از زمان اِعمال آخرین محدودیت‌های سفر به‌‌علت شیوع کرونا، مدارس زبان در کانادا با مشکل مواجه شده‌اند؛ مدارسی که هر ساله پذیرای تعداد زیادی متقاضی تحصیل زبان‌های انگلیسی و فرانسوی بودند. ازاین‌رو، دولت کانادا با درخواست معافیت مدارس زبان کانادا برای دانشجویان بین‌المللی مواجه شده است.

مسئولان مدارس زبان از دولت کانادا خواسته‌اند دانشجویان بین‌المللی را از قرنطینۀ اجباری سه‌روزه در هتل معاف یا از متقاضیان بین‌المللی تحصیل در این کشور پشتیبانی مالی کند. دولت کانادا گفته از نگرانی‌های مسئولان مدارس باخبر است؛ اما فعلاً تغییری در قوانین جدید ایجاد نمی‌کند؛ زیرا معتقد است متقاضیان بین‌المللی می‌توانند آنلاین به تحصیل و یادگیری زبان‌های انگلیسی یا فرانسوی ادامه دهند و هنوزهم بسیاری از آنان واجدشرایط دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی فدرال هستند. طبق آخرین محدودیت‌های اعمال‌شده برای کرونا، مسافران ازجمله دانشجویان بین‌المللی فقط به فرودگاه‌های چهار شهر تورنتو، مونترال، کلگری و ونکوور می‌توانند سفر و پس از ورود به فرودگاه، در یکی از فرودگاه‌های تعیین‌شده سه‌ شب باید اقامت کنند و پس از مشخص‌شدن جواب آزمایش کرونا، چهارده روز در خانه قرنطینه شوند.

Languages Canada، سازمانی ملی و غیرانتفاعی و ارائه‌دهندۀ بیش از دویست دورۀ آموزشی زبان‌های انگلیسی و فرانسوی، اعلام کرده است پذیرش دانشجوی بین‌المللی با محدودیت‌های سفر اعمال‌شدۀ دولت کانادا، تنها برای دانشجویان بین‌المللی ثروتمند امکان‌پذیر است و وقتی هزینه‌های سفر از هزار به چهارهزار دلار برسد، متقاضیان دیگر به کانادا نخواهند آمد. طبق نظرسنجی این مؤسسه، ۳۵درصد متقاضیان گفته‌اند حاضرند هزینۀ قرنطینۀ چهارده‌روزه را بپردازند؛ اما هزینۀ اقامت سه‌روزه در هتل‌های مشخص‌شده زیاد است و تنها ۳درصد از دانشجویان بین‌المللی با پرداخت اقامت در هتل موافقت کرده‌اند.

پرالتا، مدیر اجرایی این مؤسسه، به خبرگزاری CBC گفته است سال گذشته برنامه‌ای با نام Study Safe Corridor اجرا شد که در آن، راننده‌ای مشخص هر دانشجو را با رعایت کامل سازوکارهای بهداشتی از فرودگاه تا محل قرنطینه همراهی می‌کرد و این مؤسسه دانشجویان را با ارائۀ خدماتی مانند وعده‌های غذایی، مشاورۀ سلامت، دراختیار قراردادن تلفن‌همراه برای برقراری ارتباط با دوستان و خانواده و فراهم‌کردن امکان تماس با مقام‌های کانادایی چهارده روز قرنطینه کرده است. پرالتا افزوده است مقام‌های بهداشت و آموزش فدرال و استانی وظیفۀ نظارت بر مکان‌های قرنطینه برعهده دارند. به‌عبارتِ‌دیگر، کسی بدون اجازه نمی‌تواند وارد مکان‌های اقامت دانشجویان شود و از قبل باید ثبت‌نام کرده باشد. به‌گفتۀ وی، اعمال محدودیت‌های وضع‌شدۀ دولت کانادا افراد را بیشتر در‌معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌دهد و برنامۀ Study Safe Corridor درمقایسه‌با برنامۀ دولت، برنامۀ بهتری است.

مدیر اجرایی مؤسسۀ Languages Canada تأکید کرده است متقاضیان تحصیل در کانادا خواسته‌ای بیش از تحصیل در این کشور دارند و شیوۀ زندگی کانادایی را می‌خواهند بیاموزند. برخی از آنان حاضرند سال‌ها کار و پس‌انداز کنند تا در کانادا بتوانند تحصیل کنند. اعمال محدودیت‌ها وضعیت را نه‌تنها برای متقاضیان بین‌المللی، بلکه برای نوزده‌هزار نفر کارمند کانادایی شاغل در حوزۀ آموزش دشوارتر می‌کند. وزیر مهاجرت کانادا در مواجهه با درخواست معافیت مدارس زبان کانادا برای دانشجویان بین‌المللی به خبرگزاری CBC گفته است دولت کانادا از مشکلات خبر دارد؛ اما فعلاً برای تغییر قوانین تصمیمی نگرفته است.

شیلا نان، مدیر آموزشگاه خصوصی زبان East Coast، نیز به محدودیت‌های وضع‌شدۀ دولت کانادا برای دانشجویان بین‌المللی اعتراض کرده و گفته است دانشجویان علاقه‌مند به مهاجرت تحصیلی به کانادا می‌خواهند موضوع‌هایی فراتر از زبان جدید یاد بگیرند. درصد زیادی از دانشجویان نمی‌خواهند فقط آنلاین تحصیل كنند؛ چرا‌که بخش مهم یادگیری زبان تجربۀ زندگی و آشنایی با  فرهنگ كاناداست. آموزشگاه خصوصی زبان East Coast قدیمی‌ترین آموزشگاه خصوصی زبان در هالیفکس محسوب می‌شود که سال ۱۹۹۸ آغاز به کار کرده است. تا قبل از شیوع کرونا، به‌طورمتوسط دویست نفر در این کالج زبان تحصیل می‌کرده‌اند؛ ولی در‌حال‌حاضر، این کالج با ۲۵درصد ظرفیت واقعی‌اش کار می‌کند.

منبع: