دانشگاه فوجیا سال ۱۹۹۹ در شهر فوجیا شروع به کار کرد. درحال‌حاضر، حدود یازده‌هزار نفر دانشجو در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه مشغول تحصیل هستند. دانشگاه فوجیا شانزده دورۀ سه‌سالۀ کارشناسی و پانزده دورۀ دوسالۀ کارشناسی ارشد و چندین دورۀ پژوهش دکتری ارائه می‌کند. ناگفته نماند از ابتدای تأسیس، این دانشگاه در زمینۀ آموزش و پژوهش بسیار پویا و نوآورانه فعالیت کرده و الگوی آموزش در آن براساس توجه به نیاز محلی، پروژه‌های مرتبط با نیازهای محلی، ایجاد فضایی بین‌المللی و گسترش رویداد‌های دانشگاه تعیین شده است. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، دانشگاه فوجیا را بیشتر معرفی می‌کنیم.

دپارتمان‌ها و رشته‌های دانشگاه فوجیا

شش دپارتمان دانشگاه فوجیا عبارت‌اند از: دپارتمان اقتصاد، دپارتمان حقوق، دپارتمان پزشکی، دپارتمان علوم کشاورزی و منابع طبیعی و مهندسی، دپارتمان علوم پزشکی و جراحی و دپارتمان علوم انسانی و ادبیات و آموزش.

در این دانشگاه، دسترسی به برخی از رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد برای همۀ دانشجویان آزاد است و به دانشجویان محلی یا شهروندان ایتالیایی محدود نیست؛ ازجمله کارشناسی کسب‌وکار، کارشناسی اقتصاد، کارشناسی میراث فرهنگی و گردشگری، کارشناسی آموزش، کارشناسی زبان‌های خارجی، کارشناسی علوم ورزشی، کارشناسی علوم زیست‌مولکولی، کارشناسی ارشد مالی و بانکداری، کارشناسی ارشد مدیریت بازاریابی، دورۀ حقوق (پنج‌ساله)، کارشناسی ارشد علوم کشاورزی، کارشناسی ارشد علوم غذایی و کارشناسی ارشد ادبیات و تاریخ.

تمام دوره‌های دانشگاه فوجیا به زبان ایتالیایی برگزار می‌شود و ارائۀ مدرک موردنیاز برای تسلط بر زبان ایتالیایی الزامی است. ناگفته نماند متقاضیان تحصیل در برخی از رشته‌ها نیز در آزمون ورودی دانشگاه باید شرکت کنند.

شهریه و بورسیه‌های دانشگاه فوجیا

درصورت پذیرش در آزمون ورودی و اثبات تسلط بر زبان ایتالیایی، دانشجویان دانشگاه فوجیا برای گذراندن بیش از ۲۵ واحد درسی در سال شهریه‌ای نمی‌پردازند. یکی از اسکالرشیپ‌های مشهور ایتالیا بورسیۀ استانی است که به همۀ دانشجویان مقاطع کارشناسی تا دکتری تعلق می‌گیرد. این بورسیه به عملکرد تحصیلی دانشجویان وابسته نیست و براساس سن دانشجو و وضعیت مالی و اسکان خانوادۀ متقاضیان اعطا می‌شود. امتیازهای بورسیۀ استانی شهریۀ دانشگاه، هزینۀ خوابگاه، یک وعده غذا در روز، کمک‌هزینۀ نقدی تا سه‌هزار یورو در سال و تخفیف در استفاده از حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود.

هزینۀ زندگی در فوجیا

هزینۀ زندگی در فوجیا

اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر به ۴۶۶ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر به ۳۰۰ یورو در ماه می‌رسد. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۴۸۳ یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۳۶۶ یورو تخمین زده می‌شود. ناگفته نماند متوسط بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری ۱۸۶ یورو و متوسط هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۲۳ یورو در ماه است. افزون‌براین، برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۱ و ۳۰ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۰ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۴۰ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۱.۵ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۷ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۰ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۳ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۰.۸ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۰.۷ یورو.

منبع: