آمارهای منتشر‌شده در مارس۲۰۲۱ کاهش نرخ بیکاری در کانادا را نشان می‌دهد. مارس امسال، این کشور با وجود شیوع موج سوم کرونا، ۳۰۳،۰۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کرده و سبب شده است نرخ بیکاری در این ماه کاهش یابد و به ۷.۵درصد برسد. پیش‌تر و در فوریه، ۲۵۹،۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده و نرخ بیکاری ۸.۲درصد بود.

این آمار نشان می‌دهد حتی در مناطقی که به‌علت کرونا از‌نظر اقتصادی بیشتر آسیب دیده‌اند، کانادا در زمینه‌های خُرده‌فروشی، خدمات غذایی، بهداشت، ساخت‌وساز، آموزش و اسکان اشتغال‌زایی کرده است. بااین‌حال و با افزایش اشتغال در مارس‌۲۰۲۱، نرخ بیکاری همچنان درمقایسه‌با سال ۲۰۲۰ تقریباً ۱.۵درصد بیشتر از درصد بیکاری قبل از شیوع ویروس کروناست.

ناگفته نماند با ایجاد ۳۰۳،۰۰۰ فرصت شغلی جدید شامل کارهای تمام‌وقت و نیمه‌وقت و خوداشتغالی و کاهش نرخ بیکاری در کانادا، همچنان ۳۷۱،۰۰۰ نفر بیکار بیشتر از سال ۲۰۲۰ در کانادا زندگی می‌کنند. شایان ذکر است با شروع موج سوم کرونا در کانادا و اِعمال احتمالی محدودیت‌های مجدد، امکان افزایش نرخ بیکاری در آوریل وجود دارد.

بیشترین اشتغال در گروه جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال ثبت شده که کانادا توانسته است ۱۱۵،۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد کند. همچنین، در گروه سنی ۲۵ تا ۵۴ سال در فوریه و مارس به‌ترتیب ۱۳۴،۰۰۰ و ۸۷،۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است. افزون‌براین در گروه سنی ۵۵ سال و مسن‌تر، کانادا در‌حدود ۱۰۱،۰۰۰ فرصت شغلی خلق کرده است.

نکتۀ جالب این است که در ماه مارس، کانادا در نُه استان از دَه استان اشتغال‌زایی کرده است و استان ساسکاچوان، تنها استانی بوده که در آن فرصت شغلی ایجاد نشده است. استان انتاریو با حدود ۱۸۲،۳۰۰ فرصت شغلی و نرخ بیکاری ۷.۵درصد، بیشترین آمار اشتغال را به نام خود ثبت کرده است. استان برتر بعدی در کاهش نرخ بیکاری در کانادا استان آلبرتا محسوب می‌شود که در آن ۳۷،۱۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده و نرخ بیکاری‌اش ۹.۱درصد است. پس از این دو استان، استان‌های‌ بریتیش کلمبیا و کبک قرار دارند که در آن‌ها به‌ترتیب ۳۵،۰۰۰ و ۲۵،۹۰۰ فرصت شغلی خلق شده و نرخ بیکاری‌شان نیز به‌ترتیب برابر با ۶.۹ و ۴.۶درصد است. ناگفته نماند اگرچه نرخ بیکاری در نیوفاندلند و کابرادور ۱۲.۴درصد اعلام شده، در مارس۲۰۲۱ این استان توانسته است ۱۳،۴۰۰ فرصت شغلی جدید ایجاد کند.

جالب است بدانید صنایعی که براثر محدودیت‌های ناشی از کرونا بیشترین آسیب را دیده‌اند، مارس امسال ۴.۵درصد رشد بیشتری تجربه کرده‌اند و حدود ۹۵،۰۰۰ فرصت شغلی در حوزۀ خرده‌فروشی ایجاد شده است. همچنین در حوزۀ اطلاعات و فرهنگ و سرگرمی، اولین‌بار از سپتامبر۲۰۲۰ تاکنون نرخ اشتغال افزایش یافته و در‌حدود ۶۲،۰۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است. در زمینۀ تولید، ۴۳،۰۰۰ فرصت شغلی در بازۀ زمانی مذکور به‌وجود آمده که در حوزۀ خود بیشترین میزان بوده است. ناگفته نماند در مارس۲۰۲۱، در حوزۀ ساخت‌و‌ساز نیز ۲۶،۰۰۰ فرصت شغلی خلق شده است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به کانادا و تحصیل در کانادا علاقه دارید با ما همراه باشید.

منابع: