دانشگاه تولوز ۲ یا دانشگاه ژان ژورس تولوز (Université Toulouse-Jean Jaurs) سال ۱۹۷۴ در شهر تولوز فرانسه شروع به کار کرد و یکی از سه وارث دانشگاه تولوز به‌شمار می‌آید. دانشگاه تولوز سال ۱۲۲۹م تأسیس و در دوران انقلاب فرانسه، در سال ۱۷۹۳ تعطیل شد. هم‌اکنون، دانشگاه تولوز به سه دانشگاه تولوز ۱ (حقوق) و تولوز ۲ (علوم انسانی) و تولوز ۳ (علوم و پزشکی) تقسیم شده‌ است. امروزه، بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در پنج دپارتمان دانشگاه تولوز ۲ در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، شرایط تحصیل در دانشگاه تولوز ۲ را تشریح می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه تولوز ۲

دانشگاه تولوز ۲ پنج دپارتمان دارد و هر دپارتمان چند دپارتمان کوچک‌تر و تخصصی در خود جای داده است. این پنج دپارتمان عبارت‌اند از: دپارتمان تاریخ و هنر و باستان‌شناسی، دپارتمان زبان و ادبیات و تمدن خارجی، دپارتمان ادبیات و فلسفه و موسیقی، دپارتمان روانشناسی و دپارتمان علوم و فضا و جوامع.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه مذکور از‌این‌قرارند: سینما، جغرافیا، گردشگری و توسعه، تاریخ، باستا‌ن‌شناسی، تاریخ هنر، ارتباطات، زبان بازرگانی بین‌المللی، ارتباطات بین‌المللی، مطالعات انگلیسی، ادبیات مدرن، موسیقی‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم آموزش،‌ مردم‌شناسی، علوم زبان‌، مدیریت گردشگری، اقتصاد و جامعه‌شناسی، جامعه‌شناسی، توسعۀ اجتماعی، مدیریت تهیۀ غذا، مدیریت هتلداری و مطالعات گردشگری.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های گوناگونی ارائه می‌دهد؛ ازجمله مردم‌شناسی اجتماعی و فرهنگی، باستان‌شناسی، هنرهای نمایشی، سینما، خلق هنری، خلق دیحیتال، ارتباطات، طراحی، انیمیشن، مطالعات جنسیت، مطالعات فرانسوی، جغرافیا و نقشه‌برداری، ژئوماتیک، تاریخ معاصر و مدرن، تاریخ دیجیتال، تاریخ ژانر، تاریخ هنر، مدیریت پروژۀ دیجیتال، توسعۀ اجتماعی، زبان بازرگانی بین‌المللی، ارتباطات بین‌المللی، مطالعات زبان انگلیسی، ادبیات و زبان‌شناسی، ادبیات و هنر، علوم دادۀ کسب‌وکار محور، تاریخ باستان، قرون وسطی، موسیقی‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم آموزش، زبان‌شناسی، علوم اجتماعی، جامعه‌شناسی، گردشگری، ترجمه و شهرسازی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه تولوز ۲

شهریۀ دانشگاه تولوز ۲ برای دانشجویان ساکن اتحادیۀ اروپا در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو در سال است. طبق تصمیم هیئت‌امنای این دانشگاه، شهریۀ رشته‌ها برای همۀ دانشجویان دانشگاه باید یکسان باشد و دانشجویان خارجی نیز همین مبلغ را می‌پردازند. دانشگاه تولوز ۲ مستقیماً اسکالرشیپی به دانشجویان خارجی اعطا نمی‌کند و علاقه‌مندان از بورسیه‌های دولتی فرانسه می‌توانند بهره‌مند شوند.

هزینۀ زندگی در تولوز 1

هزینۀ زندگی در تولوز

هزینۀ زندگی در شهر تولوز برای هر نفر صرف نظر از هزینۀ مسکن، حدود ۸۰۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به حدد ۶۲۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر به حدود ۴۸۰ یورو در ماه می‌رسد. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۱۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۸۵۰ یورو برآورد می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۱۴۷ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۹ یورو در ماه است. برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز به‌ترتیب ۱.۷ و ۵۱ یورو باید پرداخت کنید.

هزینۀ تهیه غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۴ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۴ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا آماده کنید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرارند: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۷ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۷ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۸ یورو.

منبع: