دانشگاه ماینتس سال ۱۴۷۷م به‌عنوان مدرسه‌ای برای تعلیمات مذهبی شروع به کار کرد و تا قرن نوزدهم، دانشکدۀ الهیات آن مشغول فعالیت بود تا زمانی‌که کاملاً متوقف شد. سال ۱۹۴۶، این دانشگاه با نام یوهانس گوتنبرگ دوباره فعالیت‌هایش را از سر گرفت و هم‌اکنون، بیش از سی‌هزار نفر دانشجو در دوازده دانشکده و مدرسۀ این دانشگاه مشغول تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری هستند. دانشگاه ماینتس یکی از دانشگاه‌های بزرگ آلمان است که تمام زیرمجموعه‌هایش در پردیسی در نزدیکی مرکز شهر واقع شده‌اند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان، چندوچون تحصیل در این دانشگاه و شرایط زندگی در شهر ماینتس را شرح خواهیم داد.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه ماینتس

دانشکده‌های دانشگاه ماینتس از‌این‌قرارند: دانشکدۀ الهیات، دانشکدۀ علوم اجتماعی و رسانه، دانشکدۀ حقوق و مدیریت، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ فلسفه، دانشکدۀ زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی، دانشکدۀ تاریخ، دانشکدۀ ریاضی و فیزیک و علوم کامپیوتر، دانشکدۀ شیمی و علوم داروسازی، دانشکدۀ زیست‌شناسی، مدرسۀ موسیقی و آکادمی هنرهای زیبا.

در دانشگاه ماینتس، دوازده رشته به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. این رشته‌ها عبارت‌اند از: کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی مطالعات آمریکایی، کارشناسی ارشد مطالعات آمریکایی، کارشناسی ارشد زیست‌پزشکی، کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی، کارشناسی ارشد جغرافیای انسانی، کارشناسی ارشد اقتصاد بین‌الملل، کارشناسی ارشد علوم ورزشی، کارشناسی ارشد هواشناسی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد زبان‌شناسی اجتماعی (Sociolinguistics) و کارشناسی ارشد ورزش و اخلاق.

در مقطع کارشناسی دانشگاه مذکور، این رشته‌ها به زبان آلمانی ارائه می‌شود: باستان‌شناسی، تاریخ هنر، زیست‌شناسی، شیمی، ارتباطات، علوم کامپیوتر،‌ اقتصاد، علوم آموزش، مطالعات فیلم، جغرافیا، تاریخ، زبان‌شناسی، ریاضی، هواشناسی، زیست‌شناسی مولکولی، موسیقی، موسیقی‌شناسی، داروسازی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و مطالعات تئاتر.

ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی ارشد به زبان آلمانی می‌توان به این‌ها اشاره کرد: حسابداری، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ هنر، زیست‌شناسی، شیمی، ارتباطات، علوم کامپیوتر، اقتصاد، مطالعات فیلم، جغرافیا، تاریخ، روزنامه‌نگاری، زبان‌شناسی، مدیریت، ریاضیات، موسیقی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی، روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی، علوم ورزشی و مطالعات تئاتر.

شهریه و شرایط ثبت‌نام در دانشگاه ماینتس

شهریۀ تحصیل در دانشگاه ماینتس مانند بسیاری از دانشگاه‌های دولتی آلمان رایگان است. هزینۀ ماهانۀ اسکان در خوابگاه‌های این دانشگاه به ۳۰۰ تا ۴۵۰ یورو در ماه می‌رسد و اگر بخواهید اتاقی در نزدیکی دانشگاه اجاره کنید، در ماه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ یورو اجاره‌بها بپردازید.

پیش از درخواست ثبت‌نام در این دانشگاه، مدرک تحصیلی‌تان را برای ارزیابی و معادل‌سازی با مدرک آلمانی باید ارسال کنید. طبق اعلام وبگاه دانشگاه، علاقه‌مندانی که از ۱ژانویۀ‌۲۰۱۹ به‌بعد از دبیرستان فارغ‌التحصیل‌ شده‌اند، کافی است مدرک دیپلم دبیرستان با حداقل معدل ۱۵ را به دانشگاه ارائه دهند و به ارائۀ مدرک پیش‌دانشگاهی نیازی نیست. ناگفته نماند برای شرکت در رشته‌های این دانشگاه، ارائۀ مدرک زبان آلمانی (Goethe-Zertifikat) در حد C2 الزامی است. اگر دانش زبانتان در حد B2 باشد، در کلاس‌های آلمانی دانشگاه باید شرکت کنید.

هزینۀ زندگی در شهر ماینتس

هزینۀ زندگی در شهر ماینتس

هزینۀ زندگی در شهر ماینتس برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۸۱۸ یورو در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۸۷۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۶۹۰ یورو تخمین زده می‌شود. اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۰۰۰ یورو در ماه است. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۲۷۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۳۱ یورو در ماه می‌رسد. گفتنی است برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۲.۸ و ۸۲ یورو باید بپردازید.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۸ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۰.۸ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۸ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۳ یورو.

منبع: