شهر لیون سومین شهر بزرگ فرانسه است که با درنظرگرفتن مناطق حاشیه‌ای، بیش از دو‌میلیون و سیصدهزار نفر جمعیت در آن ساکن هستند و دومین منطقۀ پرجمعیت فرانسه به‌شمار می‌آید. قدمت این شهر به زمان روم باستان باز می‌گردد و از دورۀ رنسانس یکی از مراکز بزرگ اقتصادی بوده است. هم‌اکنون، اقتصاد شهر لیون به بانکداری و داروسازی و صنایع زیست‌فناوری وابسته است. دانشگاه لیون سال ۱۸۹۶ تأسیس شد و امروزه، دوازده زیرمجموعه دارد که از این میان می‌توان به مدرسۀ عالی نرمالۀ لیون، دانشگاه لیون ۱، دانشگاه لیون ۲ و دانشگاه لیون ۳ اشاره کرد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، چهار دانشگاه برتر برای تحصیل در لیون را معرفی می‌کنیم.

مدرسۀ عالی نرمالۀ لیون (ENS DE LYON)

تاریخ تأسیس مدرسۀ عالی نرمالۀ لیون به قرن نوزدهم و حدود سال ۱۸۸۰ باز می‌گردد. درحال‌حاضر، حدوداً ۲،۳۰۰ نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل و ۸۰۰ نفر استاد و پژوهشگر در ۲۴ آزمایشگاه آن مشغول کار هستند. مدرسۀ نرماله بهترین دانشگاه برای تحصیل در لیون به‌شمار می‌آید و یازده دپارتمان دارد‌: دپارتمان هنر و ادبیات، ‌دپارتمان بیولوژی، دپارتمان شیمی، دپارتمان علوم کامپیوتر، دپارتمان علوم زمین، دپارتمان آموزش و علوم انسانی دیجیتال، دپارتمان زبان و ادبیات خارجی، دپارتمان علوم انسانی، دپارتمان ریاضی، دپارتمان فیزیک و دپارتمان علوم اجتماعی. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در این مدرسه عبارت‌اند از: مطالعات فیلم، تاریخ باستان، جغرافیای دیجیتال، ریاضی، آموزش و دانش در جامعه، تکامل جوامع، تحلیل جوامع معاصر، علوم و نوآوری، اقتصاد، علوم زیستی، شهرهای هوشمند، علوم زمین، تاریخ اندیشۀ سیاسی، تاریخ فلسفه، فلسفۀ معاصر، ادبیات مدرن‌ و علوم انسانی دیجیتال.

دانشگاه لیون ۱

دومین دانشگاه معتبر برای تحصیل در لیون دانشگاه لیون ۱ است که در سال ۱۹۷۱ از ادغام دانشکده‌های علوم و پزشکی دانشگاه لیون شکل گرفت و نام آن از پزشک فرانسوی، کلاد برنارد، گرفته شده است. هم‌اکنون، این دانشگاه در سه پردیس خود از بیش از ۴۵هزار نفر دانشجو در ۱۳ رشتۀ کارشناسی و ۵۰ رشتۀ کارشناسی ارشد میزبانی می‌کند. دانشکده‌ها و دپارتمان‌های دانشگاه لیون ۱ از‌این‌قرارند: دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌، دپارتمان زیست‌شناسی انسان، دپارتمان تربیت‌بدنی، دپارتمان شیمی و ریاضی و فیزیک، دپارتمان زیست‌شناسی و زیست‌شیمی، دپارتمان مهندسی برق، دپارتمان آی‌تی و دپارتمان مکانیک. در این دانشگاه، شماری از رشته‌ها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند؛ ازجمله بازاریابی و مدیریت بین‌المللی، علوم مواد، فروش بین‌الملل، فناوری فیزیولوژی و پاتوفیزیولوژی، علوم زیستی، فیزیولوژی عضلات، ژنتیک سلول، بیماری‌های عفونی، زیست‌فناوری پزشکی، زیست‌فناوری گیاهان، زیست‌شناسی سرطان، تحلیل فیزیکی و شیمیایی، تصویربرداری سه‌بُعدی، ریاضی، مهندسی نانو، اخترفیزیک، فیزیک ریزاتمی، هواشناسی و دیرینه‌شناسی.

دانشگاه لیون ۲

دانشگاه لیون ۲

دانشگاه لیون ۲ سال ۱۸۳۵ بنیان نهاده شد و درحال‌حاضر، با میزبانی از تقریباً ۳۰‌هزار نفر دانشجو در دو پردیس خود یکی از دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل در لیون است. این دانشگاه بیشتر در زمینه‌های هنر و علوم انسانی و علوم اجتماعی فعال است و شش دانشکده و شش مؤسسه دارد که عبارت‌اند از: دانشکدۀ مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی و علوم سیاسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، دانشکدۀ هنر و ادبیات، دانشکدۀ اقتصاد و مدیریت، دانشکدۀ جغرافیا و تاریخ و گردشگری، مؤسسۀ ارتباطات، مؤسسۀ مطالعات کار، مؤسسۀ آموزش، مؤسسۀ روان‌شناسی، مؤسسۀ فناوری و مرکز مطالعات فرانسوی. برخی از رشته‌های دانشگاه لیون ۲ بدین‌شرح‌اند: مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، علوم ریاضی و کامپیوتر در علوم انسانی و اجتماعی، حقوق، مطالعات انگلیسی، عربی، آلمانی و اسپانیایی، موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما، علوم رسانه، ادبیات کلاسیک و مدرن، نوشتن خلاق، مدیریت، اقتصاد، بانکد‌اری، امورمالی، جغرافیا، تاریخ، باستان‌شناسی، گردشگری، علوم ارتباطات، علوم کامپیوتر و آمار، روزنامه‌نگاری، آموزش و روان‌شناسی.

دانشگاه لیون ۳

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل در لیون دانشگاه لیون ۳ است که در سال ۱۹۷۳ و پس از تقسیم دانشگاه لیون کارش را آغاز کرد. امروزه، بیش از ۲۹هزار نفر دانشجو در سه پردیس این دانشگاه در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل می‌کنند. دانشگاه لیون ۳ پنج دانشکده دارد: دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ فلسفه و مدرسۀ مدیریت. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه ‌از‌این‌قرارند: تجارت بین‌الملل، ارتباطات بین‌الملل، زبان و مدیریت، مطالعات انگلیسی، ادبیات مدرن، تاریخ باستان، زبان‌ و ادبیات باستان، مترجمی تجاری و حقوقی، حسابداری و حسابرسی، مدیریت، مدیریت اجتماعی و سلامت، قوانین تجارت، قوانین سینما، قوانین بیمه، قوانین مالیات، مدیریت سرمایه، مدیریت عملیات، مدیریت خرید، مدیریت تولید، مدیریت منابع انسانی، MBA بین‌المللی، تجارت خارجی، مدیریت کیفیت، بازاریابی، فروش، فلسفه، چاپ دیجیتال و تاریخ فلسفه.

منبع: