دانشگاه روستوک سال ۱۴۱۹م در شهر روستوک آلمان تأسیس شد و سومین دانشگاه قدیمی این کشور و بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین دانشگاه در شمال اروپا و منطقۀ دریای بالتیک و پنجمین دانشگاه تأسیس‌شده در امپراتوری روم است. هم‌اکنون، نزدیک به ۱۴هزار نفر دانشجو در ۱۳۰ رشتۀ تحصیلی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه روستوک مشغول تحصیل هستند. از ویژگی‌های بارز دانشگاه یادشده این است که با تعریف پروژه‌های پژوهشی مشترک با دیگر دانشگاه‌های آلمان و اروپا، امکان گسترش شبکۀ متخصصان دانشگاه را فراهم آورده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، دانشگاه روستوک را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه روستوک

دانشگاه روستوک نُه دانشکده دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ کسب‌وکار و علوم اجتماعی، دانشکدۀ ریاضی و علوم طبیعی، دانشکدۀ علوم مهندسی، دانشکدۀ مهندسی مکانیک و دانشکدۀ مهندسی برق. در این دانشگاه، این چهار رشته در مقطع کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی تدریس می‌شود: علوم و مهندسی محاسبه، علوم کامپیوتر، مهندسی برق و مکانیسم‌های مولکولی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ازاین‌قرارند‌: علوم کشاورزی، مهندسی محیط‌زیستی، فناوری زیست‌پزشکی، مهندسی برق، علوم کامپیوتر، فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مکاترونیک، فناوری اطلاعات پزشکی، مهندسی صنایع، شیمی، ریاضی، فیزیک، زیست‌فناوری پزشکی، مامایی، علوم ورزشی، مطالعات انگلیسی، علوم آموزش، زبان و ادبیات فرانسوی، مطالعات آلمانی،‌ تاریخ، باستان‌شناسی، ارتباطات، فلسفه، علوم سیاسی، علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی و اقتصاد.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های گوناگونی ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: پرورش آبزیان، علوم دام‌پروری، مهندسی محیط‌زیست، فناوری زیست‌پزشکی، فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک، مکاترونیک، فناوری کشتی، مهندسی صنایع، شیمی، ریاضی، زیست‌شناسی دریایی، میکروبیولوِژی و بیوشیمی، فیزیک، ریاضی کسب‌وکار، زیست‌فناوری پزشکی، علوم آموزش، مطالعات آلمانی، تاریخ، باستان‌شناسی، فلسفه، علوم سیاسی، علوم ورزشی، مدیریت خدمات، جامعه‌شناسی و اقتصاد.

شایان ذکر است برای شرکت در رشته‌های انگلیسی‌زبان ارائۀ مدرک زبان آیلتس با حداقل نمرۀ ۶.۵ یا مدرک زبان تافل با حداقل نمرۀ ۹۰ و برای شرکت در رشته‌های آلمانی‌زبان‌، بسته به رشته ارائۀ مدرک B2 یا C1 زبان آلمانی الزامی است.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه روستوک

شهریۀ تحصیل در دانشگاه روستوک مانند بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. برای پوشش هزینه‌های زندگی نیز، دانشجویان بین‌المللی از بورسیه‌های دولتی مانند DAAD و Deutschlandstipendium می‌توانند استفاده کنند. در وبگاه دانشگاه، نام سیزده بنیاد خصوصی اعطاکنندۀ بورسیه به دانشجویان بین‌المللی بورسیه آمده است که با مراجعه به آن، از جزئیات هر بورسیه می‌توانید مطلع شوید.

هزینۀ زندگی در روستوک

هزینۀ زندگی در روستوک

هزینۀ زندگی در شهر روستوک برای هر نفر صرف‌نظر از اجارۀ آپارتمان، حدود ۷۳۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۴۷۶ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۲۹۰ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۹۵۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۶۷۵ یورو می‌رسد. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۲۲۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۸ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۳ و ۵۸ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۹ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۴ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۸ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۰.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۰.۶ یورو.

منبع: