شهر خائن اسپانیا (Jaén) یکی از شهرهای منطقۀ خودمختار آندلس و مرکز استان خائن اسپانیاست. این شهر مرکز اداری و صنعتی استان خائن و بزرگ‌ترین تولیدکنندۀ روغن زیتون مرغوب در اسپانیا و تمام دنیا به‌حساب می‌آید. شهر زیبای خائن هر سال گردشگران زیادی را جذب می‌کند و دانشگاه خائن، یکی از دانشگاه‌های دولتی اسپانیا، نیز در این شهر قرار دارد. در این مطلب، برای علاقه‌مندان به تحصیل در اسپانیا، اطلاعات بیشتری دربارۀ شهر خائن بیان خواهیم کرد.

مساحت و جمعیت شهر خائن

مساحت شهر خائن اسپانیا تقریباً ۴۲۴.۳۰ کیلومترمربع است و براساس سرشماری سال ۲۰۱۸، درحدود ۱۱۳،۴۵۷ نفر جمعیت دارد. گفتنی است تراکم جمعیت در این شهر کوچک حدود ۲۷۰ نفر در هر کیلومترمربع است.

وضعیت آب‌وهوایی شهر خائن اسپانیا

وضعیت آب‌وهوایی شهر خائن اسپانیا

آب‌وهوای شهر خائن اسپانیا در تابستان‌ها کوتاه، گرم، خشک و نسبتاً صاف و در زمستان‌ها سرد و نیمه‌ابری است. در طول سال، میانگین دمای هوا در این شهر از ۱ تا ۳۶ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و به‌ندرت به کمتر از منفی ۴ یا بیشتر از ۴۰ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. بهترین زمان برای سفر به خائن و انجام فعالیت‌های مخصوص هوای گرم از اواسط ژوئن تا اوایل سپتامبر است. فصل گرم شهر خائن ۲.۹ ماه، یعنی از ۱۵ژوئن تا ۱۰سپتامبر، طول می‌کشد و میانگین دما در این دوره بیش از ۳۱ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال نیز ۳.۷ ماه، یعنی از ۱۴نوامبر تا ۵مارس است و میانگین دما در این بازۀ زمانی به کمتر از ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد.

کیفیت زندگی در شهر خائن

به‌طورکلی، می‌توان گفت کیفیت زندگی در شهر خائن اسپانیا در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. با حضور در شهر خائن، از زندگی در شهری کوچک و آرام و زیبا می‌توانید لذت ببرید و به‌راحتی از مکان‌های دیدنی منطقۀ زیبای آندلس و جاذبه‌های گردشگری دیگر در تمام اسپانیا دیدن کنید. علاوه‌براین، هزینۀ زندگی در خائن از شهرهای بزرگ اسپانیا، مانند بارسلونا و مادرید، بسیار کمتر است.

دانشگاه‌های شهر خائن اسپانیا

دانشگاه‌های شهر خائن اسپانیا

دانشگاه خائن دانشگاه اصلی شهر خائن محسوب می‌شود و پردیس اصلی‌اش در شهر خائن و منطقۀ خودمختار آندلس در اسپانیا قرار دارد. این دانشگاه سال ۱۹۹۳ تأسیس شد و یکی از دانشگاه‌های نسبتاً جدید اسپانیا به‌شمار می‌رود.

دانشگاه خائن

دانشگاه خائن (University of Jaén – UJA – UJAEN) یکی از دانشگاهی دولتی اسپانیاست که در شهر کوچک خائن قرار دارد. این دانشگاه هفت دانشکده و مدرسه و چندین مرکز آموزشی و پژوهشی دیگر دارد و ۱۶،۹۹۰ نفر دانشجو در رشته‌های تحصیلی مختلف در آن به تحصیل مشغول‌اند. دانشکده‌ها و مدرسه‌های دانشگاه خائن عبارت‌اند از: دانشکدۀ علوم بهداشتی، دانشکدۀ علوم تجربی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و حقوقی، دانشکدۀ علوم انسانی و آموزشی، دانشکدۀ کار اجتماعی، مدرسۀ عالی پلی‌تکنیک خائن و مدرسۀ عالی پلی‌تکنیک لینارس.

هزینه زندگی در شهر خائن اسپانیا

هزینه زندگی در شهر خائن اسپانیا

مسلماً هزینه‌های زندگی افراد با سبک‌های زندگی‌ گوناگون متفاوت است. به‌طورکلی، هزینه زندگی در شهر خائن از هزینۀ زندگی در شهرهای بزرگ‌تر اسپانیا مانند بارسلونا و مادرید بسیار کمتر تخمین زده می‌شود. درادامه، جزئیات میانگین هزینه‌های اصلی زندگی در شهر خائن در سال ۲۰۲۱ را شرح داده‌ایم. این اطلاعات از جدیدترین داده‌های وبگاه Numbeo در آوریل۲۰۲۱ استخراج شده‌ است.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینه‌های مربوط به رستوران و موادغذایی از هزینه‌های بسیار مهم برای زندگی است. در شهر خائن، هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۸ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۳۰ یورو برای سه کورس غذای دو نفر است. علاوه‌براین، قیمت خرید موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید‌، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۰.۸۸، ۰.۸۰، ۰.۸۷، ۱.۶۰، ۱۲.۵۰، ۳.۶۰ و ۱۰ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال به‌ترتیب ۱.۵۷ و ۲.۱۷ و ۱.۵۳ یورو و هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز نیز به‌ترتیب ۱.۲۷ و ۱.۲۳ و ۰.۹۷ یورو قیمت دارند.

هزینۀ حمل‌و‌‌نقل

هزینۀ حمل‌و‌نقل نیز یکی دیگر از هزینه‌های مهم به‌حساب می‌آید. بهای بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌و‌نقل داخلی در شهر خائن به‌ترتیب حدود ۱ و ۲۵ یوروست‌. افزون‌براین، مبلغ ورودی تاکسی ۳.۵۰ یورو و کرایه حدود ۰.۶۸ یورو به‌ازای هر کیلومتر برآورد می‌شود. ناگفته نماند برای خرید هر لیتر بنزین در خائن حدود ۱.۲۴ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن مهم‌ترین هزینۀ مربوط به زندگی به‌شمار می‌آید که باتوجه‌به محل زندگی و متراژ خانه، متغیر است. هزینۀ اجارۀ مسکن در شهر خائن در‌مقایسه‌با شهرهای بزرگ اسپانیا بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۳۴۰ یورو و اجاره‌بهای آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۲۱۳ یورو در ماه است. همچنین، اجاره‌بهای ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۶۱۶.۶۷ یورو و اجاره‌بهای ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۵۰۶.۶۷ یورو برآورد می‌شود.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز بسته به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. در شهر خائن اسپانیا، بهای قبوض آب، برق، سیستم گرمایشی و سرمایشی و حمل زباله برای آپارتمان ۸۵متری حدود ۹۳.۱۰ یورو و هزینۀ اینترنت ADSL یا کابلی با حداقل سرعت شصت مگابیت‌بر‌ثانیۀ نامحدود ۴۵ یورو در ماه است.



منابع: