زمین‌شناسی به‌اندازۀ رشته‌هایی مانند پزشکی و دندان‌پزشکی و گرایش‌های مهندسی پرطرفدار نیست؛ اما این رشته هم مخاطبان خاص خود را دارد و بسیاری از علاقه‌مندان کشور نروژ را برای تحصیل انتخاب می‌کنند. در دانشگاه‌های مختلف نروژ‌، گرایش‌های گوناگون رشتۀ زمین شناسی ارائه می‌شود؛ اما در این مطلب، برآن شدیم دربارۀ زمین‌شناسی در دانشگاه ترومسو صحبت کنیم. پیش از ورود به بخش اصلی مقاله، دربارۀ کارشناسی ارشد این رشته در دانشگاه ترومسو توضیح خواهیم داد؛ زیرا تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی به زبان نروژی است و از‌آنجا‌که دانشجویان ایرانی کمتر فرصت یادگیری این زبان را در ایران ندارند، امکان تحصیل در این مقطع برایشان فراهم نخواهد بود.

ساختار کارشناسی ارشد زمین شناسی

تحصیل زمین شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ترومسو دو سال به‌طول می‌انجامد و ۱۲۰ واحد درسی را شامل می‌شود. به‌منظور دریافت پذیرش در این مقطع، مدرک کارشناسی زمین شناسی (۱۸۰ واحد) یا مدرکی معادل رشته‌ای در حوزۀ زمین شناسی یا زمینه‌های مرتبط باید ارائه داد. گفتنی است معدل مدرک نیز در سطح C‌ یا بیشتر (در سیستم نمره‌دهی نروژی) باید باشد.

همان‌طورکه گفتیم، تعداد واحدهای این رشته در مقطع کارشناسی ارشد ۱۲۰ است که ۶۰ واحد آن به پایان‌نامه و ۶۰ واحد دیگر به دروس اجباری و اختیاری مربوط است. تحقیقات مربوط به زمین‌شناسی در دانشگاه ترومسو اساساً بر بخش شمالی نروژ (اقلیم و زمین شناسی دریاها به‌همراه سفرهای دریایی در نواحی قطبی) تمرکز دارد. همکاری نزدیک دانشگاه ترومسو با صنعت و بخش عمومی و دیگر مؤسسه‌های تحقیقاتی باعث می‌شود دانشجویان اطلاعات لازم را با بهترین کیفیت بیاموزند.

ددلاین درخواست پذیرش

ددلاین دانشجویان بین‌المللی برای دادن درخواست پذیرش در نیمسال پاییز اول دسامبر و برای دانشجویان نروژی و دانشجویان دیگر کشورهای اسکاندیناوی پانزدهم آوریل است.

زبان تدریس

تمامی دروس رشتۀ زمین شناسی در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه ترومسو به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. گفتنی است تمام پرسش‌های امتحانی نیز به انگلیسی است؛ اما دانشجویان هم به زبان انگلیسی و هم به یکی از زبان‌های اسکاندیناوی به آن‌ها می‌توانند پاسخ دهند. افزون‌براین، زبان پایان‌نامه این رشته هم انگلیسی و هم یکی از زبان‌های اسکاندیناوی می‌تواند باشد.

دکتری زمین شناسی

دانشگاه ترومسو امکان تحصیل در مقطع دکتری زمین شناسی را نیز فراهم می‌کند؛ ازاین‌رو، پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد، علاقه‌مندان برای تحصیل در مقطع دکتری نیز می‌توانند اقدام کنند؛ البته به نمر‌ه‌شان در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی بستگی دارد.

منبع: