شهر سانتیاگو د کمپوستلا (Santiago de Compostela) در استان لاکرونیا و شمال‌غربی اسپانیا قرار دارد. این شهر مرکز منطقۀ خودمختار گالیسیا محسوب می‌شود و بخش Old Town آن به‌دلیل زیبایی و اهمیت فرهنگی‌اش، از سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو جای گرفته است. همچنین، دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا، از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر اسپانیا، در این شهر جای دارد. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا و زندگی در یکی از شهرهای کوچک و زیبای این کشور، اطلاعات بیشتری دربارۀ شهر سانتیاگو د کمپوستلا بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت سانتیاگو د کمپوستلا

مساحت شهر سانتیاگو د کمپوستلا تقریباً ۲۲۰ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۸، درحدود ۹۶،۴۰۵ نفر در این شهر ساکن‌اند. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر کوچک حدود ۴۴۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی سانتیاگو د کمپوستلا

وضعیت آب‌وهوایی سانتیاگو د کمپوستلا

آب‌وهوای شهر سانتیاگو د کمپوستلا در تابستان‌ها نسبتاً گرم و مطبوع و صاف و در زمستان‌ها سرد و مرطوب و نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از ۵ تا ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از صفر یا بیشتر از ۳۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به این شهر و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواخر ژوئن تا اوایل سپتامبر است. فصل گرم شهر سانتیاگو د کمپوستلا ۳ ماه، یعنی از ۲۱ژوئن تا ۲۰سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۲۲ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۷ ماه، یعنی از ۱۷نوامبر تا ۷مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در سانتیاگو د کمپوستلا

سانتیاگو د کمپوستلا شهری قدیمی و بسیار زیباست. اقتصاد این شهر به حمایت دولت خودمختار گالیسیا، صنایع مختلف، گردشگری، آموزش عالی و وابسته است. به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر سانتیاگو د کمپوستلا مطلوب ارزیابی می‌شود. درادامه، سطح شاخص‌های مختلف کیفیت زندگی در این شهر را می‌خوانید. این داده‌ها از وبگاه Numbeo در ژانویۀ۲۰۲۱ استخراج شده است.

  • شاخص قدرت خرید: پایین
  • شاخص امنیت: بسیار بالا
  • شاخص خدمات بهداشتی: بالا
  • شاخص اقلیمی: بسیار بالا
  • شاخص هزینه‌های زندگی: پایین
  • شاخص نسبت قیمت ملک به درآمد: بالا
  • شاخص زمان ترافیک: بسیار پایین
  • شاخص آلودگی هوا: بسیار پایین

دانشگاه‌های سانتیاگو د کمپوستلا

دانشگاه‌های سانتیاگو د کمپوستلا

دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا دانشگاه اصلی این شهر محسوب می‌شود. پردیس اصلی این دانشگاه در شهر سانتیاگو د کمپوستلا و پردیس دوم آن در شهر لوگو منطقۀ گالیسیا در شمال‌غربی اسپانیا قرار دارد. دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا سال ۱۴۹۵م تأسیس شد و درحال‌حاضر، یکی از دانشگاه‌های قدیمی و معتبر اسپانیا و حتی دنیا به‌شمار می‌رود.

دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا

پردیس اصلی دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا (University of Santiago de Compostela – USC) در شهر کوچک سانتیاگو د کمپوستلا واقع است. براساس رتبه‌بندی دانشگاه کمپلوتنسه مادرید، این دانشگاه پنجمین دانشگاه برتر اسپانیا و چهارمین دانشگاه برتر دولتی این کشور به‌شمار می‌رود. دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا ۱۹ دانشکده و مدرسه در زمینه‌های مختلف دارد و امروزه، بیش از ۴۲هزار نفر دانشجو در رشته‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف در آن به تحصیل مشغول‌اند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه سانتیاگو د کمپوستلا عبارت‌اند از: زیست‌شناسی، شیمی، علوم ارتباطی، اقتصاد و مدیریت بازرگانی، علوم آموزشی، جغرافیا و تاریخ، حقوق، ریاضیات، پزشکی و دندان‌پزشکی، داروسازی، لغت‌شناسی، فلسفه، فیزیک، علوم سیاسی و اجتماعی، روان‌شناسی، دام‌پزشکی، مهندسی، پلی‌تکنیک، روابط سازمانی، پرستاری، نورشناسی و اپتومتری.

هزینه زندگی در شهر سانتیاگو د کمپوستلا

هزینه زندگی در شهر سانتیاگو د کمپوستلا

هزینه‌های زندگی افراد با سبک‌های زندگی‌ گوناگون متفاوت است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در سانتیاگو د کمپوستلا از هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ‌تر اسپانیا مانند مادرید و بارسلونا بسیار کمتر ارزیابی می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در این شهر در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در ژانویۀ۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم زندگی است. در شهر سانتیاگو کمپوستلا، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۹ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۳۰ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، قیمت خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۰.۶۳، ۱.۲۵، ۰.۸۵، ۱.۵۷، ۹.۶۰، ۶.۳۳ و ۱۰.۶۰ یورو تخمین زده می‌شود. همچنین، هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۱.۸۰ و ۱.۵۵ و ۲.۱۰ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۱.۵۰ و ۰.۹۷ و ۱.۰۸ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی در شهر سانتیاگو کمپوستلا به‌ترتیب حدود ۱ و ۲۶ یورو قیمت دارد. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۴.۳۸ یورو و کرایه حدود ۱.۱۰ یورو به‌ازای هر کیلومتر و هزینۀ هر ساعت انتظار تاکسی حدود ۱۹.۶۵ یوروست. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در این شهر حدود ۱.۲۷ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ مربوط به زندگی است که باتوجه‌به محل زندگی و متراژ خانه، متغیر است. هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر سانتیاگو کمپوستلا در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ اسپانیا مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۴۳۱.۸۸ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۳۲۳.۷۵ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۶۸۱.۴۳ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۵۰۶.۲۵ یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز بسته به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در این شهر بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری حدود ۸۳.۹۱ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۳۸.۱۷ یورو در ماه است.



منابع: