تاکنون برایتان پیش آمده است که بخواهید در دوره یا کلاس آموزش زبان فرانسه شرکت کنید؛ اما هزینه‌های مربوط به آن مانع شده باشد؟ اگر پاسختان به این پرسش مثبت است، بدانید شما تنها نیستید و افراد زیادی با همین مشکل مواجه هستند. بااین‌حال، دولت کبک راهکار بسیار مناسبی به علاقه‌مندان به این زبان پیشنهاد داده است و درآمدزایی را با شرکت در کلاس های فرانسوی در کبک برایشان میسر کرده است که در این مقاله، با آن بیشتر آشنا می‌شویم.

یادگیری فرانسه در کبک

یکی از نکته‌های مهم دربارۀ دولت کبک این است که افراد را به یادگیری زبان فرانسه تشویق می‌کند؛ چراکه زبان رسمی آنجا، فرانسوی است. دوره‌ها و کلاس‌های زبان فرانسه در کبک رایگان هستند و زبان‌آموزان واجد‌شرایط شرکت در آن‌ها درآمد هم کسب می‌کنند. کمک‌های مالی دولت بدین‌دلیل  برای شرکت‌کنندگان در نظر گرفته ‌شده است تا بدون نگرانی این دوره‌ها را بگذرانند و تنها بر مباحث آموزشی تمرکز کنند. دولت کبک با همکاری مؤسسه‌های آموزشی دولتی و مراکز اجتماع‌های محلی کلاس‌های متعددی برای زبان فرانسه برگزار می‌‌کند تا با نیازهای متفاوت مهاجران متناسب باشد. البته بیشترِ دانشگاه‌ها و کالج‌ها و مدرسه‌ها نیز دوره‌های آموزش‌ زبان فرانسوی مربوط به بزرگ‌سالان را برگزار می‌کند. شایان ذکر است اگر فردی در پنج سال گذشته به کانادا سفر کرده و شانزده سال یا بیشتر داشته باشد، در کلاس‌های فرانسوی دولت کبک می‌تواند شرکت کند. در‌ادامه، دربارۀ این دوره‌ها بیشتر سخن خواهیم گفت.

دوره‌های فشرده و تما‌م‌وقت

دوره‌های فشرده و تمام‌وقت زبان فرانسوی را آموزش می‌دهد و فرهنگ و زندگی روزمرۀ کبک را معرفی می‌کند. هر ترم این دوره‌ها یازده هفته (سی ساعت در هفته) به‌طول می‌انجامد و دولت کبک برای حضور زبان‌آموزان در کلاس‌ها و حمل‌ونقل و مراقبت ‌‌از کودکان آنان کمک‌های مالی در نظر گرفته است. دوره‌های فشرده و تمام‌وقت ویژۀ مهاجرانی است که CSQ دارند، سنشان بیشتر از شانزده است، کمتر از پنج سال در کبک زندگی کرده‌اند و واجد یکی از شرایط زیر هستند:

  • دارندگان اقامت دائم
  • مشمولان ارائۀ درخواست برای اقامت دائم کانادا
  • پناهندگان سیاسی
  • شهروندان کانادایی
  • دارندگان اجازۀ اقامت موقت که منتظر اعطای اقامت دائم یا اجازۀ وزیر هستند

دوره‌های پاره‌وقت

دوره‌های پاره‌وقت برای آن دسته از افرادی مناسب است که مشغله‌هایشان فراوان است و در دوره‌های تمام‌وقت نمی‌توانند شرکت کنند. این دوره‌ها علاوه‌بر مهاجران، به دانشجویان و کارمندان موقت و افرادی آموزش داده خواهد شد که منتظر تثبیت شرایطشان در کبک هستند. دوره‌های پاره‌وقت ویژۀ کسانی است که اقامت دائم دارند، در کبک زندگی می‌کنند، شانزده ‌سال دارند و واجد یکی از شرایط زیر هستند:

  • دارندگان اقامت دائم
  • مشمولان ارائۀ درخواست برای اقامت دائم کانادا که در کبک زندگی می‌کنند
  • پناهندگان سیاسی
  • افراد خواهان پناهندگی در کانادا که در کبک زندگی می‌کنند
  • دارندگان اجازۀ اقامت موقت که منتظر اعطای اقامت دائم یا اجازۀ وزیر هستند
  • دارندگان اجازۀ اقامت موقت به‌عنوان کارمند موقت یا دانشجوی خارجی و دارندگان CSQ
  • شهروندان کانادایی

دوره‌های مربوط به درس و کار

دوره‌های مربوط به درس و کار برای آن دسته از افرادی مناسب است که دانششان در زبان فرانسه در حد متوسط است و می‌خواهند در حوزۀ اصطلاحات مربوط به حرفه‌ای خاص (چه درزمینۀ کاری و چه درزمینۀ درسی) مسلط شوند. کلاس‌های این دوره معمولاً شش ساعت در هفته است و بعد از زمان کاری برگزار می‌شود. گفتنی است در بعضی از بخش‌های کبک مانند مونترال دوره‌های فرانسوی در محل کار هم به کارمندان پیشنهاد داده می‌شود.

کمک‌های مالی و شرایط مشمولیت

وزیر مهاجرت این دوره‌های زبان فرانسه را برای مهاجران تازه‌وارد به کبک تدارک دیده است تا خود را با جامعه سریع‌تر تطبیق دهند. هرکدام از این دوره‌ها شرایط خاص خود را دارد؛ اما مهم‌ترین معیار، وضعیت فرد در کبک است. به‌عنوان مثال، مهاجرانی که می‌خواهند در دوره‌های تمام‌وقت و پاره‌وقت شرکت کنند، باید CSQ داشته باشند و مهاجرانی که می‌خواهند در دوره‌های آنلاین شرکت کنند، باید CSQ یا CAQ داشته باشند. علاقه‌مندان به شرکت در هرکدام از دوره‌های فرانسوی ذکرشده در این مقاله ممکن است واجدشرایط دریافت کمک‌های مالی درنظرگرفته‌شدۀ دولت باشند؛ اما از دیگر مزایای دولت مانند کمک‌های اجتماعی و بیمۀ کارمندی نباید استفاده کنند.

منبع: