دانشگاه تور (Université de Tours) دانشگاهی دولتی در شهر تور فرانسه است که سال ۱۹۶۹ تأسیس شد. درحال‌حاضر، ۲۲هزار نفر دانشجو در هفت دانشکدۀ این دانشگاه مشغول تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری هستند؛ به‌همین‌سبب، دانشگاه تور بزرگ‌ترین دانشگاه منطقۀ خود به‌شمار می‌آید. این دانشگاه چهل آزمایشگاه پژوهشی در خود دارد و در زمینۀ علوم اجتماعی و فناوری انرژی پیشروست. استراتژی دانشگاه تور از سال ۲۰۲۰ «رشد همه‌جانبه و پایدار و هوشمند» اعلام شده ‌است. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، شرایط تحصیل در این دانشگاه و هزینۀ زندگی در شهر تور را تشریح می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه تور

دانشگاه تور هفت دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم انسانی و هنر، دانشکدۀ مطالعات رنسانس،‌ دانشکدۀ ادبیات و زبان، دانشکدۀ حقوق و اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم و فناوری، دانشکدۀ پزشکی و دانشکدۀ علوم داروسازی. در دانشگاه یادشده، این چهار رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند: کارشناسی ارشد الکترونیک و انرژی الکتریکی، کارشناسی ارشد شهرسازی پایدار، کارشناسی ارشد فیریک و کارشناسی ارشد بیماری‌های عفونی.

رشته‌های گوناگونی در مقطع کارشناسی نیز ارائه می‌شود؛ ازجمله کارشناسی هنرهای نمایشی، کارشناسی تاریخ، کارشناسی تاریخ هنر، کارشناسی باستان‌شناسی، کارشناسی زبان و ادبیات، کارشناسی زبان‌شناسی، کارشناسی علوم سیاسی، کارشناسی مدیریت و تجارت، کارشناسی علوم اقتصاد، کارشناسی جغرافیا، کارشناسی شهرسازی، کارشناسی اطلاعات و ارتباطات، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی جامعه‌شناسی، کارشناسی فلسفه، کارشناسی علوم زمین و محیط‌زیست، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ریاضی، کارشناسی فیزیک، کارشناسی شیمی، کارشناسی داروسازی، کارشناسی علوم صنایع، کارشناسی مهندسی فرایند و کارشناسی علوم زیستی.

افزون‌براین، ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مذکور می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کارشناسی ارشد هنر، کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی، کارشناسی ارشد مدیریت و تجارت، کارشناسی ارشد تاریخ، کارشناسی ارشد تاریخ هنر، کارشناسی ارشد باستان‌شناسی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات، کارشناسی ارشد رنسانس، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی، کارشناسی ارشد جغرافیا، کارشناسی ارشد شهرسازی، کارشناسی ارشد علوم زیستی، کارشناسی ارشد علوم اقتصاد، کارشناسی ارشد علوم سیاسی، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، کارشناسی ارشد فلسفه، کارشناسی ارشد علوم آموزش، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد علوم زمین و محیط‌زیست، کارشناسی ارشد ریاضی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد شیمی و کارشناسی ارشد داروسازی،

ناگفته نماند مهندسی علوم کامپیوتر، مهندسی شهرسازی، مهندسی الکترونیک و انرژی الکتریکی و مهندسی مکانیک نیز برخی از رشته‌هایی است که دانشگاه تور فرانسه درزمینۀ مهندسی ارائه می‌دهد.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه تور

شهریۀ سالانۀ تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه تور فرانسه برای دانشجویان ساکن فرانسه و اتحادیۀ اروپا به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یوروست. شایان ذکر است شهریۀ رشته‌های مهندسی از این قاعده مستثنی است و به ۶۰۱ یورو در سال می‌رسد. دانشجویان برای پوشش هزینه‌های تحصیل در این دانشگاه از انواع اسکالرشیپ‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند بهره‌مند شوند. این دانشگاه بر‌اساس شایستگی تحصیلی، به‌مدت سه سال کمک‌هزینه‌ای به ارزش نهصد یورو در ماه به دانشجویان اعطا می‌کند.

هزینۀ زندگی در تور

هزینۀ زندگی در تور

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر تور ۵۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۳۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۷۲۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۵۸۵ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به حدود ۱۲۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۲۵ یورو در ماه می‌رسد. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۶ و ۴۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۴۵ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۸ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۷ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳.۵ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

در صورت تمایل به زندگی و تحصیل در فرانسه، می توانید برای مهاجرت تحصیلی به فرانسه و اخذ ویزای تحصیلی فرانسه از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

منبع: