به‌گزارش رسانۀ آمریکایی U.S. News & World Report، کانادا بهترین کشور جهان است. ادب و درایت و صلح‌طلبی از ویژگی‌های بارز کانادایی‌ها محسوب می‌شود که باعث شده است کانادا بهترین کشور جهان شناخته شود. به‌گفتۀ الیوت دیویس، روزنامه‌نگار، آمریکای‌شمالی از‌نظر کیفیت زندگی و اهداف اجتماعی رتبۀ اول جهان را کسب کرده است. این یعنی کانادا جامعه‌ای پایدار و ایمن شناخته می‌شود که پیشرفت افراد در آن عادلانه است. بد نیست بدانید پیش‌از‌این، کانادا در جایگاه دوم یا سوم قرار داشت و حالا توانسته است رتبۀ اول را ازآنِ خود کند.

رسانۀ آمریکایی  U.S. News & World Reportبا مشارکت دانشکدۀ وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و شرکت ارتباطات بازاریابی VMLY & R، رتبه‌بندی کشورهای برتر جهان در سال ۲۰۲۱ را منتشر کرده است. به‌منظور بررسی و معرفی کشورهای برتر جهان، از بیش از ۱۷هزار نفر در ۷۸ کشور مختلف جهان دربارۀ ۷۶ معیار گوناگون نظرسنجی شد. اگرچه تصور می‌شد کشورهای اروپای‌غربی رتبه‌های برتر را به‌دست آورند، نیوزلند و استرالیا و ژاپن در میان دَه رتبۀ برتر سال ۲۰۲۱ جای گرفته‌اند.

از دیدگاه رسانۀ آمریکایی  U.S. News & World Report، دَه کشور برتر جهان در سال ۲۰۲۱ عبارت‌اند از:

۱. کانادا؛

۲. ژاپن؛

۳. آلمان؛

۴. سوئیس؛

۵. استرالیا؛

۶. ایالات متحدۀ آمریکا؛

۷. نیوزلند؛

۸. انگلستان؛

۹. سوئد؛

۱۰. هلند.

مهم‌ترین عامل در نازل‌بودن رتبه در ۷۸ کشور انتخاب‌شده، فساد اداری عنوان شده است. ازجمله کشورهای جای‌گرفته در انتهای فهرست به عراق و السالوادور و صربستان می‌توان اشاره کرد.

کانادا؛ کشوری ایدئال برای سکونت

کانادا؛ کشوری ایدئال برای سکونت

همان‌طور‌که گفتیم، کانادا بهترین کشور جهان در سال ۲۰۲۱ شناخته شده و نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که کشوری ایدئال برای مهاجرت تحصیلی به کانادا و سرمایه‌گذاری و کسب اقامت دائم توصیف شده است. در گزارش ماه فوریۀ۲۰۲۱ شرکت Henley & Partners و شرکت Knowledge Analytics، آمده که کانادا بهترین کشور برای سرمایه‌گذاری و کسب اقامت دائم در دورۀ شیوع بیماری کرونا بوده است. معیارهای انتخاب در این گزارش داشتنِ برنامه‌های سرمایه‌گذاری برای مهاجران و مدیریت سلامت و ارزیابی آمادگی برای ریسک ذکر شده است. از بین ۳۱ کشور پیشنهاددهندۀ برنامه‌های اقامت و تابعیت ازطریق سرمایه‌گذاری (RCBI)، کانادا توانسته است رتبۀ نخست را در دورۀ همه‌گیری کووید ۱۹ کسب کند. ناگفته نماند در گزارش اواخر سال گذشتۀ مرکز تحقیقاتی و بین‌المللی نیز، کانادا مهاجردوست‌ترین کشور دنیا شناخته شده بود.

توماس هادلستون، مدیر تحقیقات گروه سیاست مهاجرت، اواخر سال گذشته گفته بود که در میان کشورهای انگلیسی‌زبان، کانادا در حال تبدیل به مقصدی جذاب و جهانی است. در این گزارش براساس شاخص سیاست ادغام مهاجرت (MIPEX)، عملکرد سیاسی کشورهای مختلف از پنج قاره بررسی شده است و کانادا و نیوزلند توانسته‌اند رتبه‌های برتر را درمقایسه‌با استرالیا و انگلستان و ایالات متحدۀ آمریکا کسب کنند. دلیل این امر فشار سیاست‌های پوپولیستی در استرالیا و انگلستان و ایالات متحدۀ آمریکا عنوان شده است. گفتنی است در سال ۲۰۲۰، کانادا براساس شاخص (MIPEX) توانسته بود به‌دلیل سیاست‌های جامع و مهاجردوستی‌اش که بر حقوق و فرصت‌ و امنیت برابر برای مهاجران استوار است، با کسب نمرۀ ۸۰ در جایگاه چهارم بایستد.

کانادا؛ کشوری چندفرهنگی و ضدتبعیض

کانادا؛ کشوری چندفرهنگی و ضدتبعیض

طبق گزارش مذکور، کانادا کشوری با فرهنگ‌های متنوع و سیاست‌هایی ضد‌تبعیض شناخته می‌شود که آن را به کشوری شگفت‌انگیز تبدیل کرده است. به‌گفتۀ آنا تریاندافیلیدو، رئیس تحقیقات عالی کانادا در امور مهاجرت در دانشگاه رایرسون، نمره‌های شاخص  MIPEXاجازه می‌دهد بررسی کنیم سیاست‌هایمان چقدر از مهاجران کانادا حمایت می‌کند و نیز عملکردمان را در طول زمان بسنجیم و مشخص کنیم در چه زمینه‌هایی جای پیشرفت داریم و در چه زمینه‌هایی از دیگر کشورها باید یاد بگیریم.

افزون‌بر‌این، اتاق فکر بین‌المللی بیان کرده است که مهم‌ترین ویژگی کانادا سیاست‌های ضدتبعیض آن است و قوانین و سیاست‌های پیشرو در جهان، مانند منشور حقوق و آزادی و سیاست‌های ملی درزمینۀ جذب مهاجران از فرهنگ‌های متنوع باعث شده است کانادا بهترین کشور جهان شناخته شود.

منبع: