تصور اپلای برای دانشگاه‌های خارج از کشور برای بسیاری از دانشجویان اضطراب‌آور است. دلیل این اضطراب شاید طولانی و پیچیده بودن فرایند اپلای به‌زعم برخی از افراد است؛ اما اگر قصد دارید در خارج از کشور ادامه تحصیل دهید، به نکته‌ای مهم باید توجه کنید: اکثر دانشگاه‌های خارجی به جذب دانشجویان بین‌المللی علاقه‌مندند و می‌خواهند کلاس‌هایشان تنوع فرهنگی و نژادی داشته باشد؛ چراکه یادگیری فقط به کلاس درس منحصر نیست و دانشجویان از تعامل با دانشجویان دیگر از کشورهای مختلف نیز مطالب زیادی فرامی‌گیرند. ازاین‌رو، فرهنگ بومی شما به‌‌عنوان دانشجوی بین‌المللی مزیت شمرده می‌شود. برای پشت‌سرگذاشتن راحت‌تر فرایند اپلای، کافی است از چند اشتباه دوری کنید. در این مقاله، برای همۀ علاقه‌مندان به تحصیل در خارج از کشور، به‌خصوص تحصیل در کانادا، پنج اشتباه رایج اپلای را گوشزد خواهیم کرد.

جست‌وجوی ناکافی

اولین اشتباه رایج اپلای جست‌وجوی ناکافی برای دانشگاه است. این مرحله یکی از مراحل دلهره‌آورِ دانشجویان بین‌المللی است. بزرگ‌ترین نشانۀ جست‌وجوی ناکافی این است که فقط دربارۀ چند دانشگاه محدود اطلاعات دارید یا دربارۀ گرایش‌های مختلف، اسکالرشیپ‌ها، وضعیت اسکان، آب‌وهوا یا هزینۀ زندگی اطلاعات کاملی کسب نکرده‌اید. نکتۀ مهم این است که تمام این اطلاعات در اینترنت در‌دسترس است و با جست‌وجوی مفصل در وبگاه‌های معتبر و دانشگاه‌های مدنظرتان، پاسخ تمام پرسش‌هایتان را می‌توانید پیدا کنید.

سؤال‌نکردن از اشخاص مرتبط

تقریباً تمام دانشگاه‌های دنیا حداقل یک راه ارتباطی با یک مشاور در نظر گرفته‌اند که تنها وظیفه‌اش پاسخ‌گویی و توصیه به دانشجویان بین‌المللی است. دومین اشتباه رایج اپلای این است که بسیاری از دانشجویان حتی از وجود چنین افرادی اطلاع ندارند؛ به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم در‌صورت به‌وجودآمدن هرگونه پرسش دربارۀ دانشگاه، به‌جای جست‌وجو در گوگل، با مشاوران دانشگاه‌ها مکاتبه کنید. در وبگاه دانشگاه‌ها، راه ارتباطی با مشاوران دانشجویان بین‌المللی ذکر شده است. اگر دانشگاه مدنظرتان آن را نداشت،‌ با گروه دانشجویان بین‌المللی دانشگاه مکاتبه کنید. به‌احتمال زیاد کسی را می‌توانید بیابید که به پرسش‌هایتان پاسخ دهد.

برنامه‌ریزی‌نکردن برای آینده

هرکدام از دانشگاه‌های خارج از کشور زمان و شرایط ثبت‌نام خاص خود را دارند. برای مثال، برخی دانشگاه‌ها در تمام طول سال و برخی دیگر در سه بازۀ مشخص در سال درخواست ثبت‌نام می‌پذیرند. سومین اشتباه رایج اپلای دنبال‌نکردن فرایندهای ثبت‌نام دانشگاه‌های مختلف است. مشاوران دانشجویان بین‌المللی در هر دانشگاه فقط دربارۀ فرایند ثبت‌نام در دانشگاه به شما می‌توانند کمک کنند و احتمالاً اطلاعات چندانی دربارۀ نحوۀ دریافت ویزا ندارند؛ بنابراین، برای درخواست ویزا نیز باید آماده باشید. فراموش نکنید در تمام طول این فرایندها، آرامشتان را حفظ کنید و با صبر فرایند ثبت‌نام و درخواست ویزا را پیش ببرید.

نداشتن برنامه برای پس از ورود

نداشتن برنامه برای پس از ورود

چهارمین اشتباه رایج اپلای این است که دریافت پذیرش و ویزا پایان برنامه‌ریزی برای ادامه‌تحصیل در خارج از کشور نیست و برای شروع زندگی دانشجویی‌تان نیز باید برنامه‌ریزی کنید. گزینه‌های دردسترس در شروع کلاس‌ها را بررسی کنید و تصور کنید پس از فارغ‌التحصیلی چه کاری می‌خواهید انجام دهید. برای پاسخ به این پرسش‌ها، دربارۀ موقعیت‌های کارآموزی و فعالیت‌های فوق‌برنامه در دانشگاه و فعالیت‌های داوطلبانه باید تحقیق کنید. اگر در رشته‌های کارشناسی ارشد مرتبط با علوم مشغول تحصیل شدید، به‌دنبال موقعیت‌های پژوهشی بگردید. راه‌های ارتباطی با استادان را پیدا کنید تا دربارۀ کارآموزی اطلاعات بیشتری به‌دست آورید.

دست‌کم‌گرفتن خودتان

مهم‌ترین مدرک برای ثبت‌نام در هر دانشگاهی انگیزه‌نامه است. در انگیزه‌نامه، دستا‌وردها و هدف‌هایتان را بیان می‌کنید. این مدرک به مسئول ثبت‌نام دانشگاه کمک می‌کند برای انتخابتان تصمیم ‌بگیرد. مسئول ثبت‌نام باید متقاعد شود که حضورتان چه کمکی به فضای دانشگاه می‌کند. آخرین اشتباه رایج اپلای این است که در نوشتن انگیزه‌نامه خیلی متواضع باشید و اگر دستاورد چشمگیری داشته‌اید، آن را ذکر نکنید. اگر در آزمون‌ها و مسابقه‌های ورزشی حضور یافته‌ یا فعالیت هنری و فرهنگی خاصی کرده‌اید، حتماً آن را در انگیزه‌نامه بیاورید. نوشتن چنین دستاورد‌هایی در انگیزه‌نامه بر تصمیم مسئول ثبت‌نام قطعاً مؤثر است و حتی شاید برای دریافت اسکالرشیپ نیز نامزد شوید. ناگفته نماند دربارۀ دستاوردهایتان نباید دروغ بگویید و اغراق کنید. صادق باشید؛ ولی خودتان را نیز دست‌کم نگیرید!

منبع: