نروژ یکی از کشورهای پیشرفته و باامکانات اروپایی است که متأسفانه علاقه‌مندان به تحصیل در اروپا کمتر به آن توجه می‌کنند و آن را در اولویت انتخابشان قرار می‌دهند. کشورهای اروپایی متعددی مانند نروژ، اسپانیا، آلمان، فرانسه و ایتالیا جزو مقاصد بسیار مناسب برای مهاجرت هستند که در انتخاب آن‌ها به معیارهای مهمی ازجمله هزینه‌های زندگی باید توجه کرد. در مقالۀ حاضر، قصد داریم با مقایسه هزینه زندگی در اسپانیا و نروژ کمک کنیم بیشتر با این دو کشور آشنا شوید و باتوجه‌به شرایطتان، بهترین گزینه را انتخاب کنید. شایان ذکر است به‌‌منظور سهولت مقایسه، همۀ هزینه‌ها به یورو ذکر شده‌اند.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

در مقایسه هزینه زندگی در اسپانیا و نروژ ۲۰۲۱، هزینه‌های مربوط به موادغذایی و رستوران‌ اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چراکه نیمی از هزینه‌های ماهانۀ فرد صرف آن می‌شود. در‌ادامه، جزئیات این هزینه‌ها را به‌تفکیک کشورها بیان خواهیم کرد.

  • اسپانیا: هزینۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۰.۹۵ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۴۰ یورو برای دو نفر است. همچنین، قیمت موادغذایی پر‌مصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید‌، یک کیلوگرم برنج سفید، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۰.۷۹، ۰.۹۹، ۱، ۱.۸۶، ۹.۵۰، ۵.۹۷ و ۱۰.۳۷ یوروست.
  • نروژ: هزینۀ تهیۀ غذا در رستورانی ارزان‌قیمت ۱۷.۸۲ یورو و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۷۹.۱۹ یورو برای دو نفر است. افزون‌براین، موادغذایی پر‌مصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید‌، یک کیلوگرم برنج سفید، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱.۸۶، ۲.۸۱، ۲.۷۰، ۳.۷۵، ۱۰.۶۵، ۱۲.۵۹ و ۲۶.۵۲ یورو قیمت دارد.
  • نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، هزینه‌های موادغذایی و رستوران در اسپانیا کمتر از نروژ است.

هزینۀ حمل‌ونقل

هزینۀ حمل‌ونقل یکی دیگر از هزینه‌های مهم در مقایسه هزینه زندگی در اسپانیا و نروژ ۲۰۲۱ به‌حساب می‌آید که درادامه، به جزئیات آن در هریک از این دو کشور اشاره خواهیم کرد.

  • اسپانیا: قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی به‌ترتیب ۱.۴۰ و ۴۰ یورو برآورد می‌شود. افرادی که با تاکسی رفت‌وآمد می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی ۱.۰۸ یورو به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۳.۵۰ یوروست. همچنین، برای خرید هر لیتر بنزین در اسپانیا ۱.۲۷ یورو باید پرداخت کرد.
  • نروژ: قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی به‌ترتیب ۳.۷۶ و ۷۶.۲۲ یوروست. افرادی که از تاکسی برای آمد‌وشد استفاده می‌کنند، بد نیست بدانند کرایۀ تاکسی ۱.۴۲ یورو به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۹.۹۰ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند قیمت هر لیتر بنزین در نروژ ۱.۵۸ یوروست.
  • نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، هزینۀ حمل‌ونقل در اسپانیا کمتر از نروژ است.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینۀ زندگی در هر کشور و شهر دانست. این هزینه در نروژ بیشتر از اسپانیاست؛ زیرا کیفیت خانه‌ها و زندگی در نروژ بیشتر است. در‌ادامه، هزینۀ مسکن در اسپانیا و نروژ را مقایسه خواهیم کرد.

  • اسپانیا: اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۴۵.۳۳ یورو و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۴۹۶.۰۸ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۰۲۷.۸۶ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۷۵۷.۸۰ یوروست.
  • نروژ: اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۹۹۷.۹۹ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۷۸۴.۱۴ یورو برآورد می‌شود. افزون‌براین، اجاره‌بهای آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۶۲۰.۴۶ یورو و اجاره‌بهای همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۱،۲۶۹.۲۵ یورو در ماه است.
  • نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، هزینۀ اجاره و خرید آپارتمان در اسپانیا کمتر از نروژ است.

هزینۀ قبوض و اینترنت

از دیگر معیارهای مهم در مقایسه هزینه زندگی در نروژ و اسپانیا ۲۰۲۱، هزینۀ قبوض و اینترنت است. جزئیات هزینه‌های یادشده به‌تفکیک کشورها ازاین‌قرار است:

  • اسپانیا: هزینۀ قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری ۱۱۵.۸۸ یورو و هزینۀ اینترنت شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود ۳۹.۵۷ یورو در ماه تخمین زده می‌شود.
  • نروژ: هزینۀ قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی و سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری ۱۶۲.۱۴ یورو و هزینۀ اینترنت شصت مگابیت‌برثانیۀ نامحدود ۴۹.۰۴ یورو در ماه است.
  • نتیجه‌گیری: درمجموع، هزینۀ قبوض و اینترنت در اسپانیا کمتر از نروژ ارزیابی می‌شود.

سایر هزینه‌ها

علاوه‌بر هزینه‌های زندگی یادشده، هزینه‌های دیگری نیز وجود دارد که اشاره به آن‌ها خالی از لطف نیست؛ ازجمله هزینۀ لباس و هزینۀ ورزش و تفریح. درادامۀ مقاله، این هزینه‌ها را در دو کشور اسپانیا و نروژ مقایسه خواهیم کرد.

هزینۀ لباس

  • اسپانیا: برای خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه)، یک دست لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...)، یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه از فروشگاه زنجیره‌ای به‌ترتیب ۷۰.۷۶، ۲۸.۷۲، ۶۸.۸۶ و ۸۵.۰۱ یورو باید پرداخت کرد.
  • نروژ: قیمت خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) و یک دست لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...) از فروشگاه زنجیره‌ای به‌ترتیب ۸۶.۹۶ و ۳۹.۱۸ یورو برآورد می‌شود. همچنین، قیمت متوسط یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه به ۹۷.۰۷ و ۱۲۸.۶۰ یورو می‌رسد.
  • نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، می‌توان گفت هزینۀ لباس در اسپانیا کمتر از نروژ است.

هزینۀ ورزش و تفریح

  • اسپانیا: شهریۀ باشگاه ورزشی برای هر فرد بزرگ‌سال ۳۷.۱۸ یورو در ماه و هزینۀ اجارۀ زمین تنیس در آخر هفته ۱۱.۹۲ یورو به‌ازای هر ساعت است. علاوه‌براین، هزینۀ تفریحاتی مانند رفتن به سینما ۸ یورو برای هر بلیت است.
  • نروژ: شهریۀ باشگاه ورزشی برای هر فرد بزرگ‌سال ۴۰.۸۲ یورو در ماه و هزینۀ اجارۀ زمین تنیس در آخر هفته ۲۸.۸۵ یورو به‌ازای هر ساعت است. گفتنی است هزینۀ تفریحاتی همچون رفتن به سینما در نروژ ۱۲.۸۷ یورو به‌ازای هر بلیت است.
  • نتیجه‌گیری: درمجموع، باید اشاره کرد هزینۀ ورزش و تفریح در اسپانیا کمتر از نروژ است.

برای جمع‌بندی مقایسه هزینه زندگی در اسپانیا و نروژ ۲۰۲۱ به نکته‌های زیر دقت کنید:

  • هزینۀ زندگی هر فرد در نروژ: ۸۴.۳۷درصد بیشتر از اسپانیا (بدون احتساب اجاره‌بها)
  • اجاره‌بها در نروژ: ۵۹.۶۱درصد بیشتر از اسپانیا
  • قیمت رستوران در نروژ: ۹۰.۰۱درصد بیشتر از اسپانیا
  • قیمت خواروبار در نروژ: ۱۱۲.۴۹درصد بیشتر از اسپانیا
  • قدرت خرید مردم در نروژ: ۲۵.۳۹درصد بیشتر از اسپانیا

اگر به تحصیل در نروژ یا تحصیل در اسپانیا علاقمندید با سیم آخر همراه باشید.

منبع: