شهر السوند یکی دیگر از شهرهای نام‌آشنای نروژ است که ۶۳۲.۴ کیلومترمربع مساحت و حدوداً ۴۴هزار نفر جمعیت دارد. در این مقاله، شهر السوند نروژ را برای علاقه‌مندان به تحصیل در نروژ بیشتر معرفی خواهیم کرد.

کیفیت زندگی در شهر السوند نروژ

کیفیت زندگی در شهر السوند نروژ همانند دیگر شهرهای این کشور رضایت‌بخش است. جزئیات شاخص‌های زندگی در این شهر از قرار زیر است:

  • شاخص قدرت خرید مردم: متوسط
  • شاخص امنیت: بالا
  • شاخص مراقبت‌های درمانی: بالا
  • شاخص هزینۀ زندگی: بسیار بالا
  • شاخص وضعیت اقلیمی: بالا
  • شاخص آلودگی هوا: پایین

به‌طورکلی، کیفیت زندگی در شهر السوند نروژ بسیار مطلوب ارزیابی می‌شود؛ بااین‌حال، شاخص قیمت‌ها در آنجا بالاست.

شهرهای نزدیک نروژی

شهرهای نزدیک به شهر السوند نروژ و فاصله‌شان تا این شهر عبارت‌اند از:

  • شهر برگن: ۲۲۵.۳۱ کیلومتر
  • شهر مولدا: ۲۶۷.۶۰ کیلومتر
  • شهر لالم: ۲۸۱.۰۵ کیلومتر

وضعیت آب‌وهوایی شهر السوند نروژ

شهر السوند نروژ تابستان‌های کوتاه و خنک به‌همراه آسمان ابری و زمستان‌های طولانی و بسیار سرد به‌همراه باد دارد. دمای هوای این شهر در طول سال از ۰ تا ۱۷ درجۀ سانتی‌گراد متغیر است و دمای کمتر از ۵- و بیشتر از ۲۱ درجۀ سانتی‌گراد در آنجا به‌ندرت دیده می‌شود. فصل گرم سال در شهر السوند از ۲۱ژوئن آغاز می‌شود و تا ۱۳سپتامبر با متوسط دمای ۱۴ درجۀ سانتی‌گراد در روز ادامه می‌یابد. شایان ذکر است گرم‌ترین روز سال در السوند ۶آگوست با حداکثر و حداقل دمای ۱۷ و ۱۲ درجۀ سانتی‌گراد است. فصل سرد سال در شهر السوند نروژ نیز از ۱۹نوامبر تا ۱آوریل با متوسط دمای ۷ درجۀ سانتی‌گراد است. ناگفته نماند سردترین روز سال در این شهر ۱۶فوریه است که حداقل و حداکثر دما به ۰ و ۴ درجۀ سانتی‌گراد می‌رسد. گردشگران نیز بهترین زمان سال برای سفر به شهر السوند را از اوایل جولای تا اواسط آگوست می‌دانند.

هزینه‌های زندگی در شهر السوند نروژ

هزینه‌های زندگی باتوجه‌به سبک زندگی، از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما به‌طورمتوسط هزینۀ زندگی در شهر السوند نروژ برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن ۱۱،۴۱۶.۲۸ کرون است. درادامه، برخی از هزینه‌های مهم زندگی در شهر السوند نظیر موادغذایی و رستوران، هزینۀ حمل‌ونقل، هزینۀ مسکن، هزینۀ قبوض و اینترنت را بررسی خواهیم کرد.

هزینۀ موادغذایی و رستوران

هزینۀ مربوط به رستوران و موادغذایی، ازجمله هزینه‌های مهم زندگی در هر شهر است. قیمت خرید غذا در رستورانی ارزان‌قیمت در السوند ۱۶۲.۵۰ کرون و در رستورانی نسبتاً گران‌قیمت ۹۲۵ کرون برای دو نفر است. برای تهیۀ موادغذایی پرمصرفی نظیر یک لیتر شیر، یک قرص پانصدگرمی نان سفید، یک کیلوگرم برنج سفید، دوازده عدد تخم‌مرغ، یک کیلوگرم پنیر محلی، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ و یک کیلوگرم گوشت گاو به‌ترتیب ۱۷.۵۰، ۲۶، ۲۵، ۴۰.۷۵، ۱۰۸.۷۵، ۱۳۲.۵۰و ۲۸۷.۵۰ کرون باید پرداخت کرد. ناگفته نماند قیمت هر کیلوگرم از میو‌ه‌هایی مانند سیب و موز و پرتقال نیز به‌ترتیب ۴۳.۳۳ و ۳۰ و ۲۴.۵۰ کرون و نیز قیمت هر کیلوگرم از صیفی‌جاتی همچون گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی و پیاز به‌ترتیب ۴۰ و ۳۶.۶۷ و ۳۶.۶۷ کرون است.

هزینۀ حمل‌ونقل

قیمت بلیت یک‌طرفه و یک‌ماهۀ حمل‌ونقل داخلی در السوند به‌ترتیب ۴۲ و ۵۳۰ کرون برآورد می‌شود. افرادی که با تاکسی رفت‌وآمد می‌کنند، باید بدانند کرایۀ تاکسی ۲۰ کرون به‌ازای هر کیلومتر و مبلغ ورودی تاکسی ۱۰۰ کرون است. گفتنی است برای خرید هر لیتر بنزین در شهر السوند ۱۶.۶۵ کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ مسکن

هزینۀ مسکن را می‌توان مهم‌ترین هزینۀ زندگی در هر شهر دانست که بسته به محل زندگی و متراژ آپارتمان، متغیر است. برای مثال، اجاره‌بهای آپارتمان یک‌خوابه در مرکز السوند ۹،۸۳۳.۳۳ کرون و اجاره‌بهای آپارتمانی مشابه خارج از مرکز شهر ۸،۰۱۴.۲۹ کرون در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر و خارج از مرکز شهر به‌ترتیب ۱۵،۷۰۰و ۱۱،۵۰۰ کرون برآورد شده است. افزون‌براین، برای خرید هر مترمربع آپارتمان در مرکز و خارج از شهر السوند به‌ترتیب ۳۲،۸۳۸.۷۵ و ۲۸هزار کرون باید پرداخت کرد.

هزینۀ قبوض و اینترنت

هزینۀ قبوض نیز باتوجه‌به سبک زندگی فرد و متراژ آپارتمان، متفاوت است. به‌عنوان نمونه، بهای قبوض مربوط به آب و برق و سیستم گرمایشی‌و‌سرمایشی برای آپارتمان ۸۵متری در السوند ۱،۷۵۰ کرون و هزینۀ اینترنت نامحدود با سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۵۴۵.۲۹ کرون در ماه است.

هزینۀ مدرسۀ کودکان

شهریۀ پیش‌دبستانی یا مهدکودک در شهر السوند نروژ با درنظرگرفتن یک روز کامل خصوصی، ۳,۲۷۵.۷۵ کرون در ماه برای هر کودک است. گفتنی است شهریۀ سالانۀ مدرسۀ بین‌المللی ۴۷،۶۶۶.۷۶ کرون برای هر دانش‌آموز برآورد می‌شود.

سایر هزینه‌ها

درکنار هزینه‌های زندگی گفته‌شده، هزینه‌های دیگری همچون لباس و ورزش و تفریح نیز برای برخی افراد اهمیت دارد. درادامه، وضعیت این هزینه‌ها را در شهر السوند باهم مرور خواهیم کرد.

هزینۀ لباس

قیمت خرید شلوار جین (با برند Levis 501 یا برندی مشابه) و لباس تابستانی (با برند Zara، H&M و...) از فروشگاه زنجیره‌ای به‌ترتیب ۹۵۰ و ۵۳۷.۵۰ کرون برآورد می‌شود. همچنین، قیمت متوسط یک جفت کتانی ورزشی و یک جفت کفش چرمی رسمی مردانه به‌ترتیب ۱،۰۷۵ و ۱،۳۸۰ کرون است.

هزینۀ ورزش و تفریح

شهریۀ باشگاه ورزشی در السوند برای هر فرد بزرگ‌سال ۵۱۴.۱۴ کرون در ماه و هزینۀ اجارۀ زمین تنیس در آخر هفته به‌ازای هر ساعت ۲۰۰ کرون تخمین زده می‌شود. علاوه‌براین، هزینۀ تفریحاتی نظیر رفتن به سینما ۱۵۰ کرون به‌ازای هر بلیت است.

منابع:

https://weatherspark.com/y/54943/Average-Weather-in-%C3%85lesund-Norway-Year-Round

https://www.numbeo.com/quality-of-life/in/Alesund

https://www.numbeo.com/cost-of-living/in/Alesund#:~:text=Summary%20about%20cost%20of%20living,New%20York%20(without%20rent).