دانشگاه نانتر پاریس در سال ۱۹۶۴ شروع به کار کرد و یکی از سیزده جانشین دانشگاه پاریس به‌شمار می‌آید. این دانشگاه ۲۵ رشتۀ کارشناسی با ۷۶ گرایش و ۵۸ رشتۀ کارشناسی ارشد با ۱۵۵ گرایش ارائه می‌کند و هشت دانشکده و شش مدرسۀ دکتری در خود جای داده است. امروزه، بیش از ۳۴هزار‌ نفر دانشجو در تمامی مقاطع در دانشگاه نانتر مشغول تحصیل هستند که ۲۰درصد از آنان را دانشجویان بین‌المللی تشکیل می‌دهند. همچنین، بیش از ۱،۰۰۰ پژوهشگر و استاد دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی، ریاضیات، کامپیوتر و مهندسی در آن مشغول فعالیت هستند. ناگفته نماند زبان تدریس در دانشگاه نانتر پاریس زبان فرانسوی است. در این مقاله‌، برای علاقه‌مندان به تحصیل در فرانسه، یکی از دانشگاه‌های معتبر پاریس را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه نانتر پاریس

دانشکده‌های دانشگاه نانتر پاریس عبارت‌اند از: دانشکدۀ زبا‌ن‌های مدرن، دانشکدۀ هنر، فلسفه ارتباطات و اطلاعات، دانشکدۀ اقتصاد، کسب‌وکار، ریاضی و علوم کامپیوتر، دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی، دانشکدۀ روان‌شناسی و آموزش، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم ورزشی و تربیت‌بدنی و دانشکدۀ سیستم‌های صنعتی و فناوری ارتباطات مهندسی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی از‌این‌قرارند: مطالعات فیلم و تئاتر (گرایش فیلم یا تئاتر)، مطالعات زبان انگلیسی، تجارت بین‌الملل، مدیریت سازمانی، مدیریت منابع انسانی، جغرافیا، تاریخ، تاریخ هنر، باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، علوم آموزش، جامعه‌شناسی، حقوق، اقتصاد، ریاضی و اقتصاد، آی‌تی و مدیریت کسب‌وکار، مهندسی مکانیک، مهندسی انرژی، مهندسی الکترونیک و مدیریت ورزشی.

دانشگاه نانتر پاریس رشته‌های متنوعی در مقطع کارشناسی ارشد نیز ارائه می‌دهد؛ ازجمله ارتباطات نوآورانه، نوشتن برای رسانه، روزنامه‌نگاری فرهنگی، علوم مدیریت، مدیریت محصول، مدیریت پروژه، مدیریت دیجیتال، بازاریابی بینافرهنگی، مدیریت منابع انسانی استراتژیک، مدیریت منابع انسانی دیجیتال، مدیریت بین‌المللی، ادبیات فرانسوی، فلسفه، تئاتر، مردم‌شناسی، باستان‌شناسی، تاریخ هنر، روان‌شناسی، زبان‌شناسی، امورمالی، جامعه‌شناسی، مدیریت دارایی، ‌حسابداری، حقوق، اقتصاد و انرژی.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه نانتر پاریس

شهریۀ رشته‌های دانشگاه نانتر پاریس حدود ۳۶۰ یورو در سال است. این دانشگاه اسکالرشیپی به دانشجویان اعطا نمی‌کند؛ ولی علاقه‌مندان به دریافت کمک‌هزینۀ تحصیلی از بورسیۀ ایفل می‌توانند استفاده کنند. این بورسیه را کامپوس‌فرانس به آن دسته از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری اعطا می‌کند که از طرف دانشگاه نامزده شده‌ باشند. مدت زمان پرداخت بورسیۀ ایفل برای مقطع کارشناسی ارشد حداکثر دو سال (ماهانه ۱،۲۰۰ یورو) و برای مقطع دکتری حداکثر یک سال (ماهانه ۱،۷۰۰ یورو) است.

هزینۀ زندگی در پاریس

هزینۀ زندگی در پاریس

هزینۀ زندگی در شهر پاریس برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۹۷۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۱،۲۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۸۵۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۲،۸۰۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۷۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۷۲ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۷ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۹ و ۷۵ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۶۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۲ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۲ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۳ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۳ یورو.

منبع: