شهر مسینا در قرن هشتم پیش از میلاد بنا و نام این شهر از شکل داس‌مانندِ آن گرفته شده است. امروزه، مسینا پس از پالرمو و کاتانیا سومین شهر بزرگ جزیرۀ سیسیل محسوب می‌شود و بیش از ۲۳۰هزار نفر جمعیت دارد. اصلی‌ترین رویدادهای اقتصادی در بندرهای این شهر اتفاق می‌افتد؛ چراکه کشتی‌های تجاری و نظامی و تفریحی برای ورود به جزیرۀ سیسیل در این شهر پهلو می‌گیرند. علاوه‌براین، مسینا میزبان دانشجویان دانشگاه مسیناست؛ دانشگاهی که سال ۱۵۴۸ تأسیس شد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، اطلاعات بیشتری دربارۀ وضعیت آب‌وهوا و زندگی در شهر مسینا و دانشگاه مسینا بیان خواهیم کرد.

آب‌وهوای شهر مسینا

شهر مسینا تابستان‌هایی کوتاه و شرجی و زمستان‌هایی طولانی و بادخیز دارد. میانگین دمای هوای این شهر در طول سال بین ۱۰ تا ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد است و به‌ندرت به کمتر از ۶ یا بیشتر از ۳۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بیشینه و کمینۀ دمای هوا در جولای به‌ترتیب به ۳۱ و ۲۵ درجۀ سانتی‌گراد و بیشینه و کمینۀ دمای هوا در فوریه به‌ترتیب به ۱۴ و ۱۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. ناگفته نماند حدود هفت ماه از سال بارندگی است و نزدیک به دَه ماه در سال احتمال بارش باران وجود دارد. افزون‌براین، حدود شش ماه از سال در این شهر باد با سرعت ۲۰ کیلومتر‌بر‌ساعت می‌وزد.

دانشگاه مسینا

همان‌طورکه گفتیم، دانشگاه مسینا سال ۱۵۴۸ آغاز به کار کرد و درحال‌حاضر، حدود ۲۳‌هزار نفر دانشجو در هشتاد دورۀ کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری مشغول تحصیل هستند. این دانشگاه دوازده دپارتمان دارد: دپارتمان تمدن‌های باستانی و نوین، دپارتمان اقتصاد، دپارتمان حقوق، دپارتمان مهندسی، دپارتمان پزشکی، دپارتمان پاتولوژی کودکان و بزرگ‌سالان، دپارتمان زیست‌پزشکی و دندان‌پزشکی و عکس‌برداری، دپارتمان شیمی، زیست‌شناسی، داروسازی و محیط‌زیست، دپارتمان علوم شناختی و آموزش، دپارتمان علوم ریاضی، کامپیوتر، فیزیک و زمین، دپارتمان علوم سیاسی و دپارتمان علوم دام‌پزشکی.

برخی از رشته‌های ارائه‌شده در مقطع کارشناسی دانشگاه مسینا عبارت‌اند از: کارشناسی زیست‌فناوری، کارشناسی شیمی، کارشناسی داروسازی، کارشناسی مدیریت، کارشناسی اقتصاد و امورمالی، کارشناسی فلسفه، کارشناسی فیزیک، کارشناسی فیزیوتراپی، کارشناسی حقوق، کارشناسی پرستاری، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی مهندسی عمران،‌ کارشناسی مهندسی الکترونیک، کارشناسی مهندسی صنایع، کارشناسی گفتاردرمانی، کارشناسی ریاضی، کارشناسی دام‌پزشکی، کارشناسی علوم زیست‌شناسی، کارشناسی مددکاری، کارشناسی علوم آموزش،‌ کارشناسی علوم محیط‌زیست، کارشناسی علوم روان‌شناسی، کارشناسی علوم ورزشی و سلامت، کارشناسی علوم سیاسی، کارشناسی تصویربرداری و رادیوتراپی، کارشناسی گردشگری و کارشناسی هنرهای نمایشی. شهریۀ این دانشگاه برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد حدود ۷۵۰ یورو در سال تخمین زده می‌شود.

هزینه زندگی در شهر مسینا

هزینه زندگی در شهر مسینا

برای اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر مسینا ۴۰۰ یورو و اجارۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۳۳۰ یورو در ماه باید پرداخت کرد. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۷۲۵ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۰۰ یورو برآورد می‌شود. گفتنی است بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط به ۱۲۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه به ۳۹ یورو در ماه می‌رسد. افزون‌براین، هزینۀ بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۴ و ۳۰ یوروست.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی را ذکر می‌کنیم: یک لیتر شیر ۰.۷۵ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۲.۱ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۶.۵ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۷ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۱.۸ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱ یورو.

منبع: