۱۴آوریل۲۰۲۱، مارکو مندیچینو، وزیر مهاجرت کانادا، از آغاز به کار شش مسیر مهاجرتی جدید برای کارکنان مشاغل ضروری و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و افراد فرانسوی‌زبان در ماه می خبر داد. سه برنامه از این مسیرهای مهاجرتی جدید راه دریافت اقامت دائم برای ۹۰هزار مهاجر جدید کانادا را در سال جاری هموار خواهد کرد و سه برنامۀ دیگر به جذب بدون محدودیت مهاجران فرانسوی‌زبان مربوط خواهد بود.

جزئیات مسیرهای مهاجرتی جدید کانادا

مسیرهای مهاجرتی جدید کانادا برای کارکنان موقت شاغل در بیمارستان‌ها، خانه‌های سالمندان، کارکنان بخش‌های ضروری دیگر و دانشجویانِ فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزشی کانادایی طراحی شده‌اند. از ۶می۲۰۲۱، وزارت مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) پذیرش درخواست متقاضیان را طبق سه برنامۀ زیر آغاز خواهد کرد:

  • ۲۰هزار متقاضی از افراد شاغل موقت در مراکز مراقبت‌های بهداشتی
  • ۳۰هزار متقاضی از افراد شاغل موقت در بخش‌های ضروری دیگر
  • ۴۰هزار متقاضی از دانشجویان بین‌المللی فارغ‌التحصیل از مؤسسه‌های آموزشی کانادا

مسیرهای مهاجرتی جدید تا ۵نوامبر۲۰۲۱ یا تا زمان تکمیل ظرفیت باز خواهند ماند. این سیاست عمومی جدید شامل حال کارکنان ۴۰ شغل از مشاغل بخش مراقبت‌های بهداشت و درمان و ۹۵ شغل از مشاغل ضروری در زمینه‌های مختلفی همچون پرستاری و تهیه و توزیع موادغذایی می‌شود.

کارکنان مراکز مراقبت‌های بهداشتی برای ثبت‌نام در این برنامه‌ها، حداقل یک سال تجربۀ کار در کانادا به‌عنوان متخصص درزمینۀ مراقبت‌های بهداشتی یا مشاغل تأییدشدۀ دیگر باید داشته باشند. فهرست این مشاغل را در این صفحه می‌توانید مشاهده کنید. فارغ‌التحصیلان بین‌المللی نیز دورۀ تحصیلی‌شان را در یکی از برنامه‌های آموزش عالی کانادایی در چهار سال گذشته باید به‌پایان رسانده و پیش از ژانویۀ۲۰۱۷ فارغ‌التحصیل نشده باشند. همچنین، کارکنان و فارغ‌التحصیلان این ویژگی‌ها را باید داشته باشند: ۱. تسلط بر یکی از زبان‌های رسمی کانادا؛ ۲. بهره‌مندی از شرایط عمومی لازم برای شرکت در برنامه‌ها؛ ۳. حضورداشتن در کانادا؛ ۴. مجاز به کارکردن در زمان پذیرش درخواست؛ ۵. ساکن یکی از استان‌های کانادا به‌جز استان کبک.

مندیچینو در اطلاعیه‌ای گفته است: «این سیاست‌های جدید به افراد دارای شرایط اقامتی موقت در برنامه‌ریزی برای آینده‌شان در کانادا و ایفای نقشی مهم در بازسازی بهتر اقتصاد این کشور کمک خواهد کرد. پیام ما به این افراد ساده است: شاید شرایط اقامتی‌تان موقت باشد؛ اما نتیجۀ کمک‌هایتان به ما دائمی خواهد بود و می‌خواهیم که اینجا بمانید.» گفتنی است مسیرهای مهاجرتی جدید کانادا با هدف تسهیل شرایط اقامت مقیمان موقت پس از اعلام برنامۀ مهاجرتی بزرگ کانادا ایجاد شده است.

براساس گفته‌های مندیچینو، این اقدام برای جبران کاهش مهاجرت‌های سال گذشته امری ضروری است؛ زیرا در سال ۲۰۲۰، کانادا به‌اندازۀ کافی مهاجر نپذیرفت و درنتیجه، رشد جمعیتش کاهش چشمگیری پیدا کرد. اکنون این کشور قصد دارد در مدت سه سال ۱.۲میلیون مهاجر جدید بپذیرد. سال ۲۰۲۱، قرار است تقریباً ۴۰۱هزار مهاجر جدید در کانادا اقامت دائم دریافت کنند. ناگفته نماند محدودیت‌های سفر به کانادا هنوز پابرجا و مانع راه بسیاری از علاقه‌مندانِ مهاجرت تحصیلی به کانادا شده است.



منابع: