شهر مودنا ایتالیا (Modena) شهری در ناحیۀ امیلیا‌ رومانیا در شمال ایتالیا و مرکز استان مودناست. شهر مودنا به‌دلیل صنعت خودروسازی‌اش مشهور است؛ چراکه کارخانه‌های خودروسازی مشهور ایتالیایی مانند فراری، دتوماسو، لامبورگینی، پاگانی و مازراتی در این شهر قرار داشته‌اند. همچنین، تعدادی از جاذبه‌های گردشگری باستانی شهر زیبای مودنا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌اند. علاوه‌براین، مودنا از یکی از پردیس‌های اصلی دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا، از دانشگاه‌های بسیار قدیمی و معتبر ایتالیا، میزبانی می‌کند. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دربارۀ شهر مودنا اطلاعات بیشتری بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر مودنا

مساحت شهر مودنا ایتالیا تقریباً ۱۸۳.۲۳ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۵، درحدود ۱۸۴،۷۳۲ نفر در این شهر ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر کوچک حدود هزار نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر مودنا ایتالیا

وضعیت آب‌وهوایی شهر مودنا ایتالیا

آب‌وهوای شهر مودنا ایتالیا در تابستان‌ها گرم و نسبتاً صاف و در زمستان‌ها بسیار سرد و نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از صفر تا ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۴ یا بیشتر از ۳۵ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به مودنا و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اواخر آگوست است. فصل گرم شهر مودنا ۳.۲ ماه، یعنی از ۶ژوئن تا ۱۲سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۶ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۳ ماه، یعنی از ۱۹نوامبر تا ۲۸فوریه است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۱ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر مودنا

مودنا شهری زیبا و مرفه و همواره یکی از شهرهای بوده که در صدر جدول‌های رتبه‌بندی کیفیت زندگی در شهرهای ایتالیایی جای داشته است. این شهر ترکیبی از تناقض‌های جالب است: شهری صنعتی با بناهای قدیمی که در آن خودروهای بسیار قدرتمند ساخته می‌شود؛ اما بسیاری از مردمش با دوچرخه رفت‌و‌آمد می‌کنند. به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر مودنا در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد. درادامه، سطح کیفیت زندگی در شاخص‌های مختلف را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در آوریل۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص قدرت خرید: پایین
  • شاخص امنیت: متوسط
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص هزینه‌های زندگی: متوسط
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: پایین
  • شاخص زمان ترافیک: بالا
  • شاخص آلودگی هوا: متوسط

دانشگاه‌های شهر مودنا ایتالیا

دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا دانشگاه اصلی شهر مودنا محسوب می‌شود که در منطقۀ امیلیا رومانیا در شمال ایتالیا قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۱۷۵م کارش را آغاز کرد؛ ازاین‌رو، یکی از دانشگاه‌های بسیار قدیمی و معتبر ایتالیا محسوب می‌شود.

دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا

دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا

یکی از پردیس‌های دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا (University of Modena and Reggio Emilia – Unimore) در شهر کوچک مودنا واقع است. این دانشگاه ۱۴ دانشکده و ۱۶ مرکز پژوهش بین‌رشته‌ای و ۱۱ کتابخانه دارد و امروزه، بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در ۱۴۰ رشتۀ تحصیلی مختلف در آن به تحصیل مشغول‌اند. دانشکده‌های دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ ارتباطات و اقتصاد، دانشکدۀ آموزش و علوم انسانی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان و فرهنگ، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی و جراحی، دانشکدۀ علوم زیست‌پزشکی، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشکدۀ علوم مورفولوژی در پزشکی، دانشکدۀ علوم شیمی و زمین‌شناسی، دانشکدۀ ریاضی و فیزیک، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ علوم مهندسی.

هزینه زندگی در شهر مودنا ایتالیا

مسلماً هزینه‌های زندگی بسته به سبک زندگی هر فرد متغیر است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر مودنا درمقایسه‌با دیگر شهرهای کوچک ایتالیا کمی گران است؛ ولی از هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ‌تر این کشور مانند رُم کمی ارزان‌تر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر مودنا در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در مارس۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. در شهر مودنا، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۵۰ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، قیمت خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱.۱۷، ۲.۱۷، ۲.۱۰، ۳.۰۳، ۱۳.۲۵، ۱۱.۷۵ و ۱۵.۲۵ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۲.۳۷ و ۱.۷۷ و ۲.۲۳ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۲.۱۷ و ۱.۶۷ و ۱.۸۷ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی در شهر مودنا به‌ترتیب حدود ۱.۵۰ و ۳۱ یورو قیمت دارد. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۳.۳۵ یورو و کرایه حدود ۱.۱۰ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی حدود ۲۴ یورو است. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در مودنا حدود ۱.۵۸ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ مربوط به زندگی است که باتوجه‌به محل زندگی و متراژ خانه، متغیر است. هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر مودنا در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ ایتالیا مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۰۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۳۳.۳۳ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۸۳.۳۳ یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز بسته به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در شهر مودنا ایتالیا، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری حدود ۱۵۰.۳۷ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۳۰.۳۸ یورو در ماه است.



منابع: