دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا در دو شهر مودنا و رجیو امیلیا قرار دارد. این دو شهر بخشی از منطقۀ امیلیا رومانیا، از‌ مناطق بسیار ثروتمند اروپا، به‌شمار می‌آیند. دانشگاه مذکور یکی از دانشگاه‌های بسیار قدیمی ایتالیاست که تاریخ تأسیسش به سال ۱۱۷۵م باز می‌گردد. امروزه، دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا ۱۴ دانشکده دارد و میزبان بیش از ۲۷هزار نفر دانشجو در ۱۴۰ رشته در ۵ حوزۀ علوم اجتماعی، علوم انسانی، سلامت، علوم طبیعی و فناوری است. گفتنی است در این دانشگاه ۱۶ مرکز پژوهش بین‌رشته‌ای و ۱۱ کتابخانه نیز به‌چشم می‌خورد. در این مقاله، برای علاقه‌مندان به تحصیل در ایتالیا، این دانشگاه را معرفی می‌کنیم.

دانشکده‌ها و رشته‌های دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا

دانشکده‌های دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا از‌این‌قرارند: دانشکدۀ ارتباطات و اقتصاد، دانشکدۀ آموزش و علوم انسانی، دانشکدۀ حقوق، دانشکدۀ زبان و فرهنگ، دانشکدۀ اقتصاد، دانشکدۀ پزشکی و جراحی، دانشکدۀ علوم زیست‌پزشکی، دانشکدۀ علوم پزشکی، دانشکدۀ علوم مورفولوژی در پزشکی، دانشکدۀ علوم شیمی و زمین‌شناسی، دانشکدۀ ریاضی و فیزیک، دانشکدۀ علوم زیستی، دانشکدۀ مهندسی و دانشکدۀ علوم مهندسی.

تعدادی از رشته‌های کارشناسی بدین‌شرح‌اند: مدیریت کسب‌وکار، ارتباطات، آموزش دیجیتال، بازاریابی دیجیتال، اقتصاد و امورمالی، زبان‌ها اروپایی، تاریخ و فرهنگ معاصر، علوم روان‌شناسی، بهداشت دهان، مامایی، پرستاری، فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، شیمی، علوم زمین‌شناسی، ریاضی، فیزیک، علوم کشاورزی، علوم زیست‌شناسی، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی الکترونیک، مهندسی مدیریت، مهندسی مکانیک، مهندسی مکاترونیک و مهندسی خودرو.

در این دانشگاه، رشته‌های معدودی نیز به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مهندسی برق خودرو، مهندسی خودرو، اقتصاد، مهندسی خودرو برقی، مهندسی الکترونیک، سلامت غذا و مدیریت ریسک غذایی، طراحی نوآورانه، مدیریت بین‌الملل و فیزیک.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا

شهریۀ رشته‌های دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا بسته به مقطع و رشتۀ انتخابی متفاوت است؛ اما حداکثر شهریۀ کارشناسی به حدود ۱،۸۰۰ یورو و حداکثر شهریۀ کارشناسی ارشد به حدود ۲،۰۰۰ یورو در سال می‌رسد. یکی از اسکالرشیپ‌های بسیار مشهور ایتالیا بورسیۀ استانی (بورسیۀ جهان سوم) است. این بورسیه بر‌اساس شرایط سنی و وضعیت اقتصادی خانواده به دانشجویان بین‌المللی تعلق می‌گیرد و سابقۀ تحصیلی در آن مؤثر نیست. بورسیۀ استانی (بورسیۀ جهان سوم) شهریۀ دانشگاه، هزینۀ خوابگاه، هزینۀ یک وعده غذا در روز، کمک‌هزینۀ حداکثر سه‌هزاریورویی در سال و تخفیف در استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را شامل می‌شود.

شهریه و اسکالرشیپ دانشگاه مودنا و رجیو امیلیا

هزینۀ زندگی در مودنا

هزینۀ زندگی در شهر مودنا برای هر نفر صرف‌نظر از اجاره‌بهای مسکن، حدود ۸۰۰ یورو در ماه است. اجارۀ آپارتمان یک‌خوابه در مرکز شهر ۶۰۰ یورو و اجارۀ آپارتمان مشابه خارج از مرکز شهر ۵۰۰ یورو در ماه است. همچنین، اجارۀ ماهانۀ آپارتمان سه‌خوابه در مرکز شهر ۱۰۰۰یورو و اجارۀ ماهانۀ همان آپارتمان خارج از مرکز شهر ۸۰۰ یورو تخمین زده می‌شود. افزون‌براین، بهای قبوض و خدمات شهری همچون آب، برق، سیستم گرمایش و سرمایش و حمل پسماند برای آپارتمان هشتادمتری به‌طورمتوسط ۱۵۰ یورو و هزینۀ اینترنت نامحدود با حداقل سرعت شصت مگابیت‌برثانیه ۳۱ یورو در ماه است. ناگفته نماند برای خرید بلیت تک‌سفره و یک‌ماهۀ وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ترتیب ۱.۵ و ۳۱ یورو باید پرداخت کرد.

هزینۀ خرید غذا برای یک نفر از رستورانی ارزان‌قیمت تقریباً ۱۴ یورو و برای دو نفر از رستورانی نسبتاً گران‌قیمت‌تر درحدود ۵۲ یورو برآورد می‌شود. اگر بخواهید در خانه غذا بپزید، قیمت برخی از اقلام غذایی بدین‌شرح است: یک لیتر شیر ۱.۱۷ یورو، دوازده عدد تخم‌مرغ ۳ یورو، یک کیلوگرم فیلۀ مرغ ۱۱ یورو، یک کیلوگرم گوشت ۱۵ یورو، یک کیلوگرم موز ۱.۷ یورو، یک کیلوگرم گوجه‌فرنگی ۲.۱ یورو، یک کیلوگرم سیب‌زمینی ۱.۶ یورو و یک کیلوگرم پیاز ۱.۸ یورو.

منبع: