دانشگاه پاریس ۸ دانشگاهی دولتی در شهر پاریس است که سال ۱۹۷۰ تأسیس شد. این دانشگاه یکی از سیزده جانشین دانشگاه پاریس است که قدمتش به قرن دوازدهم میلادی بازمی‌گردد. دانشگاه پاریس ۸ پذیرای ۴۶هزار نفر دانشجو در بیش از ۱۸۰ دورۀ مختلف است که از این میان به ۲۱ دورۀ کارشناسی و ۴۲ دورۀ کارشناسی ارشد و ۶۸ دورۀ دکتری می‌توان اشاره کرد. این دانشگاه ۳۳ مرکز پژوهشی نیز در خود جای داده است که سالانه حدود ۱۷۰ جلسۀ دفاع از پایان‌نامۀ دکتری در آن برگزار می‌شود. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، دانشگاه پاریس ۸ را معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه پاریس ۸

اکثر رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه پاریس ۸ به زبان فرانسوی تدریس می‌شوند. برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی این دانشگاه عبارت‌اند از: کارشناسی هنر، کارشناسی عکاسی، کارشناسی سینما، کارشناسی حقوق، کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی تئاتر، کارشناسی جغرافیا، کارشناسی تاریخ، کارشناسی ارتباطات، کارشناسی زبان‌های خارجی، کارشناسی ادبیات، کارشناسی ریاضی، کارشناسی موسیقی‌شناسی، کارشناسی فلسفه، کارشناسی روان‌شناسی، کارشناسی علوم آموزش، کارشناسی علوم سیاسی و کارشناسی جامعه‌شناسی.

این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد رشته گوناگونی ارائه می‌کند. برخی از این رشته‌ها بدین‌شرح‌اند: کارشناسی ارشد هنرهای نمایشی، کارشناسی ارشد سینما، کارشناسی ارشد موسیقی‌شناسی، کارشناسی ارشد تصویرمجازی، کارشناسی ارشد فلسفه، کارشناسی ارشد خلق ادبی، کارشناسی ارشد مطالعات جنسیت، کارشناسی ارشد رسانۀ‌ بین‌الملل، کارشناسی ارشد جغرافیا و نقشه‌برداری، کارشناسی ارشد ژئوپلتیک، کارشناسی ارشد تاریخ، کارشناسی ارشد ارتباط دیجیتال و مدیریت پروژه، کارشناسی ارشد روان‌شناسی، کارشناسی ارشد آموزش، کارشناسی ارشد علوم سیاسی، کارشناسی ارشد علوم اجتماعی، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر و کارشناسی ارشد ریاضی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه پاریس ۸

اگر دانشجویان دانشگاه پاریس ۸ از شهروندان اتحادیۀ اروپا یا کارت اقامت در خاک فرانسه را داشته باشند، شهریۀ مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد برای آن‌ها به‌ترتیب ۱۷۰ و ۲۴۳ یورو محاسبه می‌شود؛ در‌حالی‌که دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به‌ترتیب ۱،۸۰۰ و ۲،۵۰۰ یورو باید بپردازند. این دانشگاه اسکالرشیپ‌های متنوعی ازجمله اسکالرشیپ بر‌اساس وضعیت اجتماعی (DSE) و شایستگی تحصیلی در نظر گرفته است که برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ آن‌ها، با دانشگاه باید مکاتبه کنید.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه پاریس ۸

هزینۀ زندگی در پاریس

هزینۀ زندگی در شهر پاریس برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ مسکن، حدود ۹۷۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. اجاره‌بهای یک آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به ۱،۲۰۰ یورو و اجاره‌بهای همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۸۵۰ یورو در ماه می‌رسد. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۸۰۰ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ یورو است. ناگفته نماند هزینۀ قبوض و خدمات شهری از جمله آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای یک آپارتمان هشتادمتری حدود ۱۷۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه حدود ۲۷ یورو در ماه تخمین زده می‌شود. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفرۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی حدود ۲ یورو و برای خرید بلیت یک‌ماهه ۷۵ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ تهیۀ غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی گران‌قیمت‌تر درحدود ۶۰ یورو است. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی از این قرار است: یک لیتر شیر ۱.۲ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۳ یورو.

منبع: