رشته میکروبیوژی یکی دیگر از رشته‌های پرطرفدار در میان دانشجویان سراسر دنیاست که دانشگاه‌های بسیاری نیز آن را در برنامه‌های آموزشی‌شان گنجانده‌اند. دانشجویان با تحصیل در رشته میکروبیولوژی اطلاعات فراوانی درباره جانوران کوچک و میکروسکوپی و تأثیر آن‌ها بر بیماری‌هایی به‌دست می‌آورند که همین جانوران عاملشان هستند. رشته میکروبیولوژی بر بررسی شکل، ساختار، ژنتیک و فرایند متابولیسم در ارگان‌های میکروسکوپی و کوچک‌تر متمرکز است. ناگفته نماند رشته مذکور، رشته‌ای نوپاست و برنامه‌هایی عملی برای زمینه‌های مختلف فعالیت‌های انسانی مانند پزشکی،‌ کشاورزی، تغذیه و‌ بیوفناوری ارائه می‌دهد. شاخه‌های اصلی میکروبیولوژی، باکتری‌شناسی و ویروس‌شناسی و برخی از زیرشاخه‌های آن ‌ایمنی‌شناسی، بیوفناوری، میکروبیولوژی صنعتی، میکروبیولوژی بهداشتی عمومی، میکروبیولوژی زیستی و مهندسی ژنتیک است.

دانشجویان با انتخاب رشته میکروبیولوژی فرصت کسب دانش گسترده در زمینه‌هایی مانند ژنتیک میکروبیولوژی و ویروس‌شناسی عمومی و اکولوژی (بوم‌شناسی میکروبی) را پیدا خواهند کرد. همچنین، صرف‌نظر از آموختن روش‌های علمی، مهارتشان را در به‌کار‌بردن و تحلیل آمار بهبود می‌بخشند و اطلاعات موجود را می‌توانند نقد کنند. فرصت‌های شغلی پیشِ روی فارغ‌التحصیلان رشته میکروبیولوژی بسیار زیاد است. برخی از این مشاغل عبارت‌اند از: میکروب‌شناس، محقق، تکنسین آزمایشگاه، مشاور علمی و... .

نروژ یکی از کشورهای متعددی است که رشته میکروبیولوژی را در دانشگاه‌هایش آموزش می‌دهد و به‌دلیل بهره‌مندی از کیفیت آموزشی عالی و رایگان‌بودن تحصیل، یکی از مقاصد مهم دانشجویان بین‌المللی به‌حساب می‌آید. در این مطلب، اطلاعات بیشتری درباره رشته میکروبیولوژی در نروژ و نیز دو رشته مرتبط با آن، یعنی «زیست‌شناسی» و «زیست‌شناسی تکوینی و فیزیولوژی و تغذیه»، بیان خواهیم کرد.

میکروبیولوژی

دانشگاه برگن رشته میکروبیولوژی را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌کند. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و دو سال به‌طول می‌انجامد و تمامی دروس به زبان انگلیسی تدریس می‌شود. تحصیل رشته میکروبیولوژی همانند بسیاری از رشته‌های تحصیلی در نروژ رایگان است و زمان شروع اپلای برای آن، نوامبر‌۲۰۲۱ و زمان آغاز کلاس‌ها، آگوست‌۲۰۲۲ اعلام شده. در این مقطع، به دانشجویان اکولوژی میکروبی، تجزیه‌وتحلیل داده‌های زیستی و طراحی تحقیقاتی، میکروبیولوژی تجربی، بیو‌فناوری و پزشکی و دام‌پزشکی آموزش داده می‌شود. ازآنجاکه دانشگاه برگن این رشته را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهد، برای گرفتن پذیرش ارائه مدرک معتبر زبان انگلیسی الزامی است. مدرک‌های زبان انگلیسی تأییدشده دانشگاه یادشده برای رشته میکروبیولوژی عبارت‌اند از: آزمون تافل و آزمون آیلتس و آزمون  PTE آکادمیک. نمره موردنیاز برای این آزمون‌ها به‌ترتیب ۹۰ و ۶.۵ و ۶۲ است. افزون‌براین برای پذیرش در این رشته، مدرک کارشناسی زیست‌شناسی یا رشته‌ای مرتبط با آن باید ارائه داد.

زیست‌شناسی

زیست‌شناسی یکی از رشته‌های مرتبط با میکروبیولوژی محسوب می‌شود که دانشگاه برگن آن را در مقطع کارشناسی ارشد ارائه می‌دهد. تحصیل این رشته تمام‌وقت است و دو سال طول می‌کشد و تحصیل در آن رایگان است. دانشجویان برای فارغ‌التحصیلی ۱۲۰ واحد درسی را باید پشت‌سر بگذرانند. زبان تدریس رشته زیست‌شناسی انگلیسی است و همانند رشته میکروبیولوژی، نمره موردنیاز آزمون آیلتس و تافل و PTE‌ آکادمیک به‌ترتیب ۶.۵ و ۹۰ و ۶۲ تعیین شده. شایان ذکر است متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته زیست‌شناسی در دانشگاه برگن، مدرک کارشناسی در زمینه زیست‌شناسی یا آبزی‌پروری پایدار یا محیط‌زیست پایدار باید ارائه کنند.

زیست‌شناسی تکوینی و فیزیولوژی و تغذیه

یکی دیگر از رشته‌های مرتبط با میکروبیولوژی، زیست‌شناسی تکوینی و فیزیولوژی و تغذیه است. تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه برگن تمام‌وقت است و دو‌سال به‌طول می‌انجامد. زبان تدریس تمامی دروس رشته زیست‌شناسی و فیزیولوژی و تغذیه انگلیسی و نمره‌ موردنیاز آزمون‌های آیلتس و تافل و PTE آکادمیک و نیز مدارک لازم برای ثبت‌نام و تحصیل در آن همچون دو رشته پیشین است. ناگفته نماند زمان شروع اپلای برای این رشته، دسامبر‌۲۰۲۱ و زمان شروع کلاس‌ها، آگوست‌۲۰۲۲ عنوان شده است.

اگر به مهاجرت تحصیلی به نروژ و یا زندگی در این کشور علاقمندید با سیم آخر همراه باشید

منبع: