پژوهشگران کانادایی در حال طراحی و ساخت ابزاری جدید برای انتخاب محل زندگی در کانادا هستند. این ابزار به افراد کمک می‌کند شهر مناسب زندگی‌شان را در کانادا بیابند. بسیاری از مهاجران زندگی در شهرهای بزرگ کانادا را انتخاب می‌کنند. درواقع به‌گفتۀ وبگاه Statistics Canada، بیش از نیمی از مهاجران قدیمی و جدید کانادا در شهرهای تورنتو و مونترال و ونکوور زندگی می‌کنند؛ اما ممکن است گزینه‌های بهتری برای زندگی مهاجران در دیگر شهرهای کانادا وجود داشته باشد. برای مثال، شاید زندگی در تورنتو برای کارگردان یا فردی متخصص در زمینۀ تکنولوژی ایدئال به‌نظر برسد؛ اما برای مهندسان نفت زندگی در شهرهای دیگر کانادا مناسب باشد.

از سال ۲۰۱۸، وزارت مهاجرت ، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) همراه با لابراتوار سیاست مهاجرت (IPL) دانشگاه استنفورد روی پروژه‌ای تحقیقاتی برای تسهیل کار GeoMatch، ابزار جدید انتخاب محل زندگی در کانادا، کار می‌کنند. هدف این پروژه ساخت الگوریتمی است که به مهاجران کانادا در انتخاب شهر محل سکونتشان کمک کند. این ابزار از داده‌های پیشین استفاده می‌کند تا به مهاجران جدید مکانی را معرفی کند که در آن به بیشترین میزان پیشرفت و رفاه می‌رسند.

ایزابل دوبوا، سخن‌گوی وزارت مهاجرت کانادا، گفته است: «مطالعات نشان می‌دهد احتمالِ یافتن شغلی با درآمد مناسب پس از رسیدن به کانادا برای مهاجرانی بیشتر است که از پیشنهاد GeoMatch برای انتخاب محل زندگی کمک گرفته‌اند. درحال‌حاضر، مهاجرانِ تازه‌وارد به کانادا به زندگی در شهرهای بزرگ و معروف کانادا علاقه‌مندند؛ اما این ابزار با معرفی امکانات شهرهای دیگر کانادا، به‌جز کلان‌شهرهایی مانند تورنتو و ونکوور، نظر آنان را می‌تواند تغییر دهد.»

به‌گفتۀ وبگاه GeoMatch، این ابزار برای پیش‌بینی‌هایش متکی‌بر امکانات یادگیری ماشین است. افزون‌براین، معیارهایی مانند سابقۀ کار و تحصیلات و ویژگی‌های شخصیتی مهاجران پیشین را به‌کار می‌گیرد تا الگوهایی را پیدا کند که نشان می‌دهند این معیارها چگونه به موفقیت اقتصادی افراد در مکان‌های مختلف مرتبط می‌شوند. سپس، احتمال موفقیت مهاجران جدید در مکان‌های مختلف سراسر کانادا را پیش‌بینی می‌کند.

در نتیجۀ گزارش آزمایشگاه IPL آمده است‌: «براساس پژوهش‌ها، مکانی که مهاجران اولین‌بار به آن وارد می‌شوند، در شکل‌گیری موفقیت اقتصادی‌شان نقش مهمی ایفا می‌کند. بااین‌حال، مهاجران در‌حال‌حاضر به اطلاعات شخصی‌شده برای کمک به انتخاب مقصد نهایی‌شان دسترسی ندارند… متوجه شده‌ایم محل انتخاب‌شدۀ اولیۀ بسیاری از مهاجران درمقایسه‌با محل مناسب برای زندگی‌شان ازنظر میزان درآمد دور از حد مطلوب است.»

این گزارش نشان می‌دهد بسیاری از مهاجران شهر تورنتو را برای زندگی انتخاب می‌کنند؛ چراکه تنها شهر کانادایی است که می‌شناسند؛ اما ممکن است باتوجه‌به مهارت‌هایشان زندگی در تورنتو برایشان مناسب نباشد. برای مثال، در رده‌بندی بیشترین درآمد ممکن در اولین سال پس از ورود مهاجران، تورنتو از میان ۵۲ منطقه در کانادا رتبۀ ۲۰ را ازآنِ خود کرده است. این یعنی برای بسیاری از مهاجران، ۱۹ منطقۀ مناسب‌تر برای کسب درآمد بیشتر وجود داشته است.

مهاجران درصورت تمایل‌نداشتن از این ابزار جدید برای انتخاب محل زندگی می‌توانند استفاده نکنند؛ اما GeoMatch نه‌تنها از داده‌های پیشین مهاجران را برای پیش‌بینی‌هایش بهره می‌برد؛ بلکه اولویت‌های مهاجران پیشین برای انتخاب محل زندگی را نیز در نظر می‌گیرد.



منبع: