دانشگاه اینسوبریا (Università degli Studi dell’Insubria) یکی از دانشگاه‌های نام‌آشنای ایتالیاست که سال ۱۹۹۸ در دو شهر کومو و وارزه تأسیس شد. نام این دانشگاه برگرفته از موقعیت جغرافیایی آن، یعنی منطقۀ تاریخی اینسوبریاست. پیش از راه‌اندازی این دانشگاه، دانشکده‌های آن در شهر وارزه به‌عنوان یکی از مراکز دانشگاهی وابسته به دانشگاه‌های پاویا و میلان و دانشکده‌های شهر کومو به‌عنوان مرکز وابسته به دانشگاه پلی‌تکنیک میلان شروع به کار کرده بودند. هم‌اکنون، این دانشگاه ۲۳ دورۀ کارشناسی و ۱۲ دورۀ کارشناسی ارشد و ۸ دورۀ دکتری ارائه می‌دهد و بیش از یازده‌هزار نفر دانشجو در آن مشغول تحصیل هستند. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا،‌این دانشگاه را بیشتر معرفی می‌کنیم.

رشته‌های دانشگاه اینسوبریا

دانشگاه اینسوبریا در پنج زمینه فعالیت می‌کند: زمینۀ اقتصاد و حقوق، زمینۀ علوم انسانی و اجتماعی، زمینۀ سلامت، زمینۀ علوم و فناوری و زمینۀ ورزش. ازجمله رشته‌های ارائه‌شده در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اینسوبریا می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کارشناسی اقتصاد و مدیریت، کارشناسی علوم ارتباطات، کارشناسی تاریخ، کارشناسی مدیریت گردشگری، کارشناسی علوم کامپیوتر، کارشناسی علوم محیط‌زیست، کارشناسی ریاضی، کارشناسی فیزیک، کارشناسی ارشد کارآفرینی بین‌المللی، کارشناسی ارشد علوم ارتباطات، کارشناسی ارشد علوم زیست‌پزشکی، کارشناسی ارشد شیمی،‌کارشناسی ارشد علوم کامپیوتر، کارشناسی ارشد علوم محیط‌زیست، کارشناسی ارشد ریاضی، کارشناسی ارشد زیست‌فناوری مولکولی و کارشناسی ارشد فیزیک. برخی از رشته‌های کارشناسی ارشد این دانشگاه مانند کارآفرینی بین‌المللی، علوم زیست‌پزشکی، علوم کامپیوتر و ریاضی و فیزیک به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.

شهریه و اسکالرشیپ‌های دانشگاه اینسوبریا

شهریۀ دانشگاه اینسوبریا به رشتۀ تحصیلی دانشجویان بستگی دارد؛ ولی درمجموع می‌توان گفت بیشترین شهریۀ درنظرگرفته‌شده برای یک سال تحصیلی ۳،۸۰۰ یوروست. این دانشگاه اسکالرشیپ‌های متنوعی به دانشجویان بین‌المللی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می‌کند که با مراجعه به وبگاه دانشگاه، از مهلت ثبت‌نام آن‌ها می‌توانید مطلع شوید. علاوه‌بر اسکالرشیپ‌های دانشگاه، دانشجویان بین‌المللی از بورسیه‌های دولت ایتالیا نیز می‌توانند بهره‌مند شوند. یکی از بورسیه‌های مشهور بورسیۀ استانی (بورسیۀ جهان سوم) است که براساس وضعیت اقتصادی به دانشجویان واجدشرایط تعلق می‌گیرد. این بورسیه شهریۀ دانشگاه، خوابگاه، یک وعده غذا در روز و حداکثر سه‌هزار یورو کمک‌هزینۀ نقدی در سال را پوشش می‌دهد. ناگفته نماند بسته به هزینۀ زندگی ماهانه، بین دو تا سه‌هزار یورو را برای هزینه‌های ماه‌های اولیه تا دریافت بورسیه باید در نظر بگیرید.

شهریه و اسکالرشیپ های دانشگاه اینسوبریا

هزینۀ زندگی در شهر کومو

هزینۀ زندگی در شهر کومو برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۹۲۰ یورو در ماه است. اجارۀ ماهانۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۷۳۰ یورو و اجارۀ ماهانۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۴۶۰ یوروست. همچنین، اجارۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱،۴۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۱،۱۰۰ یورو در ماه برآورد می‌شود. ناگفته نماند بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۷۱ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۲ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۶۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت در شهر کومو تقریباً ۱۵ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۷۰ یورو تخمین زده می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۳ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۴ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۹ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۲۱ یورو، یک کیلوگرم موز ۲.۲ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۶ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۲.۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۷ یورو.

منبع: