانشگاه‌ها درصورت کم‌بودن نمرۀ زبان، به افراد پذیرش مشروط (Conditional) می‌دهد. بسته به دانشگاه و رشتۀ مدنظر امکان دریافت این نوع پذیرش وجود دارد؛ اما تمامی دانشگاه‌های کانادا این نوع پذیرش را اعطا نمی‌کنند.

۲. امکان دریافت فاند از دانشگاه‌های کانادا وجود دارد؟

پرسش پرتکرار دیگر که در مصاحبه با دپارتمان کانادا دریافت کردیم دربارۀ فاند یا بورسیه است؛ زیرا شهریۀ دانشگاه‌های کانادا چندان ارزان نیستند. در پاسخ به این پرسش باید گفت بله، امکان دریافت فاند آن‌هم به‌صورت فول از دانشگاه‌های این کشور وجود دارد؛ اما کار چندان راحتی نیست. فول فاند نوعی کمک‌هزینه است که علاوه‌بر شهریه، هزینه‌های زندگی را نیز پوشش می‌دهد. ناگفته نماند مؤسسۀ سیم آخر برای تعدادی از داوطلبان فول فاند دریافت کرده است؛ بنابراین، کاری ناممکن نیست. برای دریافت بورسیه راه‌های متعددی وجود دارد و پیش از اقدام برای آن، شرایطتان باید بررسی شود.

۳. شهریۀ دانشگاه‌های کانادا چقدر است؟

به‌طورکلی، شهریۀ دانشگاه‌ها از رشته‌ای به رشتۀ دیگر متفاوت است؛ اما متوسط شهریۀ سالانۀ دانشگاه‌های کانادا حدود ۲۵ تا ۳۰‌هزار دلار کانادا تخمین زده می‌شود.

۴. ددلاین دانشگاه‌های کانادا چه زمانی است؟

پاسخ به این پرسش به نیمسال و رشتۀ مدنظر متقاضیان بستگی دارد.

۵. پس از ددلاین امکان شروع روند پذیرش وجود دارد؟

در پاسخ باید گفت هم بله و هم خیر؛ چراکه کاملاً به پروندۀ داوطلب و معدلش بستگی دارد. به‌عنوان مثال، گاهی شرایط فرد مناسب است و با انجام مکاتبه (در‌صورت نیاز دانشگاه) ممکن است بتوان بعد از ددلاین پذیرش گرفت؛ اما توصیه می‌کنیم زودتر کارهای فرایند پذیرش را آغاز کنید تا زمان را از دست ندهید.

۶. تحصیل در مقاطع مختلف دانشگاه‌های کانادا چه مدت طول می‌کشد؟

طول دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه‌های کانادا به‌ترتیب چهار سال و بین یک تا دو سال و چهار سال است.

۷. هزینۀ زندگی در کانادا چقدر است؟

هزینۀ زندگی از شهری به شهر دیگر و بسته به سبک زندگی افراد، متغیر است؛ اما متوسط هزینۀ زندگی سادۀ دانشجویی در کانادا بین ۱،۵۰۰ تا ۲،۰۰۰ دلار کاناداست.

۸. تحصیل در کانادا در دوران کرونا چگونه است؟

تحصیل در کانادا برای افرادی که پیش از کرونا پذیرش گرفته بودند، آنلاین بود و در‌صورت دریافت تأییدیۀ اولیه، می‌توانستند ویزا نیز بگیرند که مؤسسۀ سیم آخر برای تعدادی از داوطلبان این نوع پذیرش را دریافت کرد. یکی از متقاضیان ما با معدل کارشناسی ۱۴.۷۲ و مدرک کارشناسی ارشدMBA  و نمرۀ تافل ۱۰۳، نیمسال اول را در ایران آنلاین پشت‌سر گذاشت و با دریافت فول فاند، اکنون ویزای تحصیلی کانادا را گرفته است.

۹. برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا معدل اهمیت دارد؟

در پاسخ به این پرسش باید گفت بله، متأسفانه یا خوشبختانه دریافت پذیرش از دانشگاه‌های کانادا تا حدود زیادی براساس معدل فرد است و دانشگاه مبدأ (سراسری، غیرانتفاعی، آزاد و...) تأثیر زیادی بر این روند نخواهد گذاشت.

۱۰. داشتن مقاله خیلی مهم است؟

درحقیقت برای دریافت پذیرش، داشتن هر مدرک و امتیازی بهتر از نداشتن آن است و مقاله نیز یکی از این امتیازات است. بااین‌حال، اگر فردی بلافاصله و بدون فاصلۀ تحصیلی از کارشناسی به مقطع کارشناسی ارشد برود، دانشگاه انتظار زیادی برای داشتن مقاله ندارد؛ اما افرادی که بین این دو مقطع فاصلۀ تحصیلی دارند، مقاله باید ارائه دهند تا بختشان را برای دریافت پذیرش افزایش دهند.

۱۱. پیشنهاد شما به فرد دارای مدرک کارشناسی ارشد شروع دکتری است یا ارشد مجدد؟

در انتهای مصاحبه با دپارتمان کانادا با سؤالی دیگر از جانب متقاضیان مواجه شدیم. بسیاری از افراد پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد، تصمیم می‌گیرند برای ادامه‌تحصیل مهاجرت کنند. آنان می‌خواهند بدانند برای ارشد مجدد اقدام کنند یا دکتری. پاسخ ما به این دسته از افراد آن است که اگر قصدشان ورود به زمینۀ آکادمیک و عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه‌هاست، دکتری را انتخاب کنند و اگر می‌خواهند به‌سرعت وارد بازار کار شوند، ارشد مجدد را برگزینند. شایان ذکر است با ورود به مقطع ارشد (ارشد مجدد) و اتمام تحصیل و سپس یک سال کار‌، در مدت حدود سه سال اقامت کانادا را می‌توانند دریافت کنند. این در حالی است که مدت زمان یادشده برای مقطع دکتری بیشتر خواهد بود.