شهر اودینه در شمال‌شرق ایتالیا و در میان کوه‌های آلپ و دریای آدریاتیک قرار گرفته است. این شهر بیش از صدهزارنفر جمعیت دارد و قدمت سکونت در آن منطقه به بیش از دَه‌هزار سال پیش باز می‌گردد. طبق افسانه‌های مجارستانی، آتیلا در زمان یکی از پیشروی‌هایش در محل کنونی شهر اودینه اتراق می‌کند و به سربازانش دستور می‌دهد در کلاه‌خود‌هایشان خاک جمع کنند و محلی برای استراحت نیروها بسازند. بدین‌ترتیب، این شهر بنا می‌شود. امروزه، شهر اودینه در تجارت نقشی مهم ایفا می‌کند و صنعت آهن آن یکی از صنایع پر‌رونق منطقه است. ناگفته نماند این شهر از دانشجویان دانشگاه اودینه نیز میزبانی می‌کند. در‌ادامه، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دربارۀ شرایط تحصیل و زندگی در این شهر توضیحاتی می‌دهیم.

آب‌وهوای شهر اودینه

شهر اودینه تابستان‌های گرم و زمستان‌هایی بسیار سرد دارد و آسمان در تمام طول سال نیمه‌ابری است. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۱- تا ۲۹ درجۀ سانتی‌گراد است. حداکثر و حداقل دمای هوا در جولای به‌ترتیب به ۲۹ و ۱۸ درجۀ سانتی‌گراد و در ژانویه به‌ترتیب به ۷ و ۱- درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. افزون‌براین، حدود هشت ماه از سال احتمال بارندگی در این شهر وجود دارد و در تمام طول سال، بارش باران را شاهد هستیم. دیگر نکتۀ مهم اینکه در کل سال، در این شهر باد با میانگین سرعت حدود ۷ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

دانشگاه اودینه

دانشگاه اودینه سال ۱۹۷۸ شروع به کار کرد و هم‌اکنون، بیش از پانزده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آن مشغول تحصیل هستند. برخی از رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد ازاین‌قرارند: کارشناسی علوم غذایی، کارشناسی علوم محیط‌زیست، کارشناسی علوم کشاورزی، کارشناسی علوم معماری، کارشناسی مهندسی عمران‌، کارشناسی مهندسی برق‌، کارشناسی مهندسی مکانیک، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی ریاضی، کارشناسی زیست‌فناوری، کارشناسی هنرهای نمایشی، کارشناسی روابط‌عمومی، کارشناسی اقتصاد کسب‌وکار، کارشناسی ارشد علوم کشاورزی، کارشناسی ارشد علوم غذایی، کارشناسی ارشد علوم محیط‌زیستی، کارشناسی ارشد مهندسی عمران، کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، کارشناسی ارشد مهندسی برق، کارشناسی ارشد معماری، کارشناسی ارشد انرژی و محیط‌زیست، کارشناسی ارشد هوش مصنوعی، کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد ریاضی، کارشناسی ارشد فیزیک، کارشناسی ارشد زیست‌فناوری مولکولی، کارشناسی ارشد فلسفه، کارشناسی ارشد اقتصاد کسب‌وکار، کارشناسی ارشد بانکداری و امورمالی، کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی بین‌المللی و کارشناسی ارشد حقوق. حداکثر شهریۀ پرداختی دانشجویان این دانشگاه در تمامی رشته‌ها حدوداً ۱،۹۰۰ یورو در سال برآورد می‌شود.

هزینۀ زندگی در شهر اودینه

هزینۀ زندگی در شهر اودینه

هزینۀ زندگی در شهر اودینه برای هر نفر بدون درنظرگرفتن اجارۀ مسکن، حدود ۶۷۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۵۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر به ۷۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر به ۶۰۰ یورو می‌رسد. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به حدود ۱۴۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به حدود ۳۱ یورو در ماه می‌رسد. علاوه‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۱ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۲ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۳ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی عبارت‌اند از: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۲ یورو.

منبع: