رشتۀ علوم سیاسی همان‌طور‌که از نامش برمی‌آید، مطالعۀ علمی سیاست است. این رشته یکی از زیرمجموعه‌های علوم اجتماعی است که نظام‌های حکومتی و قدرت، اندیشه‌، رفتار و فعالیت‌های سیاسی آن‌ها را بررسی می‌کند. ‌به‌طورکلی، علوم سیاسی امروزی به سه گرایش تقسیم می‌شود: ۱. سیاست تطبیقی؛ ۲. روابط بین‌الملل؛ ۳. نظریۀ سیاسی. ارتباط علوم سیاسی با زمینه‌هایی مانند اقتصاد، حقوق، جامعه‌شناسی، تاریخ، فلسفه، روزنا‌مه‌نگاری و سیاست‌گذاری اجتماعی تنگاتنگ است. این رشته روش‌شناسی‌های متنوعی نیز دارد که بسیاری از آن‌ها برگرفته از روان‌شناسی و پژوهش‌های اجتماعی هستند. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در کانادا و مهاجرت تحصیلی به کانادا ، دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا را معرفی می‌کنیم.

دانشگاه تورنتو

دانشگاه تورنتو بهترین دانشگاه برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا و بیست‌وهفتمین دانشگاه برتر دنیا در این رشته شناخته می‌شود. این دانشگاه سال ۱۸۲۷ در شهر تورنتو بنیان نهاده شد و هم‌اکنون، بیش از ۷۴هزار نفر دانشجو در سه پردیس آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌های این دانشگاه از‌این‌قرارند: دانشکدۀ مهندسی و علوم کاربردی، دانشکدۀ فیزیک و حرکت‌شناسی، دانشکدۀ ارتباطات، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ علوم سیاسی. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه تورنتو سالانه ۵۹هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه مک گیل دومین دانشگاه برتر در زمینۀ تحصیل علوم سیاسی در کانادا به‌حساب می‌آید که جایگاه سی‌وششم را در بین دانشگاه‌های برتر جهان ازآنِ خود کرده است. این دانشگاه سال ۱۸۱۳ در شهر مونترال تأسیس شد و درحال‌حاضر، رشته‌های متنوعی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌کند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه مک گیل بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ مددکاری، دانشکدۀ علوم طبیعی، دانشکدۀ علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم کامپیوتر، دانشکدۀ علوم تغذیه، دانشکدۀ کشاورزی و محیط‌زیست، دانشکدۀ مدیریت، دانشکدۀ معماری، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ مهندسی و هنر. شایان ذکر است شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه مک گیل ۲۱هزار دلار کاناداست.

دانشگاه مک گیل

دانشگاه بریتیش کلمبیا

در فهرست دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا، نام دانشگاه بریتیش کلمبیا نیز به‌چشم می‌خورد. این دانشگاه که چهل‌وسومین دانشگاه برتر دنیا شناخته می‌شود، سال ۱۹۰۸ کارش را در شهر ونکوور آغاز کرد و هم‌اکنون، بیش از ۶۶هزار نفر دانشجو در دو پردیس ونکوور و اوکاناگان آن تحصیل می‌کنند. برخی از دانشکده‌های دانشگاه بریتیش کلمبیا عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم، دانشکدۀ کشاورزی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ کسب‌وکار، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ جنگلداری، دانشکدۀ روزنامه‌نگاری، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ علوم داروسازی، دانشکدۀ مددکاری و دانشکدۀ اقتصاد. شهریۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه بریتیش کلمبیا حدود ۴۰‌هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه مونترال

یکی دیگر از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا دانشگاه مونترال است. این دانشگاه چهارمین دانشگاه برتر کانادا و یکی از صد دانشگاه برتر دنیا در این رشته شناخته شده است. دانشگاه مونترال سال ۱۸۷۸ در شهر مونترال شروع به کار کرد و امروزه، چهارده دانشکده دارد. دانشکده‌های دانشگاه مونترال از‌این‌قرارند: دانشکدۀ هنر و علوم، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ طراحی، دانشکدۀ حرکت‌شناسی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ دندان‌پزشکی، دانشکدۀ پرستاری، دانشکدۀ موسیقی، دانشکدۀ بینایی‌سنجی، دانشکدۀ بهداشت عمومی، دانشکدۀ داروسازی، دانشکدۀ دام‌پزشکی و دانشکدۀ مطالعات تکمیلی. گفتنی است پلی‌تکنیک مونترال و مدرسۀ HEC مونترال نیز زیرمجموعۀ دانشگاه مونترال محسوب می‌شوند. دانشجویان بین‌المللی برای این رشته در این دانشگاه تقریباً ۲۳‌هزار دلار کانادا در سال باید شهریه بپردازند.

دانشگاه اتاوا

دانشگاه اتاوا پنجمین دانشگاه برتر برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا و یکی از ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان در این رشته است. این دانشگاه سال ۱۸۴۷ در شهر اتاوا تأسیس شد و امروزه، بزرگ‌ترین دانشگاه دوزبانه (انگلیسی‌فرانسوی) جهان است و از بیش از ۴۱هزار نفر دانشجو میزبانی می‌کند. دانشکده‌های این دانشگاه بدین‌شرح‌اند: دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ علوم سلامت، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ پزشکی، دانشکدۀ علوم طبیعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و دانشکدۀ مدیریت. شهریۀ تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته به حدود ۳۶هزار دلار کانادا در سال می‌رسد.

دانشگاه کارلتون

از دیگر دانشگاه‌های مطرح برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا دانشگاه کارلتون است. این دانشگاه سال ۱۹۴۲ در شهر اتاوای استان اونتاریو بنیان نهاده شد و امروزه، پذیرای بیش از ۳۰‌هزار نفر دانشجوی پاره‌وقت و تمام‌وقت است. دانشکده‌های این دانشگاه عبارت‌اند از: دانشکدۀ هنر و علوم اجتماعی، دانشکدۀ مهندسی و طراحی، دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی، دانشکدۀ امور عمومی، دانشکدۀ علوم و مدرسۀ کسب‌وکار. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ رشتۀ یادشده در مقطع کارشناسی این دانشگاه تقریباً ۲۶هزار دلار کانادا برآورد می‌شود.

دانشگاه-کارلتون.png

دانشگاه واترلو

دانشگاه واترلو سال ۱۹۵۹ در شهر واترلو آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر‌، بیش از ۳۷هزار نفر دانشجو در شش دانشکده و سیزده مدرسۀ آن مشغول تحصیل هستند. این دانشکده‌ها عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ هنر، دانشکدۀ مهندسی، دانشکدۀ محیط‌زیست، دانشکدۀ ریاضی و دانشکدۀ علوم. هزینۀ تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی دانشگاه واترلو، یکی از دانشگاه‌های برتر برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا، درحدود ۴۱هزار دلار کانادا در سال تخمین زده می‌شود.

دانشگاه یورک

آخرین نام در فهرست دانشگاه‌های معتبر برای تحصیل علوم سیاسی در کانادا دانشگاه یورک است که یکی از دویست دانشگاه برتر دنیا در این رشته به‌حساب می‌آید. این دانشگاه سال ۱۹۵۹ در شهر تورنتو استان انتاریو بنیان نهاده شد و امروزه، بیش از ۵۵هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری آن مشغول تحصیل هستند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه یورک از‌این‌قرارند: دانشکدۀ علوم انسانی، دانشکدۀ علوم طبیعی، مدرسۀ مهندسی، مدرسۀ کسب‌وکار، مدرسۀ حقوق، کالج گلندان، دانشکدۀ آموزش، دانشکدۀ سلامت، دانشکدۀ مطالعات محیط‌زیست، مدرسۀ هنر و رسانه و طراحی و دانشکدۀ تحصیلات تکمیلی. ناگفته نماند شهریۀ سالانۀ تحصیل این رشته در دانشگاه یورک به ۳۲هزار دلار کانادا می‌رسد.

منبع: